Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Från kaplans ?
Äntligen får man posta här! Inropad igår, otroligt tjusig. Ref: DA 175.0032.
Stämmer!Från kaplans ?
Lincoln bracelet är väl ingen jubilee länk utan mer en presidentlänk. Jag har bara goda erfarenheter av uncle straps! Men är det en jubilee du söker så kanske den här kan passa från tid och ting? Vågar dock inte lova att den gör det.Hej, lite ny på forumet, kan inte alla regler, hoppas det är OK att ställa en fråga här. Ute efter jubilee till en Speedmaster Reduced. Jag undrar om ngn vet om man kan köpa en Uncle seiko Lincoln bracelet i europa? (de verkar inte ha den i UK, och så lång lev tid från US) Tips mottages tacksamt
Hej, tack för svar! Du har nog rätt, jag har inte helt koll på terminologin ännu. Är en snygg metall länk som jag är ute efter(Jubille elller liknande original som jag tycker Lincoln är). 18mm bredd på reduced. Jag kan inte se vem som säljer ovan länkar. Kan du skriva namnet på dom så kan jag kolla vidare?Lincoln bracelet är väl ingen jubilee länk utan mer en presidentlänk. Jag har bara goda erfarenheter av uncle straps! Men är det en jubilee du söker så kanske den här kan passa från tid och ting? Vågar dock inte lova att den gör det.
Okej reduced har 18mm, jag hade för mig det var 19. Då passar inte den jag tipsade. Tid och ting heter sidan, men då är det ju tveksamt om dom har något som passarHej, tack för svar! Du har nog rätt, jag har inte helt koll på terminologin ännu. Är en snygg metall länk som jag är ute efter(Jubille elller liknande original som jag tycker Lincoln är). 18mm bredd på reduced. Jag kan inte se vem som säljer ovan länkar. Kan du skriva namnet på dom så kan jag kolla vidare?
Hej! Är ute efter att köpa en Speedmaster moonwatch professional safir.
Kännns som det är många här på forumet som sitter på bra info. försökt att leta men inte riktigt hittat den info jag söker.
Kan någon förklara skillnaden om det är någon på en helt ny speedmaster mot en 2019?
Om det nu inte är någon skillnad, hur långt tillbaka är det isf samma klocka?
006 vad står det för eller heter alla nyare safir så?
Tack på förhand // Anders
Tack för länkenAllt du behöver veta här!
Everything You Need To Know About The New Omega Speedmaster Moonwatch
Breaking - The new Omega Speedmaster Moonwatch 310.30.42.50.01.001, Master Chronometer certified. Read all about it in this Fratello article.www.fratellowatches.com
Om inte jag är ute och cyklar släpptes 3861 först 2021. Så en 2019 bör då ha 1861.Tack för länken
Ni får ursäkta att jag är trög som sirap. Men kunde inte riktigt utläsa om en 2019 safir har 1861 eller 3861? Är intresserad av en 2019 safir 006. Är det en speciell utgåva? Eller heter dom 006 bara för att den har safir och är av nyare model?
Mvh Anders
Hej! Speedmaster fanns i två varianter fram till slutet av 2020, 005 (hesalitglas) och 006 (safir). De hade två olika urverk 005 (1861 ) och 006 (1863). 1863 var i princip den samma som 1861 men var dekorerad för att den syntes baktill till följd av glasbaksidan. Den hade också en "brake" som startade kronografen i metall istället för plast (delrin) som satt i 1861. 1863 var en mer påkostad variant av 1861.Tack för länken
Ni får ursäkta att jag är trög som sirap. Men kunde inte riktigt utläsa om en 2019 safir har 1861 eller 3861? Är intresserad av en 2019 safir 006. Är det en speciell utgåva? Eller heter dom 006 bara för att den har safir och är av nyare model?
Mvh Anders
Tack för länken
Mvh Anders
Tack för länken
Mvh Anders
Kan tillägga att det där 00X (006 i detta fall) är dom tre sista siffrorna i Omegas referensnummer. Hela numret går liiksom inte att memorera och är för långt för använda i inlägg.Hej! Speedmaster fanns i två varianter fram till slutet av 2020, 005 (hesalitglas) och 006 (safir). De hade två olika urverk 005 (1861 ) och 006 (1863). 1863 var i princip den samma som 1861 men var dekorerad för att den syntes baktill till följd av glasbaksidan. Den hade också en "brake" som startade kronografen i metall istället för plast (delrin) som satt i 1861. 1863 var en mer påkostad variant av 1861.
