• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Här kommer en ny kombo!
Speedmaster på ett nageur de combat inhandlat här på forumet.
1461820995326-1231312201.jpg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ser mycket bra ut!
Hur är det med handjagad speedy, går de att dra upp för mycket eller har verket nån form av skydd mot det?
När man vrider tar det plötsligt tvärstopp.
Jag förutsätter att dom tänkt på att stoppet är i ett icke skadligt läge för klockan. Annars är det bta korkat.
Finns ju ingen indikator på hur mycket man vridit up så det är svårt att veta annars, därför tycker jag att dom borde tänkte på det :)
 

Nic

Rolex
2-Faktor
När man vrider tar det plötsligt tvärstopp.
Det där beror nog lite på hur lätt man är på handen med. Jag tycker den drar upp väldigt lätt till en början men efter ett gäng varv så kan jag även tydligt känna hur moståndet blir större och större så man kan liksom lätta upp och börja stanna av innan det tar stopp. Det är min erfarenhet i alla fall. :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Det där beror nog lite på hur lätt man är på handen med. Jag tycker den drar upp väldigt lätt till en början men efter ett gäng varv så kan jag även tydligt känna hur moståndet blir större och större så man kan liksom lätta upp och börja stanna av innan det tar stopp. Det är min erfarenhet i alla fall. :)
Jo, men det känner jag också igen.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Det där beror nog lite på hur lätt man är på handen med. Jag tycker den drar upp väldigt lätt till en början men efter ett gäng varv så kan jag även tydligt känna hur moståndet blir större och större så man kan liksom lätta upp och börja stanna av innan det tar stopp. Det är min erfarenhet i alla fall. :)
Låter som en ceremoni jag skulle uppleva :)
 

Zalath

Panerai
Heh, läste just tråden, fick feeling och satte på Speedyn trots att jag tänkt ha något annat idag. Det går lätt att dra upp den i början, som sagts ovan, och blir tyngre när det närmar sig stoppet. Jag brukar räkna antalet uppdrag också, ligger ganska konstant runt 50/dygn för mig.
 

Axman

Breitling
Heh, läste just tråden, fick feeling och satte på Speedyn trots att jag tänkt ha något annat idag. Det går lätt att dra upp den i början, som sagts ovan, och blir tyngre när det närmar sig stoppet. Jag brukar räkna antalet uppdrag också, ligger ganska konstant runt 50/dygn för mig.
fullt uppdragen, hur länge innan man måste dra upp den igen?
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Går i tankarna om att köpa en ny speedmaster. Vilken är den mest klassiska? Verkar finnas en hel del olika referenser att hålla reda på.
Vill ha en ny men ändå mest lik originalet
 

Zalath

Panerai
fullt uppdragen, hur länge innan man måste dra upp den igen?
Som sagts ovan, 48 timmar. Jag brukar dra upp min en gång per dag. Oftast på morgonen, men ibland på kvällen. Har ju en del klockor så inte alltid som jag låter Speedyn gå. Eftersom den inte har något datum är den ju också smidig att ställa in. Har en gammal Omega Seamaster från typ 60-talet utan quickset, en är inte riktigt lika lätt att ordna till..
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Hur gör ni med handdragna verk, skruvar ni upp dom varje dag eller låter ni dom vila tills nästa gång ni ska använda klockan? Jag har samlat på mig en del och glömmer lätt bort att dra upp dom.
Vad är bäst för verket? Gör det något om dom används 2 dagar för att sen ligga "döda" i en vecka?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Har för skojs skull tittat lite på Omega speedmaster på uret.se.
Jag kan se att den klassiska månklockan ligger på 32 kakor. Vad som förvånade mig lite var att samma klocka men med Open caseback kostar 6k mer. Vad berättigar det högre priset? Att det skulle kosta 6k att göra ett glas istället för den vanliga baksidan tror jag inte på. Är det så att uret pimpas extra när men kan se in i det? Eller är det helt enkelt en "tittpeng" typ: jaså du vill se urverket, ja det kostar extra...
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Har för skojs skull tittat lite på Omega speedmaster på uret.se.
Jag kan se att den klassiska månklockan ligger på 32 kakor. Vad som förvånade mig lite var att samma klocka men med Open caseback kostar 6k mer. Vad berättigar det högre priset? Att det skulle kosta 6k att göra ett glas istället för den vanliga baksidan tror jag inte på. Är det så att uret pimpas extra när men kan se in i det? Eller är det helt enkelt en "tittpeng" typ: jaså du vill se urverket, ja det kostar extra...
Safirglas istället för hesalit på framsidan med :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hur gör ni med handdragna verk, skruvar ni upp dom varje dag eller låter ni dom vila tills nästa gång ni ska använda klockan? Jag har samlat på mig en del och glömmer lätt bort att dra upp dom.
Vad är bäst för verket? Gör det något om dom används 2 dagar för att sen ligga "döda" i en vecka?
Att köra klockan hela tiden sliter mer på delarna än att ha den stilla. Att ha den stilla hela tiden påverkar oljorna negativt (stelnar, blir ojämt fördelade). Vrid upp den varje gång det är dax att betala hyran så klarar den sig säkert bäst.
 

Patrik J

Rolex
Har för skojs skull tittat lite på Omega speedmaster på uret.se.
Jag kan se att den klassiska månklockan ligger på 32 kakor. Vad som förvånade mig lite var att samma klocka men med Open caseback kostar 6k mer. Vad berättigar det högre priset? Att det skulle kosta 6k att göra ett glas istället för den vanliga baksidan tror jag inte på. Är det så att uret pimpas extra när men kan se in i det? Eller är det helt enkelt en "tittpeng" typ: jaså du vill se urverket, ja det kostar extra...
… och en annan kaliber (1863) som är, som du säger, lätt pimpad for your viewing plesaure.
 

Leif

Cartier
Hej alla! Min bästa vän fyller 40 och det är dags för han att gå från en Seiko till en Omega Speedmaster. Han har drömt i tio år om en Omega så jag har gjort min läxa och kommit fram till följande.

1. En speedmaster professional "man on the moon"
2. Manuell
3. Svart croc läder.
4. Hesalite

Har försökt hitta en av årgång - 76 men har misslyckat totalt med att hitta en som fyller kraven ovan. Har således börjat kolla på nya och kan tänka mig att lägga runt 30k för en ny. Vart kan jag finna denna runt 30k utan att riskera att bli blåst och som är ny? Finns det svenska AO som har den för runt 30k? Länka gärna.
 

Zalath

Panerai
Hej alla! Min bästa vän fyller 40 och det är dags för han att gå från en Seiko till en Omega Speedmaster. Han har drömt i tio år om en Omega så jag har gjort min läxa och kommit fram till följande.

1. En speedmaster professional "man on the moon"
2. Manuell
3. Svart croc läder.
4. Hesalite

Har försökt hitta en av årgång - 76 men har misslyckat totalt med att hitta en som fyller kraven ovan. Har således börjat kolla på nya och kan tänka mig att lägga runt 30k för en ny. Vart kan jag finna denna runt 30k utan att riskera att bli blåst och som är ny? Finns det svenska AO som har den för runt 30k? Länka gärna.
Tänk på att köpa den med länk (eftersom det är dyrt att köpa till den senare - ökar också värdet vid andrahandsförsäljning). Att byta till ett läderband om din vän inte vill använda länk är lätt att göra själv, och det finns massor av fina läderband där ute. Brukar också dyka upp fina nya och begagnade band här på KS till mycket humana priser. Annars tycker jag att du har gjort rätt prioteringar! :)
 
Topp