• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Ha en go ST wissinator!
467CF259-92B3-4D66-871F-12F12C4ED8CC.jpeg

27E506E2-4AC3-46F6-8F94-D567948DF6E9.jpeg

Vad kör ni på eran speedy, plexi eller safir?

Lyckades få en spricka i mitt safir och nu när jag tänkte serva den så tänkte jag passa på och åtgärda detta..:banghead:

Vad kör ni på eran speedy, plexi eller safir?

Lyckades få en spricka i mitt safir och nu när jag tänkte serva den så tänkte jag passa på och åtgärda detta..:banghead:

Om jag inte minns fel så kan man inte bara byta typ av glas rätt av utan de är byggda för antingen eller med det vet nog din urmakare bättre.
Vill minnas att jag läst/hört det som @105.012 säger också. Men, skulle det gå att välja vilket som säger jag plexi! Vem gillar inte ett repigt plexi liksom :D

Hur har priserna utvecklats de senaste år för vintage Speedmaster? Det har varit lite Speedy fokus nu de senaste åren i samband med Bukowskis Speedmaster som såldes för två år sen på diverse auktioner.

Är intresset fortfarande lika stort för vintage Speedmasters som för några år sen?

Hur har priserna utvecklats de senaste år för vintage Speedmaster? Det har varit lite Speedy fokus nu de senaste åren i samband med Bukowskis Speedmaster som såldes för två år sen på diverse auktioner.

Är intresset fortfarande lika stort för vintage Speedmasters som för några år sen?
Kaplans Kvalité idag kommer nog ge svaret på den frågan. Många Speedys med till rimliga utgångspriser. Ska bli spännande att följa!

Kaplans Kvalité idag kommer nog ge svaret på den frågan. Många Speedys med till rimliga utgångspriser. Ska bli spännande att följa!
Tycker dock både Bukowskis och Kaplans hade lite för tråkiga speedys (jag pratar bara om de med cal 321) för att ge en rättvis bild. Samtliga hade antingen utbytta delar som tex visare och kronor dessutom. Jag som letar efter en 145.012/105.012 som en galning blev iaf lite besviken denna gång!

Tycker dock både Bukowskis och Kaplans hade lite för tråkiga speedys (jag pratar bara om de med cal 321) för att ge en rättvis bild. Samtliga hade antingen utbytta delar som tex visare och kronor dessutom. Jag som letar efter en 145.012/105.012 som en galning blev iaf lite besviken denna gång!
Jaha, jag hade inte räknat med att få skriva i den här tråden idag men kunde inte låta bli att knipa denna.
1DFF64AF-FCCA-427D-8D96-07DCCC963F58.jpeg
Min första Speedmaster, ST 145.022 från 1979. Vad säger panelen?

Jaha, jag hade inte räknat med att få skriva i den här tråden idag men kunde inte låta bli att knipa denna.
1DFF64AF-FCCA-427D-8D96-07DCCC963F58.jpeg
Min första Speedmaster, ST 145.022 från 1979. Vad säger panelen?
Den är korrekt för referensen i allt vad jag kan se. Slog på serienumret här: https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/ och fick "juni 1977" som beräknad tidpunkt för tillverkning. Siten är ganska så tillförlitlig så den är nog producerad med största säkerhet någon gång under andra halvan av 1977. Det du betalade tycker jag är klart rimligt, brukar titta här för att få en prisindikation: http://speedmaster101.com/price-chart-2/ tänk på att priserna där är head-only och att en 1171/633 vintage länk går loss på runt 5k SEK. Du ska vara nöjd med ditt köp, den är kanske lite för polerad för min smak men den ser fin ut :)

Jag var lite snabb i mitt scrollande för att se detta. Kollade igen och du har absolut rätt. Svårt att sia i prisläge utifrån denna auktion.
Priserna landade på rimliga nivåer dock.

Jag var lite snabb i mitt scrollande för att se detta. Kollade igen och du har absolut rätt. Svårt att sia i prisläge utifrån denna auktion.
Priserna landade på rimliga nivåer dock.
Ja absolut! Man blir ju sugen att buda ändå då dessa verkar vara lättsålda oavsett om allt är original eller ej, men fick kalla fötter och insåg att jag i så fall hellre lägger till lite för att få en finare :)

Tillbaka
Topp