• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Har gjort en tillfällig kalvbox i garaget
1000021194.jpg
1000021189.jpg

Tack 🤗 Tja, jag har inga problem med att ersätta en original (i den meningen att det är den som satt på klockan från början) med en annan genuin bezel som är i mycket bättre skick. Jag har givetvis kvar original bezeln och jag har inga planer på att sälja den annat än om jag säljer klockan.

Glad påsk på dig också :)
Då jag inte tillhör ruinromantikernas släkte så tycker jag du gör helt rätt. Klockan blir helt fantastisk! Glad Påsk!

När jag tittar på den så känns det mer som en fin klocka.
Att köra 005 dagligen i arbetet kanske är en Smart grej sen denna på kvällar och lediga stunder de få som finns
1000021147.jpg
I vanliga fall brukar jag förespråka att klockor ska användas men du kroppsarbetar ju mer än en vanlig kontorsråtta så i ditt fall skulle jag nog förespråka att hålla Mk2:an borta från lagårn. Får du repor på boettens fina slipning är de svåra att åtgärda på rätt sätt. Fortsätt njut av den på den lilla fritid du har :)

I vanliga fall brukar jag förespråka att klockor ska användas men du kroppsarbetar ju mer än en vanlig kontorsråtta så i ditt fall skulle jag nog förespråka att hålla Mk2:an borta från lagårn. Får du repor på boettens fina slipning är de svåra att åtgärda på rätt sätt. Fortsätt njut av den på den lilla fritid du har :)
Ja precis känner samma sak. Om man får några dagar i sommar när man bara sitter i traktorn då kan den sitta på också. Som du säger det finns så många mark 2 som är sönderpolerade och det är inte kul. Och jag har ju en 005 som jag kan använda. Ska bli kul att se hur 005:an kommer se ut om några år.

Glad påsk 🐤

Ingen råkar ha en tavla till salu va? Passande en 145.022-78 (tror jag det ska vara, från 1982). Innan jag sätter tillbaka den här som är original. 😃
Före frisering av index:
IMG_0924.jpeg

Efter lite småputs på index:
IMG_0952.jpeg

Tror inte man tänker lika mycket över skavankerna väl på armen. Och känns mycket charmigare än luminova servicetavlan.
IMG_0953.jpeg

Ingen råkar ha en tavla till salu va? Passande en 145.022-78 (tror jag det ska vara, från 1982). Innan jag sätter tillbaka den här som är original. 😃
Före frisering av index:
IMG_0924.jpeg

Efter lite småputs på index:
IMG_0952.jpeg

Tror inte man tänker lika mycket över skavankerna väl på armen. Och känns mycket charmigare än luminova servicetavlan.
IMG_0953.jpeg
Lite skavanker har vi alla människor som klockor. Bara dit med den, tycker den ser jätte mysig ut 👍

Behöver er hjälp att identifiera vilken krona som är original. Gissar att den utan uppdragsaxel är original men är osäker.. då den monterade ser ut att vara wide. Skiljer lite men inte så mycket. Den omonterade ser äldre ut på insidan tycker jag? Den omonterade är stämplad BF G
IMG_1003.jpeg
IMG_1004.jpeg
IMG_1005.jpeg
IMG_1006.jpeg

Behöver er hjälp att identifiera vilken krona som är original. Gissar att den utan uppdragsaxel är original men är osäker.. då den monterade ser ut att vara wide. Skiljer lite men inte så mycket. Den omonterade ser äldre ut på insidan tycker jag? Den omonterade är stämplad BF G
IMG_1003.jpeg
IMG_1004.jpeg
IMG_1005.jpeg
IMG_1006.jpeg
I moonwatch boken står det
145.022-78
Crown type A3 24- (wide omega logga)

Så bägge stämmer med referens?
Men svårt o säga vilken som är original.😊

Vet inte om man får lägga upp bilder från boken här men kan skicka dig alla utföranden via pm

Senast ändrad:
IMG_1003.jpeg
IMG_1004.jpeg
IMG_1005.jpeg
IMG_1006.jpeg
Har några kronor liggandes lösa hemma, för en av dem kunde jag se märkningen på "baksidan" (de övriga var alltför smutsiga, ska ultraljudsvätta dem senare idag).

Märkningen är "BF" överst och "G" under vilket en av dina kronor har (vad jag kan se i alla fall) vilket kanske kan vara en indikation? Som jag redan skrivit och som även @hepanter har gjort så är "A3. 24 - Wide Ω" den krona som används för alla modeller från och med 145.022-69.

Föreslår att du postar i det här forumet och frågar:

På OF finns mycket folk som har mycket goda kunskaper om Omega klockor :)

Tillbaka
Topp