• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Jag vet inte om jag är övertygad om "SuperRacing". Känns som att ett barn hittat på namnet.

Coolt med urverket och så, men varför 44 mm och tavla med massa plotter. Nää, inte min grej
Screenshot_20230126-184746-390.png
 
Namnet, 44mm diameter, 21mm bandbredd och 50m vattenresistens. Mycket som inte passar mig, men det finns kanske en annan kundgrupp där den går hem🤷
 
Jag trodde först att rutorna i urtavlan var för att det var någon ny Solar...
Nej, det bli för rörigt med rutorna och randig sekundvisare och gult och svart
 
Bra med produktutveckling och nya varianter. Har länge tyckt att Omega skall nytta sin racinghistoria med Speedmastern mer. Men prisutvecklingen har helt tappat all rimlighet. Den skulle lista på 65 000 som med rabatt gick att få för 50 000. Det ger fortfarande teckningsbidrag för Omegas kostnader… nu, nej tack.
 
Senast ändrad:
Speedmaster Super Racing. Imponerande.

Inte lika imponerande är att klockan (med största sannolikhet) kommer att behöva regleras med specialverktyg som endast Omega och ingen annan har tillgång till. Priset på servicen kommer ju såklart att bli därefter. Mer om detta här (Youtube-länk).
 
Speedmaster Super Racing. Imponerande.

Inte lika imponerande är att klockan (med största sannolikhet) kommer att behöva regleras med specialverktyg som endast Omega och ingen annan har tillgång till. Priset på servicen kommer ju såklart att bli därefter. Mer om detta här (Youtube-länk).
Vadå? det är ju bara en skruv/nycklad skruv som man vrider åt ena eller andra hållet hur skulle det vara omöjligt för ngn annan att göra? Sen är det kanske svårt för ngn som inte är utbildad från Omega att faktiskt justera det så bra så att den hamnar i 0/+2 området.
 
Vadå? det är ju bara en skruv/nycklad skruv som man vrider åt ena eller andra hållet hur skulle det vara omöjligt för ngn annan att göra? Sen är det kanske svårt för ngn som inte är utbildad från Omega att faktiskt justera det så bra så att den hamnar i 0/+2 området.

Spirate™ Systemet kommer att vara patentskyddat av Omega, likaså verktygen för justering.
 
Locket på Rolex har väl varit patentskyddat sedan 60-talet, och jag har hört talas om urmakare som öppnar dem ändå.
Däremot lär det bli problem med reservdelar.

Ja alltså ett patent är ju till sin natur tidsbegränsat, vanligtvis till ca 20 år. Hade du sålt egentillverkade Rolex-lock på 60 och 70-talet hade du säkert råkat illa ut.

Om det initialt fanns speciella verktyg för att öppna Rolex-locken så var dem säkert också initialt patentskyddade. Om nu både locket och verktygen var patenterbara. I Omegas fall så ska ju Spirate-systemet vara det.
 
Spirate™ Systemet kommer att vara patentskyddat av Omega, likaså verktygen för justering.
Fast verktygen finns ju tydligen redan att köpa online om man söker lite så ser inte det som ett problem. Där i mot tror jag säkert att det krävs en viss kunskap för att lyckas justera in klockan till 0/+2 sek.
 
Fantastiskt urverk:
1B17C6F3-6B66-4C07-8B0A-88E9BFCDA0A3.jpeg


Från DI weekend, en artikel om omegas resa och tredubblade priser under nya VD som tillträde 2016. Tre grr pengarna. Oroande citat för en dödlig. Själv tror jag att den strategin på sikt är fel, det kommer inte gå att krama ut mer pengar. Och då får de stänga igen butiker och köra kampanjer online.

76769D9F-BE0F-4240-88F3-7F2F5C55FA27.jpeg
 
Tillbaka
Topp