Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kanonfin men är det utbytta pushers med smal "hals" ?Vad har jag hittat?
321a men kronskydd
Första reffen med twisted lugs/kronskyddVad har jag hittat?
321a men kronskydd
Första reffen med twisted lugs/kronskydd
Bytta pushers, krona och visare (ej korrekt chronosekund)
Tack för svar! Ja inser att det kanske är en struntsak, nog mest min OCD nerv som kittlas lite helt klart inte värt att gå till en urmakare för detta nu, får vänta till ett riktigt servicebehov uppstår antar jag.Jag tänker att sekundvisaren egentligen är inom spec därför att den träffar indexområdet. Göra något åt det utan att ta bort visaren och sätta tillbaka den går inte. Om inte... du helt enkelt vinklar klockan lite, lite mer åt vänster när du tittar på den. Lite epa, visst, men samtidigt kommer det att påverka hur du ser tavlan och visarna så att du kanske inte stör dig lika mycket på det.
Välkommen i klubben och specifikt BA-klubben
Efter många år blev jag häromdagen med min första speedmaster så nu har jag väl bara en skx kvar innan jag kan kalla mig en riktig klocksamlare.
Rotade igenom mina lådor efter band då jag föredrar läder och hittade ett Omegaband jag köpt på någon utförsäljning någon gång.
Dilemmat är att bandet är 21mm så undrar om det är värt att söka upp ett orginalviklås i 18mm till ett band jag måste mosa in. Designen är på bandet är precis vad jag vill ha men att förstöra ett fint orginalband för att testmosa det tar emot men samtidigt har det legat ett par år nu så kanske lika väl som att låta det ligga och torka...
Tack för välkomnandet!Välkommen i klubben och specifikt BA-klubben
Personligen tycker jag det är dumt att begå våld på ett fint band. Varför inte försöka sälja det här till någon som behöver den vidden(obs, jag vill inte ha det) och köpa valfritt, snyggt band till rimlig kostnad och sedan komplettera med ett Omega orginal-spänne? Då kan du ju köpa flera band och skifta spännet. Flera roliga kombinationer utan att gå i konkurs
Läder håller inte för evigt heller som du skriver så jag ser inte riktigt varför det behöver vara orginal.
Broad Arrow!Tack för välkomnandet!
BA?
Jag tänker nog att jag inte får så många kronor för en så udda storlek att det är värt besväret.
Risken att det blir ett viklås är stor då jag föredrar det och då blir alternativa bandtillverkare väldigt begränsad.
En av få guldpjäser som inte känns vulgär och som jag absolut skulle kunna tänka mig!
Testade idag, helt brutal!
Ok, köper att det inte är värt besväret att sälja det. Men jag köper inte resonemanget i övrigt. Ett 18 mm viklås orginal funkar till en mängd läderband. Tänk på att nästan alla, ink orginal, vad jag erfarit smalnar av från 20 mm till 18 mm.Tack för välkomnandet!
BA?
Jag tänker nog att jag inte får så många kronor för en så udda storlek att det är värt besväret.
Risken att det blir ett viklås är stor då jag föredrar det och då blir alternativa bandtillverkare väldigt begränsad.
Jag hade inte någon koll på att andra märken gjorde band som passar Omegas viklås. Har du några tips?Ok, köper att det inte är värt besväret att sälja det. Men jag köper inte resonemanget i övrigt. Ett 18 mm viklås orginal funkar till en mängd läderband. Tänk på att nästan alla, ink orginal, vad jag erfarit smalnar av från 20 mm till 18 mm.
Nu får alla experter på viklås rätta mig om jag har fel då jag inte har något själv men tror mig förstå hur de funkar.Jag hade inte någon koll på att andra märken gjorde band som passar Omegas viklås. Har du några tips?
Lekte med tanken att hitta ett 16mm lås och i så fall sy upp ett band 20-16.
Att sätta standardband på Omegas orginallås funkar inte i min smak av två anledningar. Hålet det tappen i c-spännet syns och första söljan som allt som oftast är fastsydd.Nu får alla experter på viklås rätta mig om jag har fel då jag inte har något själv men tror mig förstå hur de funkar.
Viklåset ersätter spännet i ena änden vilket är generiskt med ett vanlig bandstift. I andra änden sitter "piggen" och här är det möjligen lite känsligt då själva remmen ligger i en form av kanal(). Man vill ha ett band som är tillräckligt tjockt för att sitta utan glapp men inte för tjockt då det blir knöligt att få dit. Se beskrivningen för de här banden: https://www.genteel-handmade.com/products/omega-style-deployant-watch-straps
Men jag vågar sticka ut hakan och säga att det finns många band där ute som funkar. Sen om du vill köra på 16 eller 18 är väl en smaksak. Kanske finns det fler alternativ när man kör på 20/18 än 20/16 men det är bara en magkänsla.
Stämmer att om du kör på ett standardband ser du det lilla hålet och det kan man ju naturligtvis tycka är osnyggt och givetvis är söljan inte heller i enlighet med Omega original . Men det finns flera tillverkare av band för viklås(deployment watch straps) som ger dig "original-look"" så du måste inte använda Omegas. Länken ovan var bara ett exempel.Att sätta standardband på Omegas orginallås funkar inte i min smak av två anledningar. Hålet det tappen i c-spännet syns och första söljan som allt som oftast är fastsydd.
Din bild avslöjar Omega. Står Apollo Dark side och Dec (bör vara december 24-27). Helsvart med någon röd detalj?
Kan det vara en uppgradering av Apollo 8 Dark Side på gång?