• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Hej! Är det någon av er som har fått möjligheten att uppleva både den klassiska månspeedyn samt reduced-varianten? Smaken är som baken osvosv men skulle vara kul att höra er upplevelse, det där som är svårt att sätta fingret på!

Haft båda, föredrar helt klart 005 framför reduced. Tavlan på reduced känns inte rätt, subdialsen blir spretiga och obalanserade. Klockan känns mer bräcklig också, och passformen är ingen höjdare då den både är mindre och fetare. Nu finns det olika länkar, men min länk var en riktig hårslukare, och flera gånger om dagen så rykte den armhår. Låset på länken kändes bräckligt också.

Men, det är fortfarande en rolig klocka, och är du sugen på båda hade jag mellanlandat på reduced först så du slipper ha beslutsångest.

1636198594186.png

1636198620864.png

Haft båda, föredrar helt klart 005 framför reduced. Tavlan på reduced känns inte rätt, subdialsen blir spretiga och obalanserade. Klockan känns mer bräcklig också, och passformen är ingen höjdare då den både är mindre och fetare. Nu finns det olika länkar, men min länk var en riktig hårslukare, och flera gånger om dagen så rykte den armhår. Låset på länken kändes bräckligt också.

Men, det är fortfarande en rolig klocka, och är du sugen på båda hade jag mellanlandat på reduced först så du slipper ha beslutsångest.

1636198594186.png

1636198620864.png
Tack!
Tänkte spontant att storleken av reduced skulle vara fördelaktig! Håller dock verkligen med angående subdialsen, känns som något man stör sig på över tid.

Så otroligt snygg denna är! 😍 Har vi någon på KS?

(Lånade bilder från Instagram)

Screenshot_20211104-073708_Instagram.jpg
Screenshot_20211104-073649_Instagram-01.jpeg

Den är så bra så man blir kissnödig. Fantastiskt att de behöll den helt borstad. Känns annars som tillverkare har en tendens att polera upp lite extra så fort det är guld med i spelet. Millenary verkar ha en till, i sammanhanget, bra pris. Hade gärna testat om ekonomin tillåtit.

B4B0168A-80A0-4227-9C6A-1D614E0BF321.png

Hej!
Osäker om detta är rätt tråd för frågan men som hyfsat novis i jakt på en Speedmaster söker jag kunskap.
Har kikat på en omega speedmaster racing ref 326.30.40.50.02.001. Har varit i kontakt med ett par ”professionella handlare” på Chrono24 som säljer oanvända/nyskick.
De kommer med låda och Certifikat men detta är blankt. Har förstått att omega bara stämplar till vissa utvalda handlare!?
Hur ska man tänka här?
Tacksam för svar.

vad tycker ni om dessa gott folk? Själv tycker jag det händer lite väl mycket på tavlan. Känns rörigt

med det sagt, denna är ändå hyggligt läcker

@Sch0nning skaffade ju denna för någon vecka sedan som jag plåtade på honom. Tycker den gör sig riktigt bra. Precis så rörig som den ska vara, tydliga flashbacks till gamla tidens kronografer men med modern nytappning
IMG_20211029_221047_885.jpg

Hej!
Osäker om detta är rätt tråd för frågan men som hyfsat novis i jakt på en Speedmaster söker jag kunskap.
Har kikat på en omega speedmaster racing ref 326.30.40.50.02.001. Har varit i kontakt med ett par ”professionella handlare” på Chrono24 som säljer oanvända/nyskick.
De kommer med låda och Certifikat men detta är blankt. Har förstått att omega bara stämplar till vissa utvalda handlare!?
Hur ska man tänka här?
Tacksam för svar.

Blankt cert innebär vad jag förstår att AD sålt snett och inte vill skylta med det. Du har ju inga garantier osv men det är väl en äldre modell så det kanske kvittar. Det påverkar såklart andrahandsvärdet negativt också.

För mig skulle en med blankt cert behöva vara många tusenlappar billigare än en med ifyllt

• Like
Reactions: Tt9
Hej!
Hur ska man tänka här?
Tacksam för svar.
Är lite osäker så någon får gärna rätt mig, men vet inte om garantin gäller när certifikatet inte är stämplat? Det borde du iaf dubbelkolla innan eventuellt köp.

Är det någon som kan upplysa mig om klockan? Finns det någon logisk förklaring till slutpriset förutom att patinan är fin och skicket är kanon?

Skärmbild (2).png

Är det någon som kan upplysa mig om klockan? Finns det någon logisk förklaring till slutpriset förutom att patinan är fin och skicket är kanon?

Skärmbild (2).png
Finns väl bara en handfull speedys från originalåret -57. ”Orignal-speedyn” med andra ord.
Därtill finns säkert fler aspekter jag, som glad speedyamatör, missar. Men vågar påstå ovanstående anledningar är stor bidragande faktor. Rätta mig om jag har fel :)

Skärmbild (2).png
Det är den mest eftertraktade modellen av en speedmaster. Referens 2915-1 är den första Speedmaster som fanns. Och att detta exemplar har en sjukt eftertraktad patina som bonus gör inte saken sämre. Så skulle nog vilja påstå att den är unik, lycka till att hitta en lika dan och med andra ord får du slanta upp om du ska få tag på en.

Att den slog rekord för en Speedmaster är inte så konstigt men att den skulle göra det med ca 10x över förra rekordet är väl inte direkt rimligt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp