• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Borde man sälja en klocka som används max en gång i veckan? Oftast en gång i månaden 🤔
9FCEA941-8741-41D7-A66A-D67F38DE3625.jpeg
 
Borde man sälja en klocka som används max en gång i veckan? Oftast en gång i månaden 🤔
9FCEA941-8741-41D7-A66A-D67F38DE3625.jpeg
Jag personligen hade aldrig sålt. Tror jag använder min typ en gång i kvartalen, kanske lite mer men i alla fall väldigt lite. En väldigt fin klocka som man alltid faller tillbaka för ett köp. Sen är din också äldre vilket gör det mer charmigt. Summa summarum, behåll.
 
Du skriver att du vill ha utan safirglas för att komma när originalet och att du tyckt att speedyn känns tråkig. Har du funderat på en vintage? Både billigare och närmre originalet i känsla. En ny speedmaster har kritvit lysmassa som kommer att förbli kritvit. Tritiumtavlor ger en mycket varmare ton och betydligt mer vintagekänsla. En ny speedy kommer inte scratch the itch som jag tror att du har om jag läser mellan raderna. Kolla in 145.022.

Tack för tipset. Jag har funderat på det men det lutar ändå åt att köpa en ny, hos trovärdig återförsäljare. Dels är jag som sagt novis och har en allmän olustkänsla att bli lurad, eftersom jag helt enkelt kan för lite om klockor.
Men jag tittade som exempel på följande ur:


Vad jag förstår är det "samma" modell som idag kostar 82.400 kr i butiker och är den "klassiska" månklockan med plexiglas.
Hur kan den kosta endast 60 000 kronor, vad är det jag missar?
Det står även att den är vattentät till 50 m, men vad jag förstått så tål inte en Speedmaster vatten?
 
Tack för tipset. Jag har funderat på det men det lutar ändå åt att köpa en ny, hos trovärdig återförsäljare. Dels är jag som sagt novis och har en allmän olustkänsla att bli lurad, eftersom jag helt enkelt kan för lite om klockor.
Men jag tittade som exempel på följande ur:


Vad jag förstår är det "samma" modell som idag kostar 82.400 kr i butiker och är den "klassiska" månklockan med plexiglas.
Hur kan den kosta endast 60 000 kronor, vad är det jag missar?
Det står även att den är vattentät till 50 m, men vad jag förstått så tål inte en Speedmaster vatten?
Det är inte den senaste versionen, utan den som brukar kallas 005, den är dessutom använd och från 2019. LW är inte återförsäljare och är oftast dyra. 60K för den är dyrt, du kan hitta den betydligt billigare här på KS.

För 60K kan du få en 001 i bra skick som är senaste versionen.

Speedmaster är trycktestade till 5bar/50m.
 
Tack för tipset. Jag har funderat på det men det lutar ändå åt att köpa en ny, hos trovärdig återförsäljare. Dels är jag som sagt novis och har en allmän olustkänsla att bli lurad, eftersom jag helt enkelt kan för lite om klockor.
Men jag tittade som exempel på följande ur:


Vad jag förstår är det "samma" modell som idag kostar 82.400 kr i butiker och är den "klassiska" månklockan med plexiglas.
Hur kan den kosta endast 60 000 kronor, vad är det jag missar?
Det står även att den är vattentät till 50 m, men vad jag förstått så tål inte en Speedmaster vatten?
Klockan du länkade är begagnad, därför är priset lägre än att köpa ny i butik.

Nej, Speedmaster är inte klocka du ska bada med då den inte är gjord för det. 50 meter innebär att du kan ha klockan fast det regnar ute, när du diskar eller tvättar händerna. 50 meter innebär inte att du kan dyka ner på 50m djup med den som man lätt kan tro. Hela branschen använder detta värdelösa måttsystem så det är inte unikt för Omega.
 
Det är inte den senaste versionen, utan den som brukar kallas 005, den är dessutom använd och från 2019. LW är inte återförsäljare och är oftast dyra. 60K för den är dyrt, du kan hitta den betydligt billigare här på KS.

För 60K kan du få en 001 i bra skick som är senaste versionen.

Speedmaster är trycktestade till 5bar/50m.

Exakt det här gör också att jag inte ska hålla på köpa min första premiumklocka privat eller vintage, för jag kan för lite. Jag visste inte ens om att det fanns olika modeller utöver plexiglas / safirglas.
Men då finns det alltså modeller som skiljer sig med referensnummer som slutar på 005 / 001 också.
Tack och tack även övriga som har svarat på mina dumma frågor.
 
Exakt det här gör också att jag inte ska hålla på köpa min första premiumklocka privat eller vintage, för jag kan för lite. Jag visste inte ens om att det fanns olika modeller utöver plexiglas / safirglas.
Men då finns det alltså modeller som skiljer sig med referensnummer som slutar på 005 / 001 också.
Tack och tack även övriga som har svarat på mina dumma frågor.
Inga frågor är för dumma. Alla på den här sidan, även de mest inbitna som kan rabbla varenda referensnummer både framlänges och baklänges, har någon gång varit helt nya i hobbyn.
 
Exakt det här gör också att jag inte ska hålla på köpa min första premiumklocka privat eller vintage, för jag kan för lite. Jag visste inte ens om att det fanns olika modeller utöver plexiglas / safirglas.
Men då finns det alltså modeller som skiljer sig med referensnummer som slutar på 005 / 001 också.
Tack och tack även övriga som har svarat på mina dumma frågor.
Om du ändå får för dig att handla privat så är Köp och Sälj på Klocksnack ett bra ställe att göra det på. Speedmastern flippas relativt ofta här och du kan också titta i säljarens Goodguy-tråd (eller GG-tråd) för att se kommentarer från tidigare affärer som vederbörande har gjort. Många på forumet är medlemmar som varit med länge och gjort flertalet affärer.

Här på KS hade jag inte tvekat att köpa en Omega eller Rolex av rätt säljare. På Blocket, Tradera eller FB hade det aldrig fallit mig in även om andra gör affärer där med.

Också varmt välkommen till ett ruskigt trevligt forum! :)
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp