• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Att tillverkaren (idf SGN) vill ta in klockan på garantiåtgärd är helt normalt. Men inte fan har de gjort sitt jobb bra. Detta är helt bedrövligt.


Klart att Nymans kunde kollat detta men nästa gång kommer jag ringa in innan jag åker dit. Och är något fel igen så lär jag kräva ny klocka eller pengarna tillbaka. Oavsett om det är SGN som strular så har gränsen passerats för vad jag som konsument kan gå med på. Och där har ju faktiskt Nymans ansvaret.


Tack, det borde de verkligen. Jag hoppas också. Vill bara ha min speedy. Rätt så komiskt att av sex månaders ägande har den varit på garantiservice i två (nu skickad till SGN för femte gången)

---

Tack för er support allihop!
Vi livar upp den här deppiga historien med en bild
IMG_20180908_101247901.jpg
I detta fallet borde du få ett nytt exemplar samt lite rabatt alltså en summa tillbaka som plåster på såren! Detta är inte acceptabelt på en klocka i denna prisklassen, vi pratar ändå om en summa som de flesta aldrig någonsin skulle lägga på en klocka och då förväntar man sig en exemplarisk service!
Om jag hade varit du så hade det nog slutat med att jag skulle krävt pengarna tillbaka samt att jag aldrig någonsin mer skulle lägga en enda krona på något som SGN har att göra med! Hade blivit så j*vla bitter alltså! :shifty:
Hoppas verkligen detta är sista gången klockan skickas iväg, detta är ju helt sjukt! Hur många gånger är det acceptabelt att lämna in en produkt för att få den åtgärdad egentligen?? Låter som ett fall för konsumentombudsmannen snart!
 
Att tillverkaren (idf SGN) vill ta in klockan på garantiåtgärd är helt normalt. Men inte fan har de gjort sitt jobb bra. Detta är helt bedrövligt.


Klart att Nymans kunde kollat detta men nästa gång kommer jag ringa in innan jag åker dit. Och är något fel igen så lär jag kräva ny klocka eller pengarna tillbaka. Oavsett om det är SGN som strular så har gränsen passerats för vad jag som konsument kan gå med på. Och där har ju faktiskt Nymans ansvaret.


Tack, det borde de verkligen. Jag hoppas också. Vill bara ha min speedy. Rätt så komiskt att av sex månaders ägande har den varit på garantiservice i två (nu skickad till SGN för femte gången)

---

Tack för er support allihop!
Vi livar upp den här deppiga historien med en bild
IMG_20180908_101247901.jpg
Hur sitter visarna nu då?
 
Hur då fel? Som förra bilden ? Lite tolerans finns ju alltid men det låter ju som det var mycket även denna gång?
Diffade väl en minut eller så, lite mindre än förra bilden. Betydligt mer än vad som är acceptabelt iallafall. Rimligtvis finns det ingen tolerans alls på en Omega. Och jag tror inte heller att Omega skriver som riktlinjer i sin kvalitetskontroll att "det är okej om minut- och timvisare inte är synkade, vi gör bara anspråk på att vara ett av de mest anrika premiummärkena från Schweiz, vi är för guds skull inte en wishklocka för 49 kronor som faktiskt klarar av det jobbet".
 
Diffade väl en minut eller så, lite mindre än förra bilden. Betydligt mer än vad som är acceptabelt iallafall. Rimligtvis finns det ingen tolerans alls på en Omega. Och jag tror inte heller att Omega skriver som riktlinjer i sin kvalitetskontroll att "det är okej om minut- och timvisare inte är synkade, vi gör bara anspråk på att vara ett av de mest anrika premiummärkena från Schweiz, vi är för guds skull inte en wishklocka för 49 kronor som faktiskt klarar av det jobbet".
Ok, synd hade varit intressant med en bild. Jo det finns tolerans på en omega precis som det finns toleranser på alla märken. Nej dom skriver det nog inte så men det finns nog angivet hur det ska se ut. 1 minut låter som typ en grad? Var det vid 12an, hur såg det ut vid tex kl 6? Kan ju diffa lite mellan 12, 3, 6 och nio
 
Ok, synd hade varit intressant med en bild. Jo det finns tolerans på en omega precis som det finns toleranser på alla märken. Nej dom skriver det nog inte så men det finns nog angivet hur det ska se ut. 1 minut låter som typ en grad? Var det vid 12an, hur såg det ut vid tex kl 6? Kan ju diffa lite mellan 12, 3, 6 och nio
Misstänker att du trollar lite nu.

Tvivlar på att toleransen är ens en tiondel av hur den såg ut.

En minut motsvarar 6° differens.

Det var lika illa varvet runt.

Om du köper en klocka ny för över 30k men inte har så höga krav på finish så är väl det skönt för dig. Mina krav är iallafall att klockan inte ska vara sämre efter garantiåtgärd än innan.

Du eller någon annan i tråden kanske kan kolla sina speedys för jämförelse. Nu är jag på riktigt nyfiken.
 
