• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åker klockan av i säkerhetskontrollen?

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Jag tar oftast av innan men i de få fall jag testat att ha den på mig har jag blivit ombedd att ta av. Utan undantag. Jag kanske ser lurig ut :D
 

Tobb

Cartier
2-Faktor
Jag jobbar på flygplats och går genom bågen varje dag, har haft både bälte och klocka i långa perioder tills det helt plötsligt börjar pipa en dag, sen går det igen osv. Vet ej varför och personalen påstår att de inte vet heller, jag misstänker att maskinen har olika känslighet olika perioder utom personalens kontroll, precis som den piper för slumpmässiga kontroller rätt ofta med. Har börjat lägga klockan i lådan med andra sakerna för att slippa gå tillbaka. Kan ju va så att det är mängden magnetiskt material som är avgörande, så om man har klocka med stållänk kanske det oftare kommer pipa än med läder t.ex. 🤷 lägg klockan i lådan innan så slipper man hålla på eller få pekfinger från security osv..
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Jag jobbar på flygplats och går genom bågen varje dag, har haft både bälte och klocka i långa perioder tills det helt plötsligt börjar pipa en dag, sen går det igen osv. Vet ej varför och personalen påstår att de inte vet heller, jag misstänker att maskinen har olika känslighet olika perioder utom personalens kontroll, precis som den piper för slumpmässiga kontroller rätt ofta med. Har börjat lägga klockan i lådan med andra sakerna för att slippa gå tillbaka. Kan ju va så att det är mängden magnetiskt material som är avgörande, så om man har klocka med stållänk kanske det oftare kommer pipa än med läder t.ex. 🤷 lägg klockan i lådan innan så slipper man hålla på eller få pekfinger från security osv..

Vågar man verkligen lägga en klocka av dyrare modell i lådan dock? Känner mig inte helt bekväm med det.
 

Tobb

Cartier
2-Faktor
Vågar man verkligen lägga en klocka av dyrare modell i lådan dock? Känner mig inte helt bekväm med det.
Ja alltså om man har en sån fin dyr så gör man det planerat diskret i kläder eller etui, för den dagen du ombeds röntga den, så har dina grejer redan åkt igenom så då blir den ensam i en låda med allt vad det innebär..
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Vågar man verkligen lägga en klocka av dyrare modell i lådan dock? Känner mig inte helt bekväm med det.
Jag lägger alltid klockan i jackans innerficka med dragkedja eller i ett stängbart fack i väskan just för att undvika det. Om man reser mycket kommer man förr eller senare bli uppmanad att ta av klockan ändå. Det händer regelbundet att någon före mig i kön får göra det.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Jag lägger alltid klockan i jackans innerficka med dragkedja eller i ett stängbart fack i väskan just för att undvika det. Om man reser mycket kommer man förr eller senare bli uppmanad att ta av klockan ändå. Det händer regelbundet att någon före mig i kön får göra det.

Topp! Får bli att göra så! Sen hålla lite koll på grejerna när de rullar igenom fast det är allmänt förnuft.
 

fransl

Cartier
Jacka eller liknande är bra att lägga alla de där grejerna som de ändå alltid frågar om - nycklar, klocka, småmynt och vad annat det kan vara. Det är ju alltid en slags stress och panik när man skall få på sig byxor och skor och allt vad det är i samband med kontrollen och jag är i alla fall livrädd att jag skall tappa bort något just där. Bra att samla så mycket grejer som möjligt i en och samma väska/ficka.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Har gått igenom en ordentlig mängd säkerhetskontroller på flygplatser med stålklocka på länk, bl a ett antal amerikanska och det har funkat felfritt varje gång. Har t om blivit tillsagd av personal på plats att inte ta av mig klockan utan behålla den på handleden.
 
Jag lägger alltid klockan i jackans innerficka med dragkedja eller i ett stängbart fack i väskan just för att undvika det. Om man reser mycket kommer man förr eller senare bli uppmanad att ta av klockan ändå. Det händer regelbundet att någon före mig i kön får göra det.
På det där viset brukar även jag göra. Klockan utan att väcka uppmärksamhet i fickan med en dragkedja eller in i en tygpåse. När man planerar resan lönar det sig att ta den här till hänsyn.
 

RobHK

Cartier
Lägger ner Rolexen i plastbyttan tillsammans med mobilen och ser till att min bytta är påväg in i maskinen innan jag kliver över på andra sidan. Aldrig tänkt på att den skulle kunna bli snodd, det står ju vakter överallt och det är i princip 1 max 2 personer bakom en som har chans att ta klockan. Inte så svårt att lista ut vem som tog den? Aldrig sett det som en risk att ta av klockan. Kanske ska omvärdera? Asien-naiv här..
 

AndyLard

Omega
Brukar numera smyga ner klockan innan i lämplig ficka eller i väskan.

Gör detta främst efter en läxa från en stökig kontroll under tidiga flygkaoset i post-covid Italien.

Stod i en lång säkerhetskö i Pisa. Det var sent och fullt stök med försenade plan, trötta resenärer och underbemannade funktioner på flygplatsen. Allt utom klockan nerlagt i byttan. Säkert 5-6 byttor förre i kön på bandet in i röntgen. Blir då ombedd att ta av klockan. Lägger klockan vid sidan av handbagaget i byttan, inte helt synlig men inte särskilt väl dold heller. Security ber mig gå igenom bågen som hade blivit ledig. Jag svarar att jag går när byttan åker igenom röntgen - vilket är rimligt av flera anledningar. Resulterade i ett hjärtligt samtal av security när jag kom igenom om att jag gjorde deras jobb väldigt besvärligt.

Hade varit mindre orolig och säkert fått annat bemötande på vissa asiatiska flygplatser...
 

freppa

Omega
2-Faktor
Nu när jag flög från Amsterdam senast så uppmanades det till och med att ha kvar smycken, klockor och bälte på sig när man går igenom kontrollen. Tror dock inte Arlanda anammat detta än trots de nya kontrollerna?
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Tar alltid av allt som kan tänkas få det att pipa i deras utrustning , men har ändå vid flertal tillfällen fått höra denna signal och gå åt sidan medans de i flera minuter kollar mig.( vet inte vad som gett utslag) Att ha plånbok med pengar pass, nycklar och klocka synligt i plastlådan medans kanske 10 andra passerar och de kollar mig känns lite onödigt så lägger det jag kan dolt i jackfickan och drar igen dragkedjan . Klockan får sitta kvar på armen . Funkar bra .
 

Simon_

Omega
Går igenom metalldetektorer dagligen. Brukar sätta handen i höjd med hjärtat så att klockan är mitt i ramen. Aldrig vart ett problem 👍
 
Nu fick jag en klump i magen.
Har alltid lagt subben helt öppet i plastlådan aldrig tänkt tanken på att den kan bli stulen.
Justering av beteende görs omgående.
Tackar för denna ögonöppnare.
 

Hammars

Omega
Jag har klockan på och håller upp den så den syns och mot bröstet. Det har aldrig varit ett problem för mig.
 

Woland

Omega
Klockan aldrig problem. Däremot skor med stålgelänk. Jag blir nästan alltid tvungen att ta av skorna.
 

Haakan

Omega
Lägger klockan diskret i jackan eller väskan. Självklart i en ficka som går att stänga. Upplever det oftast inte som osäkert att passera security men några gånger har det blivit stökigt med mycket folk så det är svårt att hålla sin låda under full uppsikt hela tiden.
 
Topp