• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

D59F0BDE-5A21-42A9-96C3-5885DE42A026.jpeg
2B20C4D0-184D-4A2D-8C5D-8BAD61F761DA.jpeg

Tja, de kan väl åldras olika? Här ser du min 54 åring i ljus och efter den blivit belyst med UV. Visarnas färg skiljer sig lite från tavlan men i mörker lyser de lika
Tack @Hasse Varg ! Mycket uppskattat!
Tagga den du ställer frågor om..
så inte andra behöver nämna det i pm..
Sa till dig i pm att allt var i sin ordning..

Skadad lume?
Vet du vad du pratar om.. kanske kan va bra att ha lite fakta och söka runt lite innan du går på Och skapar osäkerhet för folk som försöker sälja,
Taskig inställning.. kan jag tycka !
Samtidigt sa jag till dig via pm att det är original..
Förstår inte alls problemet, om din annons nu inte klarar en ärligt menad fråga om skicket till forumets duktiga medlemmar så kanske du skulle annonserat på blocket istället? Hasse Varg har ju svarat jättebra här uppe, på vilket sätt har det skadat din annons?

Tack @Hasse Varg ! Mycket uppskattat!

Förstår inte alls problemet, om din annons nu inte klarar en ärligt menad fråga om skicket till forumets duktiga medlemmar så kanske du skulle annonserat på blocket istället? Hasse Varg har ju svarat jättebra här uppe, på vilket sätt har det skadat din annons?
problemet är väll kanske att du fråga mig via pm, jag svarade ..
tagga den personen du skriver om eller dens annons du skriver om
skadat sa jag aldrig , jag skrev att det skapar en osäkerhet för dem som inte är så insatta.

Har inga problem med att du frågar, det är ju det forumet är till för, men blanda in personen i frågan nästa gång.. så inte andra behöver göra det

problemet är väll kanske att du fråga mig via pm, jag svarade ..
tagga dem personen du skriver om eller den annons..
skadat sa jag aldrig , jag skrev att det skapar en osäkerhet för dem som inte är så insatta.
Jaha, så för att du säger en sak i mail så får man inte fråga om samma sak på forumet? :banghead: Många felaktiga annonsuppgifter som lösts för att kunskapen på forumet använts.

Tack för utförligt svar! Varför är visarna i en helt annan nyans? (Skadad lume men se ytterst på minutvisaren tex.
Omega hade olika tillverkare för delarna på klockan vilket då betyder att de mycket väl kan vara olika då de troligen inte använt sig av samma lumeblanding. En sak som inte stämmer för referensen är clapsen på länken. Den skulle kunna vara en senare länk eller bara bytt claps. Troligen det första av de två.

Senast ändrad:
Jag hade för mig att jag någonstans (Moonwatch Only kanske?) läst att tritium för Speedys kan åldras till en grön nyans. Sökte på OF och hittade den här tråden:
https://omegaforums.net/threads/different-lume-ageing-patina.11085/

Saxat från en av posterna:
70's examples can be anything from mint green to mid yellow, and then by the early-mid 80's mint shade disappears and I expect to see a mid-dark yellow.

Så den är säkert kosher, en bild tagen i mörker efter det att tavlan belysts med UV kunde vara trevlig att ha. Utifrån serienumret så är klockan från 1974 vilket är sista året en 145.022-71 tillverkades.
Här lärde jag mig något, tack Hasse för svaret och @Nicbex för att du ställde frågan. Har själv aldrig sett en70-talsspeedy med den färgen på indexen så jag hade gissat att den var relumad. Sen är det ju en smaksak om man kan leva med så olika färg på index och visarlume.

Omega hade olika tillverkare för delarna på klockan vilket då betyder att de mycket väl kan vara olika då de troligen inte använt sig av samma lumeblanding. En sak som inte stämmer för referensen är clapsen på länken. Den skulle kunna vara en senare länk eller bara bytt claps. Troligen den första av de två.
Nu förstår inte jag vad du menar ang. Länken ...
Helt korrekt länk med korrekt ends så förstår inte riktigt din kommentar,
Det jag menar med att ”läsa på” innan man skapar osäkerhet ..
onödig anklagelse när du uppenbarligen inte har koll.... @105.012

Senast ändrad:
Tagga den du ställer frågor om..
så inte andra behöver nämna det i pm..
Sa till dig i pm att allt var i sin ordning..

