• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

3211A353-8669-41F8-B107-1B008C22BA05.jpeg

Hej,

jag har nyligen köpt ett Omega läderband (samma som .001 kommer på) till min Speedmaster.

Jag trivs väldigt bra med det och jag tycker att det är mycket snyggt! Helt nytt som det är så är det mycket styvt.

Har ni några tips för att påskynda uppmjukningen av bandet?

CD8616D4-0068-44BB-9757-807C9324FB0F.jpeg
5128C136-4585-4B92-B26E-792A20D8FF07.jpeg

Ja det gör stor skillnad, har inte gjort ett märke sen jag köpte den där :) lätt värt.
Då ska jag nog köpa mig en sådan, tack för tippset. Köpte en likadan via https://www.ebay.com/itm/254558823510 så slipper man tullbös.

Hej,

jag har nyligen köpt ett Omega läderband (samma som .001 kommer på) till min Speedmaster.

Jag trivs väldigt bra med det och jag tycker att det är mycket snyggt! Helt nytt som det är så är det mycket styvt.

Jag ser tre varianter här för att skynda på det hela:
  • Fukta hela bandet och armen med en fuktig svamp, vatten (vilket man gör i läderarbete för att mjuka upp läder)
  • Applicera läderfett.
  • Träna med det och bli svettig
Nu vetefan om jag hade vågat köra 1 eller 2 iom att det kan skapa fläckighet på det ljusa lädret men gör man första kanske det inte är dumt att göra andra med.

Senast ändrad:
Vad jag observerat så är ändlänkarna ofta dyrare än själva bandet.
Ja, nu har jag inte följt priserna på ett tag men när jag köpte kunde man väl hitta #6 ändlänkarna för 10-12kkr om man hade tur. En 7912 länk låg på 15-20kkr. Blir ju inte lättare att hitta dessa plåtbitar precis och man kan ju fråga sig om det är vettigt att betala vad de går loss på idag o_O

Hej,

Får jag fråga vad band och spänne landade på?
Värt att köpa original ist för Hirsch trots prisskillnaden?
(Jag antar att du använder klockan relativt mycket precis som jag, så om du tycker ett original är värt så gör troligen jag det med.
Omega har bra kvalitet på sina grejer :) )

Hej,

• Fukta hela bandet och armen med en fuktig svamp, vatten (vilket man gör i läderarbete för att mjuka upp läder)
  • Applicera läderfett.
Nu vetefan om jag hade vågat köra 1 eller 2 iom att det kan skapa fläckighet på det ljusa lädret men gör man första kanske det inte är dumt att göra andra med.[/QUOTE]

Jag hade förut en 3870.50.31 som kommer med detta alligatorband och viklåset. Jag håller med om att bandet är relativt styvt och för mig blev det inte mycket mjukare ens efter flera månaders användning (jag ägde klockan i ca 3 år men bar den mest på länk eller andra band). Fick det aldrig att sitta riktigt bra, vilket delvis nog också beror på att jag har relativt smala handleder (drygt 16,5cm i omkrets). Måste dock påpekas att jag undvek detta band på somrarna då jag inte ville att det skulle bli svettigt, vilket förstås kunde ha mjukat upp det. Hoppas det lyckas bättre för dig.
Edit: misslyckades med att infoga citatet från @105.012 på korrekt sätt.

Hej,

Vet inte om jag tycker att du ska "påskynda" uppmjukningen, det kommer nog gå ganska fort om du använder det! Risken är att man sabbar det om man börjar greja - det är lite som ett par skor!

Får jag fråga vad band och spänne landade på?
Värt att köpa original ist för Hirsch trots prisskillnaden?
(Jag antar att du använder klockan relativt mycket precis som jag, så om du tycker ett original är värt så gör troligen jag det med.
Omega har bra kvalitet på sina grejer :) )

-Det listar på 7500kr hos AD. Mitt fyndade jag här på KS för ett mycket bra pris.

Det kostar 7500kr för att det är Omega, vilket är vi medvetna om. Men jag tycker att det är ett band av högt kvalité.

Jag älskar Speedmaster. Jag bär min nästan dagligen. Vet man att man ska behålla sin klocka då tycker jag att det är värt med original prylar.

• Applicera läderfett.
Nu vetefan om jag hade vågat köra 1 eller 2 iom att det kan skapa fläckighet på det ljusa lädret men gör man första kanske det inte är dumt att göra andra med.

Jag hade förut en 3870.50.31 som kommer med detta alligatorband och viklåset. Jag håller med om att bandet är relativt styvt och för mig blev det inte mycket mjukare ens efter flera månaders användning (jag ägde klockan i ca 3 år men bar den mest på länk eller andra band). Fick det aldrig att sitta riktigt bra, vilket delvis nog också beror på att jag har relativt smala handleder (drygt 16,5cm i omkrets). Måste dock påpekas att jag undvek detta band på somrarna då jag inte ville att det skulle bli svettigt, vilket förstås kunde ha mjukat upp det. Hoppas det lyckas bättre för dig.
Edit: misslyckades med att infoga citatet från @105.012 på korrekt sätt.[/QUOTE]

-Jag förstår. Är det osäkert om bandet passar då vill man inte ”gå all in” och sänka värdet på det i fall man vill sälja det sen.

Speedyn är en keeper i mitt fall och jag vill gärna kunna variera mig med olika stilar. Så jag är säker på att jag kommer behålla bandet. Använder jag det dagligen så är jag säker att det kommer utforma sig efter min handled :happyhappy:

Vet inte om jag tycker att du ska "påskynda" uppmjukningen, det kommer nog gå ganska fort om du använder det! Risken är att man sabbar det om man börjar greja - det är lite som ett par skor!

-Tack! Det är klart att man inte ska ”fuska” med sånt. Då riskerar man bara att förstöra...

Håller med helt! ”Man ska gå in nya bandet” precis som man göra med nya skor! Bra liknelse ;)

Tillbaka
Topp