• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

PĂ„minner lite om den Casio Oceanus som jag suktar efter :)
Ja, dom kör med samma höga finish pÄ Oceanuslinjen som pÄ Astron och GS. Riktigt trevliga modeller dÀr mÄnga dessutom har ett blÄtt Safirglas som ger en speciell look. Jag testade en riktig vÀrsting med GPS och Radiosynk som jag tror var 45mm, men den satt som en handske i hÄrdhetsbehandlat titan :cigar: Lite trist att dom fortfarande inte Àr tillgÀngliga utanför Japan Àn :(

Ja, dom kör med samma höga finish pÄ Oceanuslinjen som pÄ Astron och GS. Riktigt trevliga modeller dÀr mÄnga dessutom har ett blÄtt Safirglas som ger en speciell look. Jag testade en riktig vÀrsting med GPS och Radiosynk som jag tror var 45mm, men den satt som en handske i hÄrdhetsbehandlat titan :cigar: Lite trist att dom fortfarande inte Àr tillgÀngliga utanför Japan Àn :(
Japanerna gillar att hÄlla det gottiga för sig sjÀlva. Astron Àr sÄ förbaskat stora bara, och dyra :)

Japanerna gillar att hÄlla det gottiga för sig sjÀlva. Astron Àr sÄ förbaskat stora bara, och dyra :)
Ja, bÄde för stora och för dyra egentligen:grumpy: Min Àr den minsta och tunnaste i 8X serien (ÀndÄ 45x13mm) och lÄg vÀl runt 20k i listpris. Inte sÄ populÀra pÄ andrahandsmarknaden, sÄ fyndlÀge om man letar beg. Den senaste jubileumsmodellen har ju bÀttre dimensioner, men Ànnu sÀmre pris :bag:
SBXC021-1125x1125L_11092642884038_jpg.jpg

Ja, bÄde för stora och för dyra egentligen:grumpy: Min Àr den minsta och tunnaste i 8X serien (ÀndÄ 45x13mm) och lÄg vÀl runt 20k i listpris. Inte sÄ populÀra pÄ andrahandsmarknaden, sÄ fyndlÀge om man letar beg. Den senaste jubileumsmodellen har ju bÀttre dimensioner, men Ànnu sÀmre pris :bag:
SBXC021-1125x1125L_11092642884038_jpg.jpg
LÀgger till det i bra-att-veta-listan :D Jag Àr ju en bargainhunter.

Är det nĂ„gon hĂ€r som har provat de nyare Astron modellerna pĂ„ 43mm ?
TÀnker framförallt pÄ denna SSH001.
Kan tÀnka mig att dom sitter bra pÄ handleden med en tjocklek pÄ endast 12mm.
004735BC-18D6-417A-B82C-BA5DEBA4A627.jpeg

Jag vet inte riktigt nÀr den slÀpptes, men det mÄste vara vÀldigt nyligen. Astron verkar generellt inte vara nÄgot för detta forum, du fÄr nog browsa dom utlÀndska ;)
NĂ€ det verkar vara ett svalt intresse.
Tycker den nÀstintill kÀnns fullÀndad bÄde vad gÀller design och funktion :)
NÀstan sÄ den kÀnns för bra utan flaws ;)

ApropÄ gruppköpet av nya Arnie: vad klarar en modern solar för pÄfrestningar? Jag blev lite nyfiken pÄ originalet och lÀste en artikel dÀr det pÄstods att Seiko testat den frÄn galna - 40c till +60c. :eek: Stod i och för sig inte om den pallade det...

Antar att en solar Àr lite kÀnsligare men det kanske inte Àr nÄgon större skillnad? Dessutom har det vÀl sÄ klart skett en del utvecklingar i kvalitet, material osv. men det kanske Àr nÄgot liknande? Inte för att de nÄgonsin kommer att utsÀttas för det men det Àr en cool trivia. :)

Senast Àndrad:
9-nÄgonting, sÄ jag blev lite fundersam pÄ om det var 1979 eller 1989 som avsÄgs.
1979 sÀger jag. Tror inte man hittade mÄnga applicerade SQ eller Daini-symboler pÄ klockor 1989. Jag har en Sports 100 frÄn 1987 med ett helt annat typsnitt pÄ just den texten, typ kursivt. Dessutom tror jag att mÄnga av Seikos quartzverk vid den tiden hade en bokstav med i reffen, typ 5Y23.
Edit: SQ100 hette dom tillochmed 1987, istÀllet för Sports 100. HÀr Àr min (utlÄnad till min lillasyster för tillfÀllet). 5y23-verk.
7429d36a-9192-48cc-8581-a1cc243ca624-jpeg.664166

Senast Àndrad:
1979 sÀger jag. Tror inte man hittade mÄnga applicerade SQ eller Daini-symboler pÄ klockor 1989. Jag har en Sports 100 frÄn 1987 med ett helt annat typsnitt pÄ just den texten, typ kursivt. Dessutom tror jag att mÄnga av Seikos quartzverk vid den tiden hade en bokstav med i reffen, typ 5Y23.
Edit: SQ100 hette dom tillochmed 1987, istÀllet för Sports 100. HÀr Àr min (utlÄnad till min lillasyster för tillfÀllet). 5y23-verk.
7429d36a-9192-48cc-8581-a1cc243ca624-jpeg.664166
Nej, jag lyckades utlÀsa pÄ WUS att SQ-loggan fasades ut ca 1985, sÄ dÄ borde denna verkligen vara 1979.

