• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årets polering

sideral

Breitling
Självklart får man ha en åsikt men varför ska jag visa upp min klockor då du inte visat upp dina, du har startat ämnet
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Bilder får man ta bort från annonser enligt reglerna
DEC1ABF7-660A-4B2D-AF8C-2053C2C6D2D9.jpeg
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Fått rensa en hel del inlägg.
Höj nivån.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Den här har blivit polerad hos Nymans. Sämst bilder för att bedöma poleringen på. Inte i min ägo längre men i en väns så kan säkert ta bilder vid senare skede. Ingen proffspolering direkt men kunde varit värre
polering.jpg
poleringtvp.jpg
ymmm.jpg
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Den här har blivit polerad hos Nymans. Sämst bilder för att bedöma poleringen på. Inte i min ägo längre men i en väns så kan säkert ta bilder vid senare skede. Ingen proffspolering direkt men kunde varit värre
polering.jpg
poleringtvp.jpg
ymmm.jpg
Kronan på spännet ser lite ut som den smält i solen. Jag har dock inte tittat närmare på modellen så den kanske är så från början i guld/TT?

Som lekman har jag lite svårt att avgöra exakt vad som är en bra och en dålig polering. Får bara en känsla av att de ser lite mjuka ut, till skillnad från t ex Submarinern som har väldigt skarpa kanter från början.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Kronan på spännet ser lite ut som den smält i solen. Jag har dock inte tittat närmare på modellen så den kanske är så från början i guld/TT?

Som lekman har jag lite svårt att avgöra exakt vad som är en bra och en dålig polering. Får bara en känsla av att de ser lite mjuka ut, till skillnad från t ex Submarinern som har väldigt skarpa kanter från början.
Yacht-mastern har ett mjukare case redan från början. Svåra bilder för polering. Då närmre bilder och bilder med fokus på borstning/polering är att föredra för att bedöma men syns tydligt på låset
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Yacht-mastern har ett mjukare case redan från början. Svåra bilder för polering. Då närmre bilder och bilder med fokus på borstning/polering är att föredra för att bedöma men syns tydligt på låset
Får känslan av att om man vill ha sin klocka polerad så får man skicka den tillbaka till fabriken så det blir gjort rätt.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Fått rensa en hel del inlägg.
Höj nivån.
Höj nivån på Köp&sälj.
Viktig del av forumet.
Borttagna bilder mm verkar ju tydligen passera gång på gång och från samma annonsörer.
Tyder inte på någon form av tillrättavisning alls i dessa fall. Fel kan alla göra men gång på gång ska inte vara acceptabelt. Då är det tid att plocka av silkesvantarna.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Höj nivån på Köp&sälj.
Viktig del av forumet.
Borttagna bilder mm verkar ju tydligen passera gång på gång och från samma annonsörer.
Tyder inte på någon form av tillrättavisning alls i dessa fall. Fel kan alla göra men gång på gång ska inte vara acceptabelt. Då är det tid att plocka av silkesvantarna.
Bara att anmäla annonsen så återställs den. :)
Trist att det ska behövas men alternativet finns i alla fall.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
varför, tror en merpart på detta forum har klockor som är polerade hos Nymans
Tror majoriteten av klockorna som polerats via nymans är bra men det finns flera rapporterade poleringar som inte varit bra. Var nyligen en innan opolerad guldsub som kom tillbaka som verkar blivit polerad under en AW.
Söker du runt på forumet hittar du flera exempel
 
Senast ändrad:

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Den här har blivit polerad hos Nymans. Sämst bilder för att bedöma poleringen på. Inte i min ägo längre men i en väns så kan säkert ta bilder vid senare skede. Ingen proffspolering direkt men kunde varit värre
polering.jpg
poleringtvp.jpg
ymmm.jpg
Nedre högra bandhorn ser tunn ut på sista bilden? Eller är det perspektivet på bilden kanske..
 

