• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ökad mängd skambud i sann blocket stil.

Vad tjänar vi på att visa våra dialoger öppet?

Balanserar på kniväggen där mobbning är lätt och oförsvarligt.

Det man kan lära sig är väl att det aldrig går att vara tillräckligt tydlig om vad man faktiskt kommit överens om.

När det kommer till pengar är de flesta sig själv närmast. Ett konstaterande.
Hade det framgått i annonsen att det var "först till kvarn" som gällde, så hade situationen sett annorlunda ut. Eller?
Just det uttrycket dyker upp lite då och då, och säger väl i princip, skynda dig om du vill ha den. Inga platser hålls, utan först som hugger får den.
Jobbigt, när man inte kan agera omedelbart.
Men i detta fall tycker jag det hade varit snyggt att som köpare förklara att man behöver tid för att ordna med hela swishbeloppet, så att säljaren fattar. Har säljaren all info så vet han vad som gäller. Varför inte lägga handpenning på en gång, på kvällen, när man vet att modellen är poppis?
Jag hade också blivit rejält besviken som köpare, men samtidigt inte väldigt förvånad. Som jag skrev först; när det kommer till pengar är de flesta sig själv närmast.

Mobbing? Vi är väl vuxna människor som kan stå för vad vi gör?
Ja.

Men att tolka skrift är en helt annan sak, av de x antal som läser sker x-antal tolkningar. Misstag, fel, dumheter osv i samtal som sker på tuman hand, löses bättre på samma sätt. Önskar man sedan gemensamt att få hjälp är det en annan sak. Men att ta ett ensamt beslut att publicera något där fler är involverade tycker jag är fel.

Tyckte Kenny gjorde rätt, den som kommer med pengar först får den. Det är ju nytt sen gammalt när man gör affärer!

Tyckte Kenny gjorde rätt, den som kommer med pengar först får den. Det är ju nytt sen gammalt när man gör affärer!
Jo på ett sätt är det så, men har man här på forumet kommit överens om affär så.

Om du ska köpa en bil och skakar hand på det, för att åka till banken och ordna pengarna, för att komma tillbaka upptäcka att bilen såldes under tiden till någon som kom in med cash, du tycker det skulle kännas schysst? Ett samhälle där ord, avtal och överenskommelser aldrig gäller. DÅ är vi på väg mot en bazarliknande framtid.

Är en ypperlig tråd detta för att samla på sig namn man INTE gör affärer med.

Vore intressant att se vad som döljer sig bakom alla "nicks" och avatarer, vad gör folk i verkliga livet. Sättet många far fram på här skulle inte funka superbra ute i verkligheten.

@KenKun har fått sig en läxa och vi behöver väl inte upprepa det, andra kanske får sig en tankeställare också så på det stora hela var det kanske bra.

Jag blir lite fundersam över hur vi resonerar, TS tar upp frågan om att Köp o Sälj mer och mer börjar likna blocket. Jag tolkar det som han menar att den kamratliga forumkänslan och viljan att lära känna likasinnade och sälja och byta klockor med varandra utanför traditionella säljkanaler (som blocket) har minskat. Där man är lite rädd om sitt rykte och där man varken vill göra en för bra eller för dålig affär på någon annans bekostnad i vetskapen om att man snart vill köpa/byta en annan klocka. Forumet finns ju och drivs i grunden av och för oss entusiaster som helst vill slippa det där och allt snack om marknadskrafter grundläggande principer, avtalsrätt etc.

Jobbig tråd detta för @KenKun
Två fails i samma tråd, med avbön efter varje :(
Här ser vi ett jobbigt dilemma. Likt föregående medlem tyckte, att det kan bli "mobbing" av detta, eller kanske snarare lite pöbel, så finns det ju uppenbarligen ett behov av att få veta vilka som är på vilka sätt, så att man kan välja vilka man vill göra affär med... Det finns de som anser att allt kan och ska prutas på. Det finns andra som inte håller vad som uppfattas som ett löfte. Listan kan göras längre.
Jag vet vilka personlighetsdrag jag uppskattar :rolleyes:

@KenKun har fått sig en läxa och vi behöver väl inte upprepa det, andra kanske får sig en tankeställare också så på det stora hela var det kanske bra.