I de nya speedmasters som kom 2021 är det samma urverk 3861 (ett i princip nytt urverk jmf med tidigare 1861/63) oavsett om de sitter i 001 (hesalite) med baksida i metall eller 002 safirvarianten med en baksida i glas.
Hoppas detta har gjort dem mer tydligt.
En helt ny 3861 är väl kanske inte bästa köpet med tanke på hur mycket Omega har höjt priset. En lätt begagnad skulle jag titta på i så fall och spara typ 25-30k. Första köparen får ta smällen. Skulle du köpa en sprillans, så skulle jag definitivt försöka pruta. Med det sagt så är en 006:a inget dåligt köp om priset är rätt. Den har ju fortfarande garanti. Jämfört med en begagnad 3861 så borde du spara runt 25k. Frågan är om en annan länk, en liten förändring av urtavlan och Metas-certifieringen är värd 25k mer? Spelar inte pengarna nån roll svarar nog många här ja. Själv säger jag som har en 005:a nja.
Begagnatpriserna på både modellerna har stigit i takt med Omegas prishöjningar och båda modellerna lär nog hålla värdet rätt bra. En Speedy kommer alltid att vara lättsåld.
En helt ny tycker jag personligen har blivit alldeles för dyr. Det handlar om nästan en fördubbling av nypriset på bara 4-5 år. Huruvida det ändå kan vara värt det beror väl som alltid på hur mycket pengar man har och om avsikten är att behålla klockan länge.
Tyvärr gör fler likadant.Ja håller med om att nypriserna är helt galna nu. Känns lite som de lever i en fantasivärld men läste att de höjt Omega för att de andra märkerna i koncernen inte går så bra och de behöver tjäna ännu mer pengar på Omega, många tror dock att detta kommer slå tillbaka mot Omega. Tittade lite på Aqua terra då jag tycker den är hyffsat snygg och funderade på att köpa en att ha under tiden jag väntar på att få plocka ut min nästa Rolex(en datejust). Men när jag såg nypriset kändes det helt orimligt. Hade förväntat mig ungefär hälften. Tycker 90k är lite blodigt. Om man inte kan pruta ned 30-40% i butik då. För referens kan man nu även köpa en ny Datejust 36a i enklaste konfigurationen(oysterclasp/domed) från gråmarknaden billigare än en Omega Aqua Terra i butik.
Tyvärr gör fler likadant.
Cartier höjde sina priser två gånger i år.
Den Cartier Tank jag köpte i februari är nu 19% dyrare!
Det är ju ganska radikalt stora skillnader mellan den gamla referensen från 2019 och den nya modellen som lanserades 2021. Jag skulle inte bara stirra på priset till att börja med utan först kolla på och läsa in mig på skillnaderna (ny länk, annat verk, step-dials, applicerad logo mm) och bestämma mig för om det är någon av de två modellerna du föredrar framför den andra, sen ta beslut om vilken och ta med priset i beräkningen. Kanske är det t.ex. så att det bästa köpet för just dig är en begagnad av senaste generationen, fast det är ett prishopp. Mycket hänger ju på vilka detaljer man värdesätter.Tack för info. Grymt! Vad tycker ni här? Ska jag lägga till pengar till en ny eller slå till på en 2019? Håller sig kanske en 2019 bättre än en ny? Svårt att veta om Omega väljer att släppa en ny igen så klart.
Ja jag försöker läsa på. Men har lite svårt att se skillnaden på dom båda modellerna. Skillnaden är ca 20k i pengar för dessa klockor för mig.Det är ju ganska radikalt stora skillnader mellan den gamla referensen från 2019 och den nya modellen som lanserades 2021. Jag skulle inte bara stirra på priset till att börja med utan först kolla på och läsa in mig på skillnaderna (ny länk, annat verk, step-dials, applicerad logo mm) och bestämma mig för om det är någon av de två modellerna du föredrar framför den andra, sen ta beslut om vilken och ta med priset i beräkningen. Kanske är det t.ex. så att det bästa köpet för just dig är en begagnad av senaste generationen, fast det är ett prishopp. Mycket hänger ju på vilka detaljer man värdesätter.
För ett otränat öga är de väldigt lika, man behöver vara rätt inbiten Speedynörd för att se och uppskatta skillnaderna. Tycker du ska gå på den tidigare referensen, anser den betydligt mer prisvärd.Ja jag försöker läsa på. Men har lite svårt att se skillnaden på dom båda modellerna. Skillnaden är ca 20k i pengar för dessa klockor för mig.