• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Fluffy67

Rolex
2-Faktor
-Myser med Speedy provar en modernare variant av tropic. Vad tycks?🧑🏼‍🚀
D53AE9E2-BF68-44A0-A503-6FC27422C9BA.jpeg
D3F42D8D-4CA2-4546-80B0-0F9873A8E9AD.jpeg
475BE788-18B8-4134-9080-3AD2E3346929.jpeg
Inte dumt alls 👍🏻
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Är detta det nya vi kommer få se på fler o fler Omega? Åtstramad produktion som skapar skapar sjuka priser på andrahandsmarknaden likt Rolex?
Jag tvivlar på det. Tror, till skillnad från vad Rolex som stängde sin produktion så fort en kines nyste, att de faktiskt producerar vad de kan. Dock prioritet på storsäljare så som vanliga Speedys och SMPc
 

PL13

Omega
Jag tvivlar på det. Tror, till skillnad från vad Rolex som stängde sin produktion så fort en kines nyste, att de faktiskt producerar vad de kan. Dock prioritet på storsäljare så som vanliga Speedys och SMPc
Vill minnas att jag läst att tillverkningstakten skiljer sig åt beroende på vilken calibre och att de inte kan producera lika snabbt som för andra calibre som tex en ”vanlig SMP”
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vill minnas att jag läst att tillverkningstakten skiljer sig åt beroende på vilken calibre och att de inte kan producera lika snabbt som för andra calibre som tex en ”vanlig SMP”
Nä precis, vilket får mig att tro att de anser att det är bättre att klämma ut 10st nya speedys än en snoopy för att dra siffror ur mörkret
 

David71

Rolex
2-Faktor
Vill minnas att jag läst att tillverkningstakten skiljer sig åt beroende på vilken calibre och att de inte kan producera lika snabbt som för andra calibre som tex en ”vanlig SMP”
Jo, det är förklaringen varför Speedmasters med 321-verk har väntetid. Snoopy har ju samma urverk, cal 3861, som nya vanliga Speedmaster Pro. Tror dom medvetet strypt tillverkningen för att skapa hype.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jo, det är förklaringen varför Speedmasters med 321-verk har väntetid. Snoopy har ju samma urverk, cal 3861, som nya vanliga Speedmaster Pro. Tror dom medvetet strypt tillverkningen för att skapa hype.
Själva urverket är ju bara att plocka från hyllan, men många andra delar förlorar ju stordriftsfördelar.
Självklart skulle de kunna tillverka denna istället för vanliga, och kanske tar det inte 10ggr längre, men det är fortfarande resurser som ska fördelas.
Sen kan man alltid komma med argumentet att man kan bygga ut fabriken och anställa fler urisar.
 

Rulle

Audemars
Jo, det är förklaringen varför Speedmasters med 321-verk har väntetid. Snoopy har ju samma urverk, cal 3861, som nya vanliga Speedmaster Pro. Tror dom medvetet strypt tillverkningen för att skapa hype.
vad hag har läst så görs inte 321 verket på samma ställe som dom andra verken.

sen ska det också vara så att en urmakare ska både bygga ihop urverket och sedan med ha hand om att bygga klart samma klocka så inte klockan blir förflyttad mellan olika urmakare under produktionsmomenten
 

JohnHarrison

KS Explorers Club
Hej!
Jag har en 3570.50 som behöver service. Köpte den ny 2004 och det är definitivt dags nu. Den går ca 50s/d för fort och är lite låg i amplitud. Tänker mig även lite lätt polering.
Fråga 1, ungefärligt pris på komplett service?
Fråga 2, vart vänder man sig i Göteborgsregionen om man vill ha det bra gjort?
Tacksam för goda råd!
BFDC4196-95D5-44CE-BFF5-84A51B17AB01.png
 

David71

Rolex
2-Faktor
Själva urverket är ju bara att plocka från hyllan, men många andra delar förlorar ju stordriftsfördelar.
Självklart skulle de kunna tillverka denna istället för vanliga, och kanske tar det inte 10ggr längre, men det är fortfarande resurser som ska fördelas.
Sen kan man alltid komma med argumentet att man kan bygga ut fabriken och anställa fler urisar.
Du har säkert rätt. Så kan det mycket väl vara, är kanske onödigt misstänksam att Omega vill ha sin egen Nautilus/Daytona.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Du har säkert rätt. Så kan det mycket väl vara, är kanske onödigt misstänksam att Omega vill ha sin egen Nautilus/Daytona.
Det kan vara så enkelt att Omega helt enkelt missbedömt vilken efterfrågan det skulle bli på Snoopyn. Om dom nu planerat att göra ett vist antal på en viss tidsperiod och efterfrågan plötsligt exploderar då blir det leverans problem. Det är en jubileums modell 50 år, inte fasen kan vänte tiden vara 10 år, då har säkert fler jubileumsmodeller kommit ut på marknaden. Tror inte Omega medvetet skulle försöka efterapa Rolex bristen. Kan ha en viss betydelse att Omega "piffat" upp flera modeller och att deras klockor börjar efterfrågas mer. :)
 

Zhersz

Omega
Det kan vara så enkelt att Omega helt enkelt missbedömt vilken efterfrågan det skulle bli på Snoopyn. Om dom nu planerat att göra ett vist antal på en viss tidsperiod och efterfrågan plötsligt exploderar då blir det leverans problem. Det är en jubileums modell 50 år, inte fasen kan vänte tiden vara 10 år, då har säkert fler jubileumsmodeller kommit ut på marknaden. Tror inte Omega medvetet skulle försöka efterapa Rolex bristen. Kan ha en viss betydelse att Omega "piffat" upp flera modeller och att deras klockor börjar efterfrågas mer. :)
Du har säkert rätt. Så kan det mycket väl vara, är kanske onödigt misstänksam att Omega vill ha sin egen Nautilus/Daytona.
Själva urverket är ju bara att plocka från hyllan, men många andra delar förlorar ju stordriftsfördelar.
Självklart skulle de kunna tillverka denna istället för vanliga, och kanske tar det inte 10ggr längre, men det är fortfarande resurser som ska fördelas.
Sen kan man alltid komma med argumentet att man kan bygga ut fabriken och anställa fler urisar.

Vi får inte heller glömma att det är pandemitider som antagligen också med stor sannolikhet påverkar Omegas produktion och leverans. Detta är bara ett antagande och inget jag de facto vet dock.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Sugen på att köpa en speedy. Hade för ett par år sedan en 005 men sålde den. Gillade klockan skarpt men fick aldrig tiden att ha på mig den.

Om jag nu vill köpa en och behålla på riktigt denna gången, vilken ref ska man kolla på? Prisklass? Tänka på?

Tacksam för all input
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Varför just den? Har kikat lite på 105.012 utan någon anledning.
Finns otaliga modeller av Speedyn, börja med att lista vad du gillar, vintage, nytt, automat, manuell, plexi, safir.

Referensen som @vaniljglass nämner ovan är en bra kompromiss, en bra prissatt standard Speedy som räknas till vintage men ändå inte så pass att de är oöverkomliga. Dessutom med 861 verket som garanterat kommer gå att hitta delar till ett bra tag framöver.

105.012 är vintage på riktigt med 321 verk och en massa andra detaljer man behöver ha koll på för att göra ett bra köp. Också den referensen som var den första på månen. Det går alltid att ställa frågor kring exemplar du funderar på i denna tråd om du vill.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Finns otaliga modeller av Speedyn, börja med att lista vad du gillar, vintage, nytt, automat, manuell, plexi, safir.

Referensen som @vaniljglass nämner ovan är en bra kompromiss, en bra prissatt standard Speedy som räknas till vintage men ändå inte så pass att de är oöverkomliga. Dessutom med 861 verket som garanterat kommer gå att hitta delar till ett bra tag framöver.

105.012 är vintage på riktigt med 321 verk och en massa andra detaljer man behöver ha koll på för att göra ett bra köp. Också den referensen som var den första på månen. Det går alltid att ställa frågor kring exemplar du funderar på i denna tråd om du vill.
Ok vad spännande. Jag vet att jag vill helst ha en vintage, kanske inte nödvändigt jätte-vintage med tillräckligt vintage som nämn ovan av @vaniljglass . Manuell och plexi är ett krav. Anser annars att klockan inte blir lika charmig.

Kan du någon bra hemsida där man kan börja snöa in sig på olika ref osv?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ok vad spännande. Jag vet att jag vill helst ha en vintage, kanske inte nödvändigt jätte-vintage med tillräckligt vintage som nämn ovan av @vaniljglass . Manuell och plexi är ett krav. Anser annars att klockan inte blir lika charmig.

Kan du någon bra hemsida där man kan börja snöa in sig på olika ref osv?
Om det är vintage du är ute efter finns en bra beskrivning av de olika referenserna fram till 145.022 på

Där finns också många bra tips vad man ska tänka på om man köper en vintage speedy samt prisreferenslista som brukar vara bra uppdaterad.
 
Topp