Jag blir lite fundersam över hur vi resonerar, TS tar upp frågan om att Köp o Sälj mer och mer börjar likna blocket. Jag tolkar det som han menar att den kamratliga forumkänslan och viljan att lära känna likasinnade och sälja och byta klockor med varandra utanför traditionella säljkanaler (som blocket) har minskat. Där man är lite rädd om sitt rykte och där man varken vill göra en för bra eller för dålig affär på någon annans bekostnad i vetskapen om att man snart vill köpa/byta en annan klocka. Forumet finns ju och drivs i grunden av och för oss entusiaster som helst vill slippa det där och allt snack om marknadskrafter grundläggande principer, avtalsrätt etc.
Forumet är nog lite för stort för att det ska hålla. Sen är min personliga uppfattning att det är mycket enklare och trevligare med någon form av marknadsekonomi än godtyckliga regler om vad som är en "för bra" affär som någon form av kommitté/pöbel sätter sig till domare över. Men det är som sagt en personlig uppfattning.

Även härligt med allt folk som sladdar in i tråden och lite svävande konstaterar att "nu vet jag vilka jag ska undvika". Ok, tack för den informationen. Kanske skulle behövas ett fin-KS för er som inte behöver förhandla och ett ful-KS för resten av oss?

Det känns som merparten är av samma uppfattning som mig. Kenkun har tagit till sig av kritiken och "point taken". Finns ingen anledning mer, enligt mig, att strö salt... Det handlar i slutändan om en klocka, inte så att han olovligen opererat bort min njure.

Tycker vårt forum är fantastiskt som även berikar och belyser problem som dessa och bringar klarhet i hur man önskar att en affär skall gå till. Det gör att sådanna här dispyter sannolikt blir färre på vårt forum.

Det känns som merparten är av samma uppfattning som mig. Kenkun har tagit till sig av kritiken och "point taken". Finns ingen anledning mer, enligt mig, att strö salt... Det handlar i slutändan om en klocka, inte så att han olovligen opererat bort min njure.

Tycker vårt forum är fantastiskt som även berikar och belyser problem som dessa och bringar klarhet i hur man önskar att en affär skall gå till. Det gör att sådanna här dispyter sannolikt blir färre på vårt forum.
Säger du nu efter att ha rullat in honom i tjära och fjädrar?

Cyniskt av dig. Du visste att pöbeln skulle lyncha honom och nu spelar du god - "Ta det lugnt pojkar....han har inte olovligen tagit min njure". :hilarious:
Lyncha är väl att ta i? Folk reagerade på att affären inte hade skötts på ett snyggt sätt. Har svårt att se på vilket sätt det skulle vara fråga om lynchning...

Lyncha är väl att ta i? Folk reagerade på att affären inte hade skötts på ett snyggt sätt. Har svårt att se på vilket sätt det skulle vara fråga om lynchning...
Att @KenKun gjorde fel håller jag med om. Men att först låta alla "bilda sig en egen uppfattning" och sedan be folk att inte "strö salt på såren" är konstigt. Han var väl medveten om kritiken som skulle uppstå.

- Det finns grundläggande heder/beteeende i en affär som man följer. Har man likt Kenkun gjorde, accepterat ett bud, står man för det. Manligt, hedervärt, kvinnligt, kalla det vad ni vill. Det handlar om förtroende, och sin egen heder samt respekt för andra! Har jag accepterat ett bud och "skakat hand" (bokstavligt talat, eftersom många affärer görs upp via distans) säljer man inte objektet till någon annan, oavsett om man får en tusing eller två mer betalt.
Det är min åsikt och jag är övertygad och hoppas om att de flesta härinne tänker så.

Både Affe och jag har verkat under lång tid på bland annat Tradera med inte ett enda negativt omdöme på oss. Jag har ofta fått frågan via "pm" om jag vill sälja objektet som jag lagt ut på auktion tidigare, av potentiella köpare/lycksökare. Jag nekar alltid. Förutom att det är mot reglerna, är det hedervärt uppförande - och långsiktigt förtroende som gäller....

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp