• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ökad mängd skambud i sann blocket stil.

Det känns som merparten är av samma uppfattning som mig. Kenkun har tagit till sig av kritiken och "point taken". Finns ingen anledning mer, enligt mig, att strö salt... Det handlar i slutändan om en klocka, inte så att han olovligen opererat bort min njure.

Tycker vårt forum är fantastiskt som även berikar och belyser problem som dessa och bringar klarhet i hur man önskar att en affär skall gå till. Det gör att sådanna här dispyter sannolikt blir färre på vårt forum.
precis och du hade förmodligen sålt den vidare inom en vecka så ingen unik keeper för dig du just missade

Senast ändrad:
- Det finns grundläggande heder/beteeende i en affär som man följer. Har man likt Kenkun gjorde, accepterat ett bud, står man för det. Manligt, hedervärt, kvinnligt, kalla det vad ni vill. Det handlar om förtroende, och sin egen heder samt respekt för andra! Har jag accepterat ett bud och "skakat hand" (bokstavligt talat, eftersom många affärer görs upp via distans) säljer man inte objektet till någon annan, oavsett om man får en tusing eller två mer betalt.
Det är min åsikt och jag är övertygad och hoppas om att de flesta härinne tänker så.

Både Affe och jag har verkat under lång tid på bland annat Tradera med inte ett enda negativt omdöme på oss. Jag har ofta fått frågan via "pm" om jag vill sälja objektet som jag lagt ut på auktion tidigare, av potentiella köpare/lycksökare. Jag nekar alltid. Förutom att det är mot reglerna, är det hedervärt uppförande - och långsiktigt förtroende som gäller....
Använder du dig av egen font även på Tradera? Det kanske är nyckeln till framgång.

Jo på ett sätt är det så, men har man här på forumet kommit överens om affär så.

Om du ska köpa en bil och skakar hand på det, för att åka till banken och ordna pengarna, för att komma tillbaka upptäcka att bilen såldes under tiden till någon som kom in med cash, du tycker det skulle kännas schysst? Ett samhälle där ord, avtal och överenskommelser aldrig gäller. DÅ är vi på väg mot en bazarliknande framtid.
Nä det är inte schysst, det håller jag med om. Men och andra sidan är det väldigt ofta folk säger att dem ska ha saker och ting och sen dyker dem aldrig upp. Men det är bara min erfarenhet. Fått säga nej till många eftersom en person sagt att han/hon ska ha da varan men susen aldrig kommit. Då står man där..och i flesta fall undrar dem andra köparna varför inte varan blev såld till den som sagt att dem skulle ha den först.

Jag har inga problem med att folk prutar så länge det går att motivera, t ex med hänvisning till andra objekt som sålts osv. Alltså hävda mer eller mindre felprissättning. Men rena skambud eller bara, "släpper du den för 40?" när man lagt ut en klocka för 45-50 utan eftertanke är bara tramsigt.

Jag har inga problem med att folk prutar så länge det går att motivera, t ex med hänvisning till andra objekt som sålts osv. Alltså hävda mer eller mindre felprissättning. Men rena skambud eller bara, "släpper du den för 40?" när man lagt ut en klocka för 45-50 utan eftertanke är bara tramsigt.
Det är din åsikt. Jag kan tänka mig scenarion utifrån både köpare och säljare där det inte alls är något konstigt. T.ex kanske köparen bara har 40 tkr att lägga och säljaren kanske har fått ögonen på något och vill göra en snabb affär just då? Det finns massor av anledningar till att saker säljs under "marknadsvärdet". Oavsett vad tar det exakt 2 sekunder att svara (eller låta bli) för säljaren, så vad är den stora skadan?

Det är din åsikt. Jag kan tänka mig scenarion utifrån både köpare och säljare där det inte alls är något konstigt. T.ex kanske köparen bara har 40 tkr att lägga och säljaren kanske har fått ögonen på något och vill göra en snabb affär just då? Det finns massor av anledningar till att saker säljs under "marknadsvärdet". Oavsett vad tar det exakt 2 sekunder att svara (eller låta bli) för säljaren, så vad är den stora skadan?

Men då ställer man väl den frågan lite mer ödmjukt om man vet att prissättningen inte är helt uppåt väggarna från början, föreslå byten, möjlighet att hålla klockan tills man hunnit sälja någonting annat, avbetala.

• Like
Reactions: kmg
Får lite Borg vibbar här
image.jpg

Men då ställer man väl den frågan lite mer ödmjukt om man vet att prissättningen inte är helt uppåt väggarna från början, föreslå byten, möjlighet att hålla klockan tills man hunnit sälja någonting annat, avbetala.
Håller helt med, man kan ju lägga fram ett argument på ett bra sätt oavsett om det är budget eller marknadspris som är frågan.

Utan tvekan! Likt här på forumet kan man välja typsnitt; det har både Affe och jag upptäckt, vilket gjort oss framgångsrika, över lång tid. Det är dock ingen som ännu undrat varför - på Tradera alltså...:D

Att man inte ska skriva med kursiv stil måste väl ändå vara bland det första man fick lära sig i samband med datorernas intrång.

Utan tvekan! Likt här på forumet kan man välja typsnitt; det har både Affe och jag upptäckt, vilket gjort oss framgångsrika, över lång tid. Det är dock ingen som ännu undrat varför - på Tradera alltså...:D
Vad tillför du till affes färgglada trevliga framgångsvåg?

Äh ska sluta vara off topic nu.

• Like
Reactions: JLW
Jag har ofta fått frågan via "pm" om jag vill sälja objektet som jag lagt ut på auktion tidigare, av potentiella köpare/lycksökare. Jag nekar alltid. Förutom att det är mot reglerna, är det hedervärt uppförande - och långsiktigt förtroende som gäller....

Om rätt ska vara rätt så är det inte emot deras regler. Tradera tillåter det, av någon anledning. Har själv blivit snopen när auktionen försvunnit mitt framför ögonen på en före utsatt tid då säljaren gjort upp med dittills högstbjudande. Så de föregår med exempel kan man säga och inget verkar självklart längre, någonstans.

Tillbaka
Topp