• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

JeJej

Omega
2-Faktor
Är sugen på att köpa ett brunt Hirsch London alligator för att kunna varva med länken. Hade tidigare ett sådant svart, med en omega pin buckle (9451.16.02) i 16mm då lädret smalnar av från 20-16. Fick till en ganska bra passform, och frågan är om man ska lyxa till det och köpa sig ett omega viklås eller köra på det säkra och billigare alternativet med pin buckle. Finns det olika varianter av viklås, eller är det t.ex. 9452.16.33 som gäller?

Sist men inte minst, ha en grym speedy tuesday! Ω
IMG_20220726_013038_edit_1259118215490160.jpg
London är sjukt mycket band för pengarna! Tänk på att det tillverkas i både 20-18 och 20-16 så att du får den design du gillat bäst, 2mm gör mycket på utseendet.
Omega har tillverkat många olika viklås genom åren men det som skiljer är så lite att man oftast bara ser det om man lägger både bredvid varandra.
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Omegas viklås är otroligt bekväm.


IMG_1174.JPG

För ett såpas fint band hade jag satsat på ett viklås för att bevara livslängden. Men det måste ju inte vara Omega
Någon som har tips på ett billigare som ändå håller hög kvalitetskänsla? ☺️
London är sjukt mycket band för pengarna! Tänk på att det tillverkas i både 20-18 och 20-16 så att du får den design du gillat bäst, 2mm gör mycket på utseendet.
Omega har tillverkat många olika viklås genom åren men det som skiljer är så lite att man oftast bara ser det om man lägger både bredvid varandra.
Bör man beställa en kortare variant av bandet om man ska köra viklås, eller spelar det ingen roll? Det finns 110/70 eller 120/80 och jag har cirka 17 cm handled.

Såhär mycket flärp fick jag på min förra speedy med London 120/80 och pin buckle:
IMG_20220203_175547.jpg
IMG_20220204_132028.jpg
 

JeJej

Omega
2-Faktor
Någon som har tips på ett billigare som ändå håller hög kvalitetskänsla? ☺️

Bör man beställa en kortare variant av bandet om man ska köra viklås, eller spelar det ingen roll? Det finns 110/70 eller 120/80 och jag har cirka 17 cm handled.

Såhär mycket flärp fick jag på min förra speedy med London 120/80 och pin buckle:
IMG_20220203_175547.jpg
IMG_20220204_132028.jpg
Att sätta på Omegas viklås på ett London blir bara fult då ena söljan är fastsydd på standardbanden och viklåsen ska ha band utan sölja.
Vill du ha ett Hirschband som passar med Omegas orginalviklås ska du titta på det som heter Hirsch Voyager. Finns det i M kan du absolut välja det till viklåset
 

pajje84

Omega
Är sugen på att köpa ett brunt Hirsch London alligator för att kunna varva med länken. Hade tidigare ett sådant svart, med en omega pin buckle (9451.16.02) i 16mm då lädret smalnar av från 20-16. Fick till en ganska bra passform, och frågan är om man ska lyxa till det och köpa sig ett omega viklås eller köra på det säkra och billigare alternativet med pin buckle. Finns det olika varianter av viklås, eller är det t.ex. 9452.16.33 som gäller?

Sist men inte minst, ha en grym speedy tuesday! Ω
IMG_20220726_013038_edit_1259118215490160.jpg
På moderna speedys tycker jag viklåsen är perfekta!!
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Att sätta på Omegas viklås på ett London blir bara fult då ena söljan är fastsydd på standardbanden och viklåsen ska ha band utan sölja.
Vill du ha ett Hirschband som passar med Omegas orginalviklås ska du titta på det som heter Hirsch Voyager. Finns det i M kan du absolut välja det till viklåset
Såg att Hirsch Voyager alligator kostar cirka 4 000, då är man ju nästan uppe i ett OEM-Omega.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Är inte helt hundra men jag tror att det är Hirsch som syr många av Omegas band
Enligt Erikson Urhandel är det Hirsch som tillverkar band till Omega.
Ett annat mycket bra märke är ABP i paris. Där kan man få ett specialsytt band med de färger man själv vill ha. https://www.abpconcept.paris/


IMG_1152.JPG

Och enligt andra ADs kommer många band från Jean Rousseau. Men det kanske är olika med olika band

 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Kan inte någon med mer likvida medel än mig klippa denna? Så jag kan köpa den så småningom? Den är så satans ball och priset måste ju vara jättebra, hur många gråisar man än jämför med?

1659081317505.png


Bra pris. Tar ett blancolån direkt!

Men seriöst vore det kul om den hamnade hos nån på KS. Lite för mycket guld för mig dock, jag skulle inte kunna bära den nånstans.
(Sen har jag inte råd heller, men det är en annan sak. :) )
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Bra pris. Tar ett blancolån direkt!

Men seriöst vore det kul om den hamnade hos nån på KS. Lite för mycket guld för mig dock, jag skulle inte kunna bära den nånstans.
(Sen har jag inte råd heller, men det är en annan sak. :) )
Det är mycket guld men det faktum att länken är borstad gör att den inte blir så superblingig trots allt. Riktigt lyckad imo
 

Tota1990

Breitling
Speedys! Vad skulle ni säga är en "godkänd/rimlig" gångavvikelse? avser 005 och uttagen 2020. Ligger just nu kring + 10 sek/dag, undrar om det är på sin plats med ett garantiärende....
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Speedys! Vad skulle ni säga är en "godkänd/rimlig" gångavvikelse? avser 005 och uttagen 2020. Ligger just nu kring + 10 sek/dag, undrar om det är på sin plats med ett garantiärende....
Du kan nog vara lugn. Det är inom toleranserna. Verk 1861 ligger mellan -1 och +10. Dock vore det bra om du håller koll så det inte urartar.
 
Topp