• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Nu har jag fått ett sånt där orimligt speedy-sug igen…. Visst borde jag försöka bli av med min OP och skaffa en speedy igen? Inte alls en partisk tråd att fråga i 🤣 Men kommer inte ifrån tankarna på att skaffa en igen. Kanske borde lära mig att behålla mina speedys..
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Nu har jag fått ett sånt där orimligt speedy-sug igen…. Visst borde jag försöka bli av med min OP och skaffa en speedy igen? Inte alls en partisk tråd att fråga i 🤣 Men kommer inte ifrån tankarna på att skaffa en igen. Kanske borde lära mig att behålla mina speedys..
Sjääääälvklart ska du det :cool: 🥳😍
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Nu har jag fått ett sånt där orimligt speedy-sug igen…. Visst borde jag försöka bli av med min OP och skaffa en speedy igen? Inte alls en partisk tråd att fråga i 🤣 Men kommer inte ifrån tankarna på att skaffa en igen. Kanske borde lära mig att behålla mina speedys..

Tror du kommer sakna din OP! Speedmaster tillsammans med OP skulle utgöra en mycket schysst kombination.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Ogillar när Speedmaster-tråden hamnar på sida 3....
En liten crosspost från fredagstråden!

7D31F1F5-66E6-432C-8389-0334249BC8F7.jpeg
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Speedyn hamnar ofta lite såhär på min handled:
IMG_20220805_131950.jpg

Såhär ser länkfördelningen ut:
IMG_20220805_132036.jpg

Tror ni det blir bättre om man flyttar en länkbit från kl. 6 sidan till kl.12 sidan?
Såhär sitter spännet nu:
IMG_20220805_132752.jpg
Jag brukar ha liknande problem på vissa klockor men det brukar bli bättre om du flyttar så att du har fler länkbitar kl 12. Så det kommer nog bli bättre om du byter en länkbit från kl 6 till kl 12. Kanske två länkbitar till och med, men du kan ju börja med en och se hur det känns😃
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Jag brukar ha liknande problem på vissa klockor men det brukar bli bättre om du flyttar så att du har fler länkbitar kl 12. Så det kommer nog bli bättre om du byter en länkbit från kl 6 till kl 12. Kanske två länkbitar till och med, men du kan ju börja med en och se hur det känns😃
Tack för svar! Har köpt hem diverse verktyg så att man aldrig mer behöver lämna in en klocka för länkjustering. Klockmaster tog 700 kr senast, helt sjukt faktiskt...
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack för svar! Har köpt hem diverse verktyg så att man aldrig mer behöver lämna in en klocka för länkjustering. Klockmaster tog 700 kr senast, helt sjukt faktiskt...
Har lokal urmakare ansluten till Omega och mejsel därifrån, kostar 4000:- spänn enligt honom. Snabbt och snyggt på 3861-länken och inga som helst spår av arbetet. Kostade 200:- vilket jag tycker är helt rätt pris. Egen erfarenhet är ändå att hur bra mejsel du än hittar från Bergeon så ser man ändå små spår efter det. Men visst, smidigt för mig då han finns 3 km hemifrån
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Har lokal urmakare ansluten till Omega och mejsel därifrån, kostar 4000:- spänn enligt honom. Snabbt och snyggt på 3861-länken och inga som helst spår av arbetet. Kostade 200:- vilket jag tycker är helt rätt pris. Egen erfarenhet är ändå att hur bra mejsel du än hittar från Bergeon så ser man ändå små spår efter det. Men visst, smidigt för mig då han finns 3 km hemifrån
Ah okej! Beställde iallafall 5 st mejslar från Bergeon, en "länkhållare", tweezer plus polywatch när jag ändå höll på. Känns nästan skönare att fixa med det själv, så att man verkligen blir nöjd.
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Jag har en fundering angående en Broad Arrow som jag hoppas kunna hitta svaret på i denna eminenta tråd 😃

Det är en bekant som äger denna, och han skulle gärna vilja ha en stållänk till den. Gärna en Omega orginal (behöver inte nödvändigtvis vara den som hör till just denna Broad Arrow modell), men även aftermarket är intressant.

Är den någon som kan guida mig i rätt riktning angående vad som passar osv? Misstänker att länken till Speedmaster Pro inte funkar iaf?

Ref på klockan är: 38813037

Och jag bifogar såklart en bild på densamma 😎

6432D680-F822-4DB8-9C8B-E735D21A651F.jpeg
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Inlämnad hos Eriksons nu! Håller tummarna att Omega är snabba på att åtgärda täthet och eventuella skador, saknar ju den redan 😢✊

Det "enda" jag gjorde var att snabbt skölja den under kranen med lite rinnande vatten, sen torka av den. Krona inne och inget tryck på knappar, dagen efter var det imma som sedan försvann efter lite sol och krona ute. Klockan är ca 1år och 4 månader, så var försikta med vattnet Speedyfreaks! 🥰

Jäkla siiiit, imma :eek:

Jag och Speedy ska ju på bröllop idag 😭

20220806_095708.jpg
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag har en fundering angående en Broad Arrow som jag hoppas kunna hitta svaret på i denna eminenta tråd 😃

Det är en bekant som äger denna, och han skulle gärna vilja ha en stållänk till den. Gärna en Omega orginal (behöver inte nödvändigtvis vara den som hör till just denna Broad Arrow modell), men även aftermarket är intressant.

Är den någon som kan guida mig i rätt riktning angående vad som passar osv? Misstänker att länken till Speedmaster Pro inte funkar iaf?

Ref på klockan är: 38813037

Och jag bifogar såklart en bild på densamma 😎

6432D680-F822-4DB8-9C8B-E735D21A651F.jpeg
Det här är en himla bra sajt att botanisera på.

Omega är Omega så man kan nog faktiskt köpa en originallänk till denna. Men sen listar ju länkar generellt 10K här...
Siten är i UK men finns det där så kan absolut en svensk AD ta hem det. Från svensk AD blir det troligen också lite billigare (tull/moms...)
Det svåra är ju att för dom hitta rätt länk men ger man dom ref-nr så blir det mycket enklare.

Fråga vidare om ev någon här har klockan på länk och kan ge ref-nr som bör finnas instämplat i claspen ? Bilden föreställer en PO-länk men visar var ref-nr finns, denna länk heter alltså 1580/952.
1F152B9B-41D4-4A2F-B613-A577A5B8BC6B.jpeg
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Det här är en himla bra sajt att botanisera på.

Omega är Omega så man kan nog faktiskt köpa en originallänk till denna. Men sen listar ju länkar generellt 10K här...
Siten är i UK men finns det där så kan absolut en svensk AD ta hem det. Från svensk AD blir det troligen också lite billigare (tull/moms...)
Det svåra är ju att för dom hitta rätt länk men ger man dom ref-nr så blir det mycket enklare.

Fråga vidare om ev någon här har klockan på länk och kan ge ref-nr som bör finnas instämplat i claspen ? Bilden föreställer en PO-länk men visar var ref-nr finns, denna länk heter alltså 1580/952.
1F152B9B-41D4-4A2F-B613-A577A5B8BC6B.jpeg

Tusen tack för länken (nu kände jag mig minsann lite lustig 😉😅), ska kika runt lite och se vad man kan komma fram till.

Och det var en bra idé att höra efter ifall någon annan har en BA på länk och kan kolla inuti låset, tack för tipset! 😃
 
Topp