Skadad lume?
Vet du vad du pratar om.. kanske kan va bra att ha lite fakta och söka runt lite innan du går på Och skapar osäkerhet för folk som försöker sälja,
Taskig inställning.. kan jag tycka !
Samtidigt sa jag till dig att jag känner han som haft den innan mig och det har aldrig blivit utbytt ngt på denna..
Att helt lita blint på en säljares ord känns bara dumt om man är osäker.

Nu förstår inte jag vad du menar ang. Länken ...
Helt korrekt länk med korrekt ends så förstår inte riktigt din kommentar,
Det jag menar med att ”läsa på” innan man skapar osäkerhet ..
onödig anklagelse när du uppenbarligen inte har koll.... @105.012
Länk med "1171/1" (dvs inte "1171") är en senare modell som kom att börja användas i med start på modell 145.0022 ca 1980 (kanske några på modell 145.022-78).

Länk med "1171/1" (dvs inte "1171") är en senare modell som kom att börja användas i med start på modell 145.0022 ca 1980 (kanske några på modell 145.022-78).
Du skrev:
”En sak som inte stämmer för referensen är clapsen på länken. Den skulle kunna vara en senare länk eller bara bytt claps. Troligen den första”/

Vilket är helt fel..
1171/1 absolut är en senare modell men det är inget fel på länken ...
Kan kanske ha missuppfattat din kommentar ?
Vi kan ha menat det samma

Ja senare, men inget fel på länken.. uppfatta kommentaren som att Claspen är utbytt..
Du skriver att det är originallänk i annonsen. Med orden original menar man inte att det är korrekt länk, utan att det är den länken som följer med klockan vid köp. Det är det bevisligen inte eftersom det som @105.012 konstaterat är en länk som introducerades senare (alternativt då, mindre sannolikt, utbytt lås). Så i det här fallet har väl sannolikt länken köpts senare och är korrekt för referensen men inte för årtalet.

Du skriver att det är originallänk i annonsen. Med orden original menar man inte att det är korrekt länk, utan att det är den länken som följer med klockan vid köp. Det är det bevisligen inte eftersom det som @105.012 konstaterat är en länk som introducerades senare (alternativt då, mindre sannolikt, utbytt lås). Så i det här fallet har väl sannolikt länken köpts senare och är korrekt för referensen men inte för årtalet.
Originallänk är väll originallänk?
Tidsenlig originallänk hade jag skrivit annars..

Du skrev:
”En sak som inte stämmer för referensen är clapsen på länken. Den skulle kunna vara en senare länk eller bara bytt claps. Troligen den första”/

Vilket är helt fel..
1171/1 absolut är en senare modell men det är inget fel på länken ...
Kan kanske ha missuppfattat din kommentar ?
Vi kan ha menat samma

Ja du har missuppfattat och jag kanske var lite otydlig.

Allt bottnar väl i vad man menar med korrekt/orignal, så ja vi pratar troligen samma språk ;). För vissa är "orginal" att de är officiellt gjorda under Omega flagga men för andra är det vad som är korrekt/kom med klockan från fabrik.

Så för att summera:

1. Allt är Omega orginal i din annons vad jag kan se.
2. Länken kom inte med klockan från fabriken.

Ja du har missuppfattat och jag kanske var lite otydlig.

Allt bottnar väl i vad man menar med korrekt/orignal, så ja vi pratar troligen samma språk ;). För vissa är "orginal" att de är officiellt gjorda under Omega flagga men för andra är det vad som är korrekt/kom med klockan från fabrik.

Så för att summera:

1. Allt är Omega orginal i din annons vad jag kan se.
2. Länken kom inte med klockan från fabriken.
Precis, men kan ändra annonsen och skriva senare länk om det missuppfattas !:)

Tillbaka
Topp