• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Tittar på martian
1000021424.jpg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Behöver er hjälp att identifiera vilken krona som är original. Gissar att den utan uppdragsaxel är original men är osäker.. då den monterade ser ut att vara wide. Skiljer lite men inte så mycket. Den omonterade ser äldre ut på insidan tycker jag? Den omonterade är stämplad BF G
IMG_1003.jpeg
IMG_1004.jpeg
IMG_1005.jpeg
IMG_1006.jpeg
 

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Behöver er hjälp att identifiera vilken krona som är original. Gissar att den utan uppdragsaxel är original men är osäker.. då den monterade ser ut att vara wide. Skiljer lite men inte så mycket. Den omonterade ser äldre ut på insidan tycker jag? Den omonterade är stämplad BF G
IMG_1003.jpeg
IMG_1004.jpeg
IMG_1005.jpeg
IMG_1006.jpeg
I moonwatch boken står det
145.022-78
Crown type A3 24- (wide omega logga)

Så bägge stämmer med referens?
Men svårt o säga vilken som är original.😊

Vet inte om man får lägga upp bilder från boken här men kan skicka dig alla utföranden via pm
 
Senast ändrad:

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Behöver er hjälp att identifiera vilken krona som är original. Gissar att den utan uppdragsaxel är original men är osäker.. då den monterade ser ut att vara wide. Skiljer lite men inte så mycket. Den omonterade ser äldre ut på insidan tycker jag? Den omonterade är stämplad BF G
IMG_1003.jpeg
IMG_1004.jpeg
IMG_1005.jpeg
IMG_1006.jpeg
Har några kronor liggandes lösa hemma, för en av dem kunde jag se märkningen på "baksidan" (de övriga var alltför smutsiga, ska ultraljudsvätta dem senare idag).

Märkningen är "BF" överst och "G" under vilket en av dina kronor har (vad jag kan se i alla fall) vilket kanske kan vara en indikation? Som jag redan skrivit och som även @hepanter har gjort så är "A3. 24 - Wide Ω" den krona som används för alla modeller från och med 145.022-69.

Föreslår att du postar i det här forumet och frågar:


På OF finns mycket folk som har mycket goda kunskaper om Omega klockor :)
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Har några kronor liggandes lösa hemma, för en av dem kunde jag se märkningen på "baksidan" (de övriga var alltför smutsiga, ska ultraljudsvätta dem senare idag).

Märkningen är "BF" överst och "G" under vilket en av dina kronor har (vad jag kan se i alla fall) vilket kanske kan vara en indikation? Som jag redan skrivit och som även @hepanter har gjort så är "A3. 24 - Wide Ω" den krona som används för alla modeller från och med 145.022-69.

Föreslår att du postar i det här forumet och frågar:


På OF finns mycket folk som har mycket goda kunskaper om Omega klockor :)
Jag gissar att det är original som ligger löst då. Känns som dom bytte det mesta vid samma tillfälle. Pushers, tavla, krona, visare, bezel. Tack! 👍
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Har hänt lite under påskhelgen, efter tavlan putsats till lite gick jag på kronan. Ny uppdragsaxel ska på. Dessa levereras alldeles för långa dock.

IMG_0999.jpeg
IMG_1016.jpeg


Jag möter fram längden på den som satt i verket och kapar den nya, slipar den klippta änden på ett diamantbryne för att gängan ska gå i kronan på ett bra sätt. Blev nog tre vändor innan den blev kort nog. Man vill inte ta för mycket 😅
IMG_1017.jpeg

IMG_1018.jpeg


När rätt längd har uppnåtts så fäster jag kronan med lite loctite. Dom som gjorde förra servicen använde inte loctite (iaf inte rätt sort) för axeln som satt på andra kronan var omöjlig att lossa..
IMG_1019.jpeg


Jag missade ta bilder när tavla och visare monterades. Men alla visare pressas på plats med en visar press. Det som var bra var att verkhållaren passade i visarpress och kunde därigenom centrera alla subdials mot visarpressen. Verkhållaren har också mothåll undertill som hindrar juvelerna för tapparna visarna pressas på att flytta sig.
IMG_0998.jpeg


Verket lägga sedan i boetten och verkringen monteras.
IMG_0997.jpeg


Nu kollar jag av om klockan behöver ruckas. Men kolla hur fint den går nu.
IMG_1023.jpeg

Jag smörjer baklockspackningen och sätter på antimagnetsskölden och baklocket.
IMG_1024.jpeg
IMG_1027.jpeg


Minns ni hur klockan såg ut när jag började?
IMG_0603.jpeg

IMG_0905.jpeg

Resultatet:
IMG_1028.jpeg
IMG_1029.jpeg

IMG_1032.jpeg

IMG_1035.jpeg
IMG_1036.jpeg
IMG_1037.jpeg



Det som kvarstår är en korrigering av kronografen. Så kommer öppna upp baklocket inom kort och korrigera detta. När kronografen startas så stannar den efter ett tag. Antingen någon inställning eller någon del som kan behövas rengöras/bytas ut. Väntar på expertutlåtande. Men borde vara ganska enkelt att fixa detta utan att ta ut verket igen hoppas jag. Är det någon här som har erfarenhet av att serva 861 verket och felsöka kronografen tar jag tacksamt emot hjälp. Men så länge kronografen inte är startad går klockan perfekt så passar på att bära den lite 😊

Tack för alla glada hejarop och vägledning längs vägen! 🫶 Känns helt rätt att ha tillbaka originaldelarna på klockan igen. Tavla, krona, bezel, glas har satts tillbaka.
 
Topp