• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

3AMEternal

Omega
2-Faktor
Ny rymdserie på Nettan, Steve Carell har inte oväntat en för rymden bekant klocka...
AB495752-022F-4EF9-90D1-91942C3836A2.jpeg
 
Senast ändrad:

Thell

Omega
Det är inte direkt stora tapp på en speedmaster när du väl säljer. Troligen får du tillbaka det du gav (om begagnad dvs). Hesalite tycker jag är självklart men för att göra en för och nackdelslista:

Hesalite
+ Visuellt bättre
+ Går att polera lätt
+ Billig att byta om så behövs
+ Det man hade till månen
- Får lätt skrapmärken

Sapphire
+ Skraptåligt
- Går det sönder är det dyrt att byta
- Kan inte poleras (dvs kostnadseffektivt)
- Get en mjölkig kant mot tavlan.

Ja, Speedyn verkar hålla sitt värde ganska bra och det känns som att intresset ökat rejält de senaste åren vilket hjälper.

Bra lista! Då lutar det klart åt hesalite, många fördelar. Vill ju också gärna ha "originalet", jobbar inom rymdindustrin och har ett visst intresse för ämnet :)
 
Inte en helt ovanlig fråga. För det första, testa igen med en vanlig Professional. Ofta funkar dom överraskande bra även på mindre handleder. Om du ändå tycker den är för stor så är mitt tips att testa en Speedmaster FOIS. En re-issue på referensen 2998 som var den första omegan i rymden på 1962. Denna är mindre än professional med sina ca 39mm och i mitt tycke mycket snyggare och har även bättre proportioner än Reduced. Dessutom slipper du piggyback verket.

https://www.omegawatches.com/watches/speedmaster/moonwatch/first-omega-in-space/product
Har inte FOIS samma mått lugg till lugg som vanliga pro?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
En fråga! Kan man få tag på en fin Speedmaster för 30?
Det är nog inte så sannolikt att hitta en Professional i fint skick med länk för 30. Jag köpte en i hyfsat sliten 80-talare för 28kkr för ett par år sen och priserna har gått upp något sen dess. Sikta mellan 35 och 40 så får du en 90-00-talare i fint skick.
 

DaKa

Cartier
Det är nog inte så sannolikt att hitta en Professional i fint skick med länk för 30. Jag köpte en i hyfsat sliten 80-talare för 28kkr för ett par år sen och priserna har gått upp något sen dess. Sikta mellan 35 och 40 så får du en 90-00-talare i fint skick.

Kanske lika bra att slå till på en ny, har en känsla av att andra handsvärdet kommer förbli bra på denna klassiker :)
 

DaKa

Cartier
Förresten, hur är originallänken på 005an..är det värt pengarna eller ska man köra läder? Jag gillar länk, men hört att originallänken har en del att önska gällande inställnings möjligheter?!
 

Larsmustasch

Cartier
Förresten, hur är originallänken på 005an..är det värt pengarna eller ska man köra läder? Jag gillar länk, men hört att originallänken har en del att önska gällande inställnings möjligheter?!
Beror på hur petig du är. Lite hit-and-miss. För mig passar den bra. Men det är individuellt. Två microjusteringar. Länken är dyr att köpa till så säljvärdet håller sannolikt i sig mer med länk.

Men du ska ju inte sälja ;)
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Förresten, hur är originallänken på 005an..är det värt pengarna eller ska man köra läder? Jag gillar länk, men hört att originallänken har en del att önska gällande inställnings möjligheter?!
Instämmer med @Larsmustasch. Länken passar fint på mig och upplever inga problem med passformen! Länken i övrigt tycker jag är bra. Bekväm, snygg, och känns gedigen. Åsikterna om originallänken går ju isär, men enligt mig ja till länk :)
 

DaKa

Cartier
Beror på hur petig du är. Lite hit-and-miss. För mig passar den bra. Men det är individuellt. Två microjusteringar. Länken är dyr att köpa till så säljvärdet håller sannolikt i sig mer med länk.

Men du ska ju inte sälja ;)
Nej, denna kommer jag säkerligen aldrig sälja om jag slår till... Har tittat på denna i många många år och varje gång jag köpt en annan klocka så har jag funderat på varför jag inte köpte speedyn... Men nu är det dags!! Var tänkt att jag skulle slå till som en bröllopsklocka förra sommaren men av någon anledning räckte inte budgeten för speedyn då... Men nu jävlar :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Nej, denna kommer jag säkerligen aldrig sälja om jag slår till... Har tittat på denna i många många år och varje gång jag köpt en annan klocka så har jag funderat på varför jag inte köpte speedyn... Men nu är det dags!! Var tänkt att jag skulle slå till som en bröllopsklocka förra sommaren men av någon anledning räckte inte budgeten för speedyn då... Men nu jävlar :)
Kom ut en från 2018 på K&S nyss för 35500
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Förresten, hur är originallänken på 005an..är det värt pengarna eller ska man köra läder? Jag gillar länk, men hört att originallänken har en del att önska gällande inställnings möjligheter?!

Jag tycker länken är grym! Dessutom ganska billigt att komplettera med begagnat viklås. Köp på länk är mitt råd.
 
Topp