LÀtt en av mina favoritdykare. Provade en pÄ globen och blev ruggigt sugen. Den Àr nog lite för stor, men vad gör man nÀr den Àr sÄ förbanna snygg.
1E931768-31A7-47A4-97A2-29BF02E3C6CA.jpeg
Ja den Àr grym! :) Synd att den Àr sÄ stor egentligen! Borde vara nÀrmre 42mm. Men som tur Àr sÄ har man ju stora handleder sÄ den passar rÀtt sÄ bra pÄ mig :p

Senast Àndrad:
HallÄ :D

Har en SNX79(svart sunburst boett) för tillfÀllet som jag köpte i Juni förra Äret. Trivs oerhört bra med den, men alltid roligt att ha en lite bÀttre/finare modell. RÀknar inte med att denna ska hÄlla mer Àn max 1-2 Är till, med tanke pÄ priset, och inga planer pÄ att serva den direkt. DÀrav mitt intresse att skaffa en till.

Jag kÀnner att den bÀsta storleken för min handled(knappt 17 cm) Àr < 40mm
Har fÄtt ett speciellt öga för Seiko SARB033/035. Vet att dessa har slutat nytillverkas, men har hittat en sida dÀr det gÄr att köpa/importera frÄn Japan.
TvÄ frÄgor/funderingar jag har:

1. Hur mÄnga lÀnkar gÄr det att plocka bort pÄ vardera sida av OEM armbandet? (jag har lÀst att detta Àr inget bra, sÄ jag Àr medveten om all kritik) PÄ min nuvarande har jag fÄtt plocka bort totalt 5st folded links och har fÄtt en otroligt bra passform(tight sittande dÀr man fÄr emellan ett finger)
2. Suttit och lÀst angÄende service pÄ detta/automatiska ur som Àr i sÄ pass lÄgt vÀrde att de inte Àr vÀrt prismÀssigt att serva dom nÀr det Àr dags eftersom servicen kommer isÄfall gÄ pÄ allt ifrÄn 1500-2000 beroende pÄ urmakare.
SÄ frÄgan Àr, dÄ man planerar att köra den tills den dör. Vad kan man förvÀnta sig för livslÀngden utan service?
GÄr nog inte byta ut urverket heller eftersom urverket verkar vara lite speciellt för Seiko med tanke pÄ deras val av sluta tillverka SARB modellerna.

NĂ„gon som har erfarenhet? Hade verkligen uppskattat lite svar :)

PÄ min 035 sitter det tre lÀnkbitar pÄ vardera sida av OEM utan pilar och det tolkar jag som att de inte gÄr att ta bort. I övrigt Àr det nog fritt fram!
GÀllande service - sÄ Àr det ju alltid. Har man ett mekaniskt ur fÄr man rÀkna med service. Min Àr lite drygt ett och ett halvt Är gammal och tickar fortfarande pÄ bra. Jag trivs extremt bra med den och kommer lÄta serva den nÀr det behövs. För mig kÀnns det inte som en extrem kostnad att betala nÄgon tusenlapp för att fÄ den helservad hos urmakare, det kÀnns som att man fÄr ta det om man vill ha en mekanisk klocka. LivslÀngd kan jag inte riktigt svara pÄ iom att jag inte haft den nog lÀnge, men nÀr jag köpte den fick jag höra att den bör trycktestas en gÄng om Äret och att jag kunde kolla servicebehovet om ett par tre Är. Sen fÄr du vÀl fundera pÄ om du tycker det Àr vÀrt det pÄ en klocka för ett par fyra tusen. Jag trivs sÄ pass bra med min att jag kan tÀnka mig det!

PÄ min 035 sitter det tre lÀnkbitar pÄ vardera sida av OEM utan pilar och det tolkar jag som att de inte gÄr att ta bort. I övrigt Àr det nog fritt fram!
GÀllande service - sÄ Àr det ju alltid. Har man ett mekaniskt ur fÄr man rÀkna med service. Min Àr lite drygt ett och ett halvt Är gammal och tickar fortfarande pÄ bra. Jag trivs extremt bra med den och kommer lÄta serva den nÀr det behövs. För mig kÀnns det inte som en extrem kostnad att betala nÄgon tusenlapp för att fÄ den helservad hos urmakare, det kÀnns som att man fÄr ta det om man vill ha en mekanisk klocka. LivslÀngd kan jag inte riktigt svara pÄ iom att jag inte haft den nog lÀnge, men nÀr jag köpte den fick jag höra att den bör trycktestas en gÄng om Äret och att jag kunde kolla servicebehovet om ett par tre Är. Sen fÄr du vÀl fundera pÄ om du tycker det Àr vÀrt det pÄ en