Bas

Patek
Tror majoriteten av klockorna som polerats via nymans är bra men det finns flera rapporterade poleringar som inte varit bra. Var nyligen en innan opolerad guldsub som kom tillbaka som verkar blivit polerad under en AW.
Söker du runt på forumet hittar du flera exempel
Efter första poleringen hos Nymans:
3330D0D7-86F1-448E-AEC1-23FA5A026708.jpeg

Efter andra poleringen:
DD68CEDD-A3A2-4737-A133-D558318D3F7E.jpeg

7175FC1D-42BF-4B60-97F0-44C001E2FE2F.jpeg


Och därefter SÅLD då dom förstörde känslan för mig.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Efter första poleringen hos Nymans:
3330D0D7-86F1-448E-AEC1-23FA5A026708.jpeg

Efter andra poleringen:
DD68CEDD-A3A2-4737-A133-D558318D3F7E.jpeg

7175FC1D-42BF-4B60-97F0-44C001E2FE2F.jpeg


Och därefter SÅLD då dom förstörde känslan för mig.
Så himla illa är det väl egentligen inte om man skulle zooma ut lite bortom forumets ramar, men som intresserad, och speciellt som proffs så kan man väl inte vara säskilt nöjd med det där. Det är ju inte ens rakt draget. Yrkesmän borde vara vassare än så.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Efter första poleringen hos Nymans:
3330D0D7-86F1-448E-AEC1-23FA5A026708.jpeg

Efter andra poleringen:
DD68CEDD-A3A2-4737-A133-D558318D3F7E.jpeg

7175FC1D-42BF-4B60-97F0-44C001E2FE2F.jpeg


Och därefter SÅLD då dom förstörde känslan för mig.
Aj, aj aj.
Den borstningen var riktigt jäkla dålig.

Om man tar av länken och gör en hemmagjord jigg för att hålla länken helt på plats och sen är riktigt noggrann så kan man få nästintill perfekt resultat på en borstad stållänk själv.
Det är kanske inget jag skulle rekommendera eller göra själv på en finare klocka som denna men min poäng är att det där sämre borstat än vad en noggrann amatör själv kan åstadkomma.
Det är ju inte ens borstad i rätt riktning då riktningen på länkens borstning följer avsmalnandet av länken och inte helt rakt relativt mitten av länken som det ska göra.
 
  • Like
Reactions: Bas

DrKlocka

Audemars
Hittade denna tråd om mitt idiotiska poleringsäventyr. Och ja, jag var rätt dum i huvudet överlag.
Finns väl inget försvar, men lite info kan jag bidra med. Hade köpare på klockan och han ville ha den polerad omgående, Nymans ville ha 2 veckor på sig, därav hamnade den hos denne lirare. Så priset spelade inte in i det hela.
Då detta var den första och enda klocka jag polerat, så hade jag inget med poleringen av Hulken från Jälmers att göra, fick denna i inbyte och ville bara göra en jämförelse.
Kunde självklart inte sälja den till köparen/polarn i detta skicket, så sålde den istället till en annan mästerpolerare Dr. Watch:confused:.

Denna historia hade jag helt förträngt, men här var den. Så jag utser mig till 2016 års jubelidiot.

Annars undrar man spontant hur det är med Peter och Ann-Sofie:banghead:
Måste bara fråga, vad mer hände egentligen i huset?
Du skrev på ttt "Hände mer absurda saker i det huset som jag inte kan yppa här
yb642.gif
"

Kan förövrigt tillägga att Herr Peter fortfarande är igång. Köpte nyligen ett par defekta klockor av mig på Tradera. Dröjde 3 mail och en vecka innan han betalade, och dagen efter började han tjata varför klockorna inte kommit. Ja, vad säger man..
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Måste bara fråga, vad mer hände egentligen i huset?
Du skrev på ttt "Hände mer absurda saker i det huset som jag inte kan yppa här
yb642.gif
"

Kan förövrigt tillägga att Herr Peter fortfarande är igång. Köpte nyligen ett par defekta klockor av mig på Tradera. Dröjde 3 mail och en vecka innan han betalade, och dagen efter började han tjata varför klockorna inte kommit. Ja, vad säger man..
Sluta väck upp denna tråd ;)

Det var frun i huset som medvetet eller omedvetet gick runt och blottade diverse kroppsdelar. Mysbrallorna åkte ner, tutten poppa ut, samtidigt som Peter låg i soffan och petade tånaglarna :grumpy:
 

DrKlocka

Audemars
Sluta väck upp denna tråd ;)

Det var frun i huset som medvetet eller omedvetet gick runt och blottade diverse kroppsdelar. Mysbrallorna åkte ner, tutten poppa ut, samtidigt som Peter låg i soffan och petade tånaglarna :grumpy:
Hahaha åh herre Jesus. Värre än vad jag hade föreställt mig.
Känns tragiskt, uppenbart har de något eller några fel, modell större..
 
Topp