• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

nya edwhite med 321 har ju "samma" case

omega vill väl strama till det lite mer och som alltid gå mer mot rolex och försöka höja märket

har inte dessa även haft nån grej med att dom varit numrerade på nåt sätt utan att direkt vara limiterade?

jag tror inte dessa sålt så pass bra som omega velat för dom har alltid varit lätta att hitta hos gråisar och innan iallafall varit väldigt billiga hos dessa gråisar.

sen har dom ju det negativa med 19mm luggar som iallafall jag hatar över allt annat
Precis, de är numrerade men inte limiterade. Modellen lanserades 2012 och jag tror den har sålt runt 10 000 ex (baserat på att min från 2019 har 9000 någonting och har sett unboxing som har 10 000). Vet inte om det är mycket eller lite I dessa sammanhang. Men enda en hel del med tanke på hur många varianter som det finns av speedmastern.

Antar att du bara hatar 19 mm för att det är ett svårare mått att hitta? 19 är bäl vanligt på klockor som är 39 mm? Handlar väl om proportioner.

Precis, de är numrerade men inte limiterade. Modellen lanserades 2012 och jag tror den har sålt runt 10 000 ex (baserat på att min från 2019 har 9000 någonting och har sett unboxing som har 10 000). Vet inte om det är mycket eller lite I dessa sammanhang. Men enda en hel del med tanke på hur många varianter som det finns av speedmastern.

Antar att du bara hatar 19 mm för att det är ett svårare mått att hitta? 19 är bäl vanligt på klockor som är 39 mm? Handlar väl om proportioner.
ja det är ju svårare att hitta vissa typer av straps i 19 tex om man vill ha lite kortare långder
visst jag förstår att en tillverkare gör 19 för att göra så fler köper deras egna straps istället

handlar det verkligen om proportioner?
ser ju att dom flesta nyare omegorna idag har tex 19 och 21mm mellan luggarna

ja det är ju svårare att hitta vissa typer av straps i 19 tex om man vill ha lite kortare långder
visst jag förstår att en tillverkare gör 19 för att göra så fler köper deras egna straps istället

handlar det verkligen om proportioner?
ser ju att dom flesta nyare omegorna idag har tex 19 och 21mm mellan luggarna
I regel inga större problem att hitta 19mm straps numera tycker jag.

Speedy hela veckan! Men kanske dags för ett bandbyte?
image.jpg

I regel inga större problem att hitta 19mm straps numera tycker jag.

Tycker också utbudet på 19 mm med kortare längder är helt okej. Har tre band från Molequin som jag är nöjd med.
Det er veldig mange band som kun finns i de vanlige storlekene som 18, 20 og 22 og ikke går å kjøpe i 19 eller 21 så utbudet er jo helt klart mycket sämre. Det er nok også mange som allerede har en hel del band til andre modeller eller skulle ville kjøpe band som passer flere klokker i samlingen.

Det er veldig mange band som kun finns i de vanlige storlekene som 18, 20 og 22 og ikke går å kjøpe i 19 eller 21 så utbudet er jo helt klart mycket sämre. Det er nok også mange som allerede har en hel del band til andre modeller eller skulle ville kjøpe band som passer flere klokker i samlingen.
Ja, utbudet är ju helt klart sämre än så länge men det mesta går att få tag på i 19mm speciellt när det gäller läderband. 19mm är en väldigt vanlig bredd på vintageklockor och det är många tillverkare som börjat göra dessa storlekar i och med att vintage blivit allt mer populärt. Själv har jag mer 19mm än 20mm läder i min låda.

Ni som byter band och länkar stup i kvarten; vad använder ni för bandverktyg? Originalverktyget från bigbox? Bergeon? Lyckas ni byta utan att repa bandhornen?

Har funderat på ett dubbelsidigt ”tweezer”verktyg (vet ej vad man kallar det på svenska), någon som har erfarenhet av något bra sådant? Bergeons kostar ju skjortan, finns kanske något nästan lika bra för en mindre peng?

Ni som byter band och länkar stup i kvarten; vad använder ni för bandverktyg? Originalverktyget från bigbox? Bergeon? Lyckas ni byta utan att repa bandhornen?

Har funderat på ett dubbelsidigt ”tweezer”verktyg (vet ej vad man kallar det på svenska), någon som har erfarenhet av något bra sådant? Bergeons kostar ju skjortan, finns kanske något nästan lika bra för en mindre peng?
Jag kör Bergeon 6767S och 6767F för mina byten. Sätter lite eltejp på bandhornen för att vara på säkra sidan, men skulle nog även klara mig utan. Var lite halvknackigt när man började byta sina första band, men nu går det hur enkelt som helst. Övning ger färdighet ;)

Jag kör Bergeon 6767S och 6767F för mina byten. Sätter lite eltejp på bandhornen för att vara på säkra sidan, men skulle nog även klara mig utan. Var lite halvknackigt när man började byta sina första band, men nu går det hur enkelt som helst. Övning ger färdighet ;)
Samma här. Har redan fullt med repor då 1171 länkens ändlänkar är ihåliga och glider runt och repar. Men bryr mig inte nämnvärt om hur den ser ut på undersidan. Ett tips som funkar bra för mig är att lossa bandet med den bredare gaffeln och sen använder jag pinnen istället när jag monterar dit bandet. Alltså jag ser till att ena sidan av bandhornet sitter i hålet. Sedan trycker jag ner bandstiftet helt med pinnen och styr den ner och lite in mot klockan.
20201130_133453.jpg

7825 https://watchwear.se/produkt/bergeon-bandstiftsverktyg-7825/

Övning ger färdighet men mindre repor är nästintill omöjligt att undvika om man byter ofta. Tips tejpa bandhornen ifall du tycker det är väldigt tråkigt att råka repa.

Ibland är man bra velig och smått förstörd av allt flippande. Ena stunden tänker jag att speedyn får lämna men i nästa stund fullkomligt älskar jag den! Slits lite mellan att byta ut den mot en OP36 eller behålla... men tror nog att dom snarare blir goda komplement till varandra... Speedyn är en riktigt grym klocka helt enkelt! Behövde bara ventilera mitt svammel lite 😅

IMG_20201130_154133.jpg

Den här ser ut att vara i bra skick, godkänd handlare men vad är rimligt att betala för en i bra skick egentligen?
Jag gav 22 000 kr för min mitten av 2019. Årsmodell 2010, fullservad för 8000 kr 3 mån tidigare, vilket jag ändå måste säga var ett kap. Hade inte sålt för under 24-25 idag. Men är klockan nyservad kan 27 000 absolut vara rimligt.

Tillbaka
Topp