• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Det är visst tisdag⛄

A410CDF0-3D93-4C26-B576-9665EBB66FD6.jpeg
 
Snygg! Är sugen på att skaffa en sådan till min man som fyller år snart! Vilken exakt modell är detta?

Och kan någon tipsa om bästa stället att köpa ifrån?
Omega Speedmaster Professional "Moonwatch", nya modellen ser inte exakt likadan ut men är den som gäller idag om man ska handla i butik.
Finns med plastglas och stålbaksida eller safirglas och safirbaksida så man kan se urverket.

Hesalit (plast):
Safir:

Går även att få utan länk, dvs. på armband i läder eller kanvas,

Skulle rekommendera @ERIKSON URHANDEL i Sundbyberg men de hänger såklart lite på var du befinner dig.
 
Snygg! Är sugen på att skaffa en sådan till min man som fyller år snart! Vilken exakt modell är detta?

Och kan någon tipsa om bästa stället att köpa ifrån?
Hej! Det är en Speedmaster 005 1861 med hesalite glas. Denna ref kommer med metallarmband och den stora boxen, men jag kör den oftast på läder. När det gäller köp så kan du hålla utkik här på forumet de brukar säljas för runt 45-50k om de är fullset på länk, då är klockan mellan 2017-2020. Pris beror ju på skick. Annars kan du hitta en på blocket, men var vaksam på vem du köper av. Hoppas du hittar en🚀
 
Hej,
Jag är ny här på forumet och är även ny inom klockbranschens premiumskikt.
Jag har varit intresserad av klockor i cirka 3-4 år nu och har tidigare endast haft billiga skräpklockor som jag nu gjort mig av med och bestämt mig för att jag inte ska bära klocka igen, förrän jag skaffat mig ett trevligt ur som jag verkligen vill ha.

Min målbild har varit Omega Speedmaster, den utan safirglas som mest är som 60-talets original. Däremot är det en del av mig som tycker att det känns "tråkigt" och har försökt att ge andra modeller en chans, men jag fastnar gång på gång att jag tycker Speedmastern är snyggast och tilltalar mig mest. Förra veckan var jag in i en klockbutik och diskuterade med en säljare och provade, för första gången en sådan dyr klocka. Vilken känsla det var att ha den på handleden!

Nu till min fråga.
Butiken tar 82.400 kr för klockan. Motsvarande klocka finns på uret.se för 76.695 kr.
Jag som helt novis känner givetvis en viss trygghet i att göra min första klockaffär på plats med den butik som ger mig bäst magkänsla, men samtidigt har jag svårt att motivera att den känslan är värd 5705 kronor.

Hur ska man resonera kring detta? Ni som är mer erfarna, är det värt att betala mer i butik/AD än att köpa online? Är det något speciellt att tänka på kring detta?
 
Bra val av klocka! Speedmaster är en grym klocka och en riktig klassiker.

Om jag var du så hade jag i ett första skede diskuterat prisnivån i butiken och se om de kan matcha priset som Uret.se erbjuder. Hade personligen tyckt att det var roligare att köpa den i butik än på hemsida, även om det kanske inte är värt 5700kr (7,4%) mer. Förhoppningsvis så är priset inte fast i butiken utan ni kan nå en nivå så att båda blir nöjda😊
 
Tack så mycket för ditt svar!
Vad roligt att du också känner så för Speedmaster.
Det du skriver där har jag hört från andra bekanta och även läst någonstans (kanske här på forumet). Men för mig som novis så känns det helt bisarrt. Att pruta i Sverige är ju någonting i vart fall jag upplever som tabu, eller att det inte är vanligt förekommande.
Jag skulle ju exempelvis aldrig gå in på Elgiganten och visa en vara dom har butik som är billigare online hos en konkurrent och börja köpslå om priset.

Haltig jämförelse kanske men att då börja pruta eller diskutera pris i en butik, är det någorlunda vedertaget?
 
Tack så mycket för ditt svar!
Vad roligt att du också känner så för Speedmaster.
Det du skriver där har jag hört från andra bekanta och även läst någonstans (kanske här på forumet). Men för mig som novis så känns det helt bisarrt. Att pruta i Sverige är ju någonting i vart fall jag upplever som tabu, eller att det inte är vanligt förekommande.
Jag skulle ju exempelvis aldrig gå in på Elgiganten och visa en vara dom har butik som är billigare online hos en konkurrent och börja köpslå om priset.

Haltig jämförelse kanske men att då börja pruta eller diskutera pris i en butik, är det någorlunda vedertaget?
Ja det är ju rätt ovanligt med att pruta här i Sverige. Men du kan definitivt diskutera pris i en klockaffär utan att skämmas (såvida det inte är en Rolex…). Så ge det ett försök och kör med öppna kort - Du köper den om de matchar priset (förutsatt att du kan tänka dig att göra det). Du har inget att förlora på att ställa frågan åtminstone! Lycka till👍
 
Du skriver att du vill ha utan safirglas för att komma när originalet och att du tyckt att speedyn känns tråkig. Har du funderat på en vintage? Både billigare och närmre originalet i känsla. En ny speedmaster har kritvit lysmassa som kommer att förbli kritvit. Tritiumtavlor ger en mycket varmare ton och betydligt mer vintagekänsla. En ny speedy kommer inte scratch the itch som jag tror att du har om jag läser mellan raderna. Kolla in 145.022.
 
Hej,
Jag är ny här på forumet och är även ny inom klockbranschens premiumskikt.
Jag har varit intresserad av klockor i cirka 3-4 år nu och har tidigare endast haft billiga skräpklockor som jag nu gjort mig av med och bestämt mig för att jag inte ska bära klocka igen, förrän jag skaffat mig ett trevligt ur som jag verkligen vill ha.

Min målbild har varit Omega Speedmaster, den utan safirglas som mest är som 60-talets original. Däremot är det en del av mig som tycker att det känns "tråkigt" och har försökt att ge andra modeller en chans, men jag fastnar gång på gång att jag tycker Speedmastern är snyggast och tilltalar mig mest. Förra veckan var jag in i en klockbutik och diskuterade med en säljare och provade, för första gången en sådan dyr klocka. Vilken känsla det var att ha den på handleden!

Nu till min fråga.
Butiken tar 82.400 kr för klockan. Motsvarande klocka finns på uret.se för 76.695 kr.
Jag som helt novis känner givetvis en viss trygghet i att göra min första klockaffär på plats med den butik som ger mig bäst magkänsla, men samtidigt har jag svårt att motivera att den känslan är värd 5705 kronor.

Hur ska man resonera kring detta? Ni som är mer erfarna, är det värt att betala mer i butik/AD än att köpa online? Är det något speciellt att tänka på kring detta?
Nu var det 2,5 år sen men jag fick drygt 10% rabatt på en Speedmaster Pro utan att göra mycket mer än att fråga vad de kunde göra på priset.
 
Hej,
Jag är ny här på forumet och är även ny inom klockbranschens premiumskikt.
Jag har varit intresserad av klockor i cirka 3-4 år nu och har tidigare endast haft billiga skräpklockor som jag nu gjort mig av med och bestämt mig för att jag inte ska bära klocka igen, förrän jag skaffat mig ett trevligt ur som jag verkligen vill ha.

Min målbild har varit Omega Speedmaster, den utan safirglas som mest är som 60-talets original. Däremot är det en del av mig som tycker att det känns "tråkigt" och har försökt att ge andra modeller en chans, men jag fastnar gång på gång att jag tycker Speedmastern är snyggast och tilltalar mig mest. Förra veckan var jag in i en klockbutik och diskuterade med en säljare och provade, för första gången en sådan dyr klocka. Vilken känsla det var att ha den på handleden!

Nu till min fråga.
Butiken tar 82.400 kr för klockan. Motsvarande klocka finns på uret.se för 76.695 kr.
Jag som helt novis känner givetvis en viss trygghet i att göra min första klockaffär på plats med den butik som ger mig bäst magkänsla, men samtidigt har jag svårt att motivera att den känslan är värd 5705 kronor.

Hur ska man resonera kring detta? Ni som är mer erfarna, är det värt att betala mer i butik/AD än att köpa online? Är det något speciellt att tänka på kring detta?
Tycker precis som @Limeee skriver att det går alldeles utmärkt att pruta. Det går i de absolut flesta fall (förutom "listklockor" då). Vill du ha lite inspiration i ditt prutande kan du kika på denna tråd:


Ett annat tips (som egentligen bara gäller om du har tänkt att handla i Stockholm) är att isf handla på Erikssons eller hos annan AD. Vad jag har förstått så ger inte Omegabutiken på Biblioteksgatan några rabatter. Osäker på hur det funkar på NK.
 
Tycker precis som @Limeee skriver att det går alldeles utmärkt att pruta. Det går i de absolut flesta fall (förutom "listklockor" då). Vill du ha lite inspiration i ditt prutande kan du kika på denna tråd:


Ett annat tips (som egentligen bara gäller om du har tänkt att handla i Stockholm) är att isf handla på Erikssons eller hos annan AD. Vad jag har förstått så ger inte Omegabutiken på Biblioteksgatan några rabatter. Osäker på hur det funkar på NK.
Tack för tips och info.
Jag har varit in på 3 butiker i Stockholm. Biblioteksgatan, Franks Urdrottninggatan och NK.

Fick bäst service/mottagande på NK så därför håller jag dom just nu som favorit, men inte pratat pris någonstans.
 
Tack för tips och info.
Jag har varit in på 3 butiker i Stockholm. Biblioteksgatan, Franks Urdrottninggatan och NK.

Fick bäst service/mottagande på NK så därför håller jag dom just nu som favorit, men inte pratat pris någonstans.
Stort lycka till i jakten! Vet också att månad lovordar Erikssons men det ligger ju ute i Sundbyberg om inte jag misstar mig. Har själv inte varit där men baserat på det många skriver om butiken så kan de vara väl värda en omväg. :)
 
Tack för tips och info.
Jag har varit in på 3 butiker i Stockholm. Biblioteksgatan, Franks Urdrottninggatan och NK.

Fick bäst service/mottagande på NK så därför håller jag dom just nu som favorit, men inte pratat pris någonstans.
Bra att testa olika butiker. Erfarenhet säger att lägst pris kan du få hos Franks. NK kan absolut ge rabatt men det varierar. Och du får ingen rabatt alls på biblioteksgatan. Förr i tiden gick det att få -25% på Omega. Nu tror jag du skall vara nöjd om du når 10-15%. Försök tex få med ett Nato-band eller något annat som de kan bjuda på utöver % i kr. Lycka till!
 
Tack för tips och info.
Jag har varit in på 3 butiker i Stockholm. Biblioteksgatan, Franks Urdrottninggatan och NK.

Fick bäst service/mottagande på NK så därför håller jag dom just nu som favorit, men inte pratat pris någonstans.
Ett tips, om man inte är bekväm med att pruta, som funkade för mig.

Var inne och tittade på en Speedy och fick väldigt bra service men ville ändå fundera över helgen. På måndagen skrev jag ett mail där jag frågade om de kunde räkna hem affären till det jag var beredd att betala, så skulle jag komma in efter jobbet.

Fick som svar, ”välkommen att hämta din klocka” 😊

Rabatten hamnade på 17%.
 
Tillbaka
Topp