Speedy..... en gång speedy alltid Speedy? Tippar på 6-7 köp inklusive flipps fram till Pension :D
Vad är det som får dig att sälja? Samma sak varje gång? Finns ett par ur jag köpt om två ggr för att jag saknat dem, men slutar med att de säljs igen för att man inte kan släppa den där lilla detaljen som inte faller en i smaken.
 
Vad är det som får dig att sälja? Samma sak varje gång? Finns ett par ur jag köpt om två ggr för att jag saknat dem, men slutar med att de säljs igen för att man inte kan släppa den där lilla detaljen som inte faller en i smaken.
Tyvärr upplever jag klockan alldeles för ”fragile” för min livsstil, som för övrigt inte är extrem på något sätt.
Jag vill kunna använda speedy dagligen utan att fundera på råka starta chronon i duschen, dinga sönder plexit varje gång man tar av bältet i bilen osv osv. Kort o gott kan jag inte äga klockor där jag känner att jag måste vara försiktig. Speedy är tyvärr en av dem :(

Men övertygad om att jag kommer köpa igen för ett tag :)
 
Misstänker att du trollar lite nu.

Tvivlar på att toleransen är ens en tiondel av hur den såg ut.

En minut motsvarar 6° differens.

Det var lika illa varvet runt.

Om du köper en klocka ny för över 30k men inte har så höga krav på finish så är väl det skönt för dig. Mina krav är iallafall att klockan inte ska vara sämre efter garantiåtgärd än innan.

Du eller någon annan i tråden kanske kan kolla sina speedys för jämförelse. Nu är jag på riktigt nyfiken.
Nej inget trollande! Nej svårt att säga eftersom jag inte sett den, därav frågan om bild på det.
Nae självklart ska den vara som innan.
 
I detta fallet borde du få ett nytt exemplar samt lite rabatt alltså en summa tillbaka som plåster på såren! Detta är inte acceptabelt på en klocka i denna prisklassen, vi pratar ändå om en summa som de flesta aldrig någonsin skulle lägga på en klocka och då förväntar man sig en exemplarisk service!
Om jag hade varit du så hade det nog slutat med att jag skulle krävt pengarna tillbaka samt att jag aldrig någonsin mer skulle lägga en enda krona på något som SGN har att göra med! Hade blivit så j*vla bitter alltså! :shifty:
Hoppas verkligen detta är sista gången klockan skickas iväg, detta är ju helt sjukt! Hur många gånger är det acceptabelt att lämna in en produkt för att få den åtgärdad egentligen?? Låter som ett fall för konsumentombudsmannen snart!

Säljaren har endast 2 reparationsförsök, uppstår felet en tredje gång har man som konsument rätt att neka ett tredje försök till reparation detta under förutsättning att det är samma fel. Är det ett nytt fel kan säljaren ha rätt att genomföra fler än 2 reparationer.
 
Säljaren har endast 2 reparationsförsök, uppstår felet en tredje gång har man som konsument rätt att neka ett tredje försök till reparation detta under förutsättning att det är samma fel. Är det ett nytt fel kan säljaren ha rätt att genomföra fler än 2 reparationer.
Är det här riktlinjer eller lagstiftning? Och är det verkligen ett återkommande fel när det handlar om slarv/kompetensbrist/undermålig kvalitetskontroll på utfört arbete?
 
Är det här riktlinjer eller lagstiftning? Och är det verkligen ett återkommande fel när det handlar om slarv/kompetensbrist/undermålig kvalitetskontroll på utfört arbete?
Praxis enligt ett beslut av ARN ärende 2007-0308 men är allmänt juridiskt vedertaget - det är alltså inte något som går att utläsa ur lagen. Viktigt att veta är att ARNs beslut är bara riktlinjer och inte bindande men då majoriteten följer ARNs rekommendationer så har beslutet (viss) juridisk verkan.
"Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden. Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök." https://www.arn.se/vanligafall/havning-efter-flera-forsok-till-reparation-av-fel/
Det saknar betydelse om felet inte kan åtgärdas pga slarv/kompetensbrist/undermålig kvalitetskontroll, det är inget som du skall belastas för. :)
 
Praxis enligt ett beslut av ARN ärende 2007-0308 men är allmänt juridiskt vedertaget - det är alltså inte något som går att utläsa ur lagen. Viktigt att veta är att ARNs beslut är bara riktlinjer och inte bindande men då majoriteten följer ARNs rekommendationer så har beslutet (viss) juridisk verkan.
"Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden. Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök." https://www.arn.se/vanligafall/havning-efter-flera-forsok-till-reparation-av-fel/
Det saknar betydelse om felet inte kan åtgärdas pga slarv/kompetensbrist/undermålig kvalitetskontroll, det är inget som du skall belastas för. :)
Tack för utförligt svar! Jag avvaktar och ser hur det blir denna gång. Är inte allt tipptopp när jag hämtar den så går jag på ovanstående.
 
Tack för utförligt svar! Jag avvaktar och ser hur det blir denna gång. Är inte allt tipptopp när jag hämtar den så går jag på ovanstående.
Gör så! Håll oss gärna uppdaterade! :) Och glöm inte att du har rätt till ersättning för den skadan som uppstått, dvs de omkostnader du haft i samband med reklamationerna.
 
  • Like
Reactions: NRE
Tillbaka
Topp