• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Återstår att se om vintagepriserna påverkas av detta
Indirekt bör det göra men min spontana tanke är att folk är rädda att ge sig på vintage. Jag hade själv aldrig vågat köpa om jag inte hade fått hjälp av dig bla. Som tur att köpte jag min från @Hasse Varg som är både kunnig och entusiast i området.

Det är är mina tankar. Vad tror du?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Indirekt bör det göra men min spontana tanke är att folk är rädda att ge sig på vintage. Jag hade själv aldrig vågat köpa om jag inte hade fått hjälp av dig bla. Som tur att köpte jag min från @Hasse Varg som är både kunnig och entusiast i området.

Det är är mina tankar. Vad tror du?
Finns förstås många som är för rädda för att ge sig in i vintageträsket även om priserna skulle vara lägre där än på nytt men tror också det finns tillräckligt många som står och väger och kan tänka sig vintage. Om en ny kostar närmare 100 kommer fina 90/00-talare inte hållas nere på 40-50 som idag tror jag. När det kommer till 60-70-talare är det mer osäkert. Tror kanske inte så mycket kommer hända med dem prismässigt.
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
snyggt
1675192014461.png
Dito!
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Finns förstås många som är för rädda för att ge sig in i vintageträsket även om priserna skulle vara lägre där än på nytt men tror också det finns tillräckligt många som står och väger och kan tänka sig vintage. Om en ny kostar närmare 100 kommer fina 90/00-talare inte hållas nere på 40-50 som idag tror jag. När det kommer till 60-70-talare är det mer osäkert. Tror kanske inte så mycket kommer hända med dem prismässigt.
Det där är min gissning också, mest det relativt nya "pre-owned" som hänger med. Det är så olika kundgrupper när det börjar bli mer mögligt.
 

ArakanI

Breitling
2-Faktor
Ändå lite coolt när klockan stannat på:


ED7B4B9E-075F-47CA-9EC5-43DFC0668BFF.jpeg
Najs, har varit sugen på en mesh sedan jag köpte min Speedmaster. Vilken kör du på? Har kikat lite på Omegas, men de är ganska saftigt prissatta.

Verkar som om deras mesh också gick upp i pris idag. Enligt Google's preview av sidan så ska den kosta 8800:-. Men när man går in på sidan så ligger den på 9450:-. https://www.omegawatches.com/en-se/omega-watch-straps-stainless-steel-mesh-bracelet-020stz015679w
 

DEGAL

Cartier
2-Faktor
Och 82.400 för hesalit på länk 😮
Ex: En Explorer 124270 ligger på ca 100K ... Man köper den utan att blinka, been there done it. En Speedy 3861 har samma eller bättre tidshållning med Co axial verket METAS cert , mer power reserve och anti magnetic 15.000 gaus.Personligen tycker jag att priset på Speedyn är fair. IMHO.
Det är nog vi som är vana att bara kliva in och köpa Omega Seamaster , Speedmaster, etc direkt över disk och till en billigare peng än Rollen.
Omega tycks ha vaknat tills sist....
Vi lär se andra priser på Omega i framtiden ( det ser vi redan nu iofsig )
Peace Speedy brothers :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ex: En Explorer 124270 ligger på ca 100K ... Man köper den utan att blinka, been there done it. En Speedy 3861 har samma eller bättre tidshållning med Co axial verket METAS cert , mer power reserve och anti magnetic 15.000 gaus.Personligen tycker jag att priset på Speedyn är fair. IMHO.
Det är nog vi som är vana att bara kliva in och köpa Omega Seamaster , Speedmaster, etc direkt över disk och till en billigare peng än Rollen.
Omega tycks ha vaknat tills sist....
Vi lär se andra priser på Omega i framtiden ( det ser vi redan nu iofsig )
Peace Speedy brothers :)
Och nu är du ändå snäll som inte jämför med deras kronograf...
 

David71

Rolex
2-Faktor
Ex: En Explorer 124270 ligger på ca 100K ... Man köper den utan att blinka, been there done it. En Speedy 3861 har samma eller bättre tidshållning med Co axial verket METAS cert , mer power reserve och anti magnetic 15.000 gaus.Personligen tycker jag att priset på Speedyn är fair. IMHO.
Det är nog vi som är vana att bara kliva in och köpa Omega Seamaster , Speedmaster, etc direkt över disk och till en billigare peng än Rollen.
Omega tycks ha vaknat tills sist....
Vi lär se andra priser på Omega i framtiden ( det ser vi redan nu iofsig )
Peace Speedy brothers :)
En Explorer 124270 listar 82.300 kr så Speedyn har gått om i pris och är nu faktiskt dyrare om än bara 100kr :) specen på Rolex är -2 till +2spd medan Omega har 0 till +5 spd, så något bättre spec på Rolex.

Och att Omega 3861 skulle ha bättre power reserve stämmer inte, 3861 har 50h medan Rolex har 72h.

Men en stor fördel med Speedy 3861 är att du kan köpa den i dag, medan Explorern får du vänta på i 1-2 år.

Förstår vad du menar, har själv köpt Rolex utan att blinka, eftersom jag vet att om jag tröttnar kan jag sälja utan förlust. En Speedmaster tappar nog 25% bara man tar ut den från AD, så därför tänkter jag till en extra gång innan köp.

Att jag anmärkte på priset är att för bara några år sedan så listade en 005 ca 40k och sen 25% rabatt på det gjorde Speedyn till en mycket prisvärd klocka.

Gillar både Rolex och Speedy, har en 3861 och en 124060 (som har samma urverk som Explorer 124270) så ingen diss mot Omega. Två bra klassiker :)

DSC_0562.JPG
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
En Explorer 124270 listar 82.300 kr så Speedyn har gått om i pris och är nu faktiskt dyrare om än bara 100kr :) specen på Rolex är -2 till +2spd medan Omega har 0 till +5 spd, så något bättre spec på Rolex.

Och att Omega 3861 skulle ha bättre power reserve stämmer inte, 3861 har 50h medan Rolex har 72h.

Men en stor fördel med Speedy 3861 är att du kan köpa den i dag, medan Explorern får du vänta på i 1-2 år.

Förstår vad du menar, har själv köpt Rolex utan att blinka, eftersom jag vet att om jag tröttnar kan jag sälja utan förlust. En Speedmaster tappar nog 25% bara man tar ut den från AD, så därför tänkter jag till en extra gång innan köp.

Att jag anmärkte på priset är att för bara några år sedan så listade en 005 ca 40k och sen 25% rabatt på det gjorde Speedyn till en mycket prisvärd klocka.

Gillar både Rolex och Speedy, har en 3861 och en 124060 (som har samma urverk som Explorer 124270) så ingen diss mot Omega. Två bra klassiker :)

DSC_0562.JPG
Jämförelsen med Explorer kan ju vara intressant då klockorna nu listar ganska exakt samma. Backar vi tillbaka till lite sent 2017 då jag först köpte en Explorer så listade den 58K, den var då 39mm ref 214270 och urverket var det äldre 3132 med 48 tim PR. Speedy 005 listade samtidigt 42-något, ett pris den hade under ganska lång tid. Omega gjorde inte höjningar från det jag köpte min första nya Omega sent 2015 till (som jag minns det) sommaren 2018. Sen minns jag inte 005-priserna men vet att Rolex hade gjort en höjning till 63-något när jag köpte min nuvarande Explorer tidigt 2019.

Att man fick 25% typ överallt hela tiden när den listade drygt 42' stämmer inte riktigt. Det var RobE som gav 25% på Omega under December tre år i rad, 2015-2017. Minns att en vän kontaktade typ alla AD i hela landet och lyckades få den för runt 35'.

Vevar vi fram till idag så har ju alla märken höjt men känns ändå som Omega mer än andra. Min egen 3861 som är uttagen för mindre än ett år sedan har en tag märkt 66.700:- , höjd med drygt 23% sedan dess alltså. Om klockan är värd det jämfört med andra fabrikat är rent subjektivt men som en Omega fanboy som varit med ett tag tycker jag ändå prisutvecklingen är trist. Förr tyckte jag Omega var bästa bang for buck som fanns men idag? Nja.
D5B5D872-5488-425E-92B7-C302222FF046.jpeg
 

DEGAL

Cartier
2-Faktor
En Explorer 124270 listar 82.300 kr så Speedyn har gått om i pris och är nu faktiskt dyrare om än bara 100kr :) specen på Rolex är -2 till +2spd medan Omega har 0 till +5 spd, så något bättre spec på Rolex.

Och att Omega 3861 skulle ha bättre power reserve stämmer inte, 3861 har 50h medan Rolex har 72h.

Men en stor fördel med Speedy 3861 är att du kan köpa den i dag, medan Explorern får du vänta på i 1-2 år.

Förstår vad du menar, har själv köpt Rolex utan att blinka, eftersom jag vet att om jag tröttnar kan jag sälja utan förlust. En Speedmaster tappar nog 25% bara man tar ut den från AD, så därför tänkter jag till en extra gång innan köp.

Att jag anmärkte på priset är att för bara några år sedan så listade en 005 ca 40k och sen 25% rabatt på det gjorde Speedyn till en mycket prisvärd klocka.

Gillar både Rolex och Speedy, har en 3861 och en 124060 (som har samma urverk som Explorer 124270) så ingen diss mot Omega. Två bra klassiker :)

DSC_0562.JPG
Håller med helt. Jag jämförde med min 3861 som fortar sig 2spd och har en PR på över 63h. Visste faktiskt inte att 124270 hade 72h PR. 114270 cal.3130 har ,om jag minns rätt 42h PR ? Min 216570 fr 2019 hade däremot 70h PR.I vilket fall det blir dyrare och dyrare.... Man får köpa den dinkan som tilltalar var o en :)
 
AE14509C-53BF-4A2D-B069-B61CB180A9C4.jpeg


Hur är det med ÅF idag, får man 25%?
Jag tror det är slut med rabatter, många handlare har ju tappat sitt AD-skap för att de har givit för mycket rabatt. Därav orsaken till att det blir färre ADs och några få boutiquer som säljer märket. Omega vill ha kontroll över försäljningen och på sikt höja märkets prestigen. Därav dessa smått "galna" prisökningar.
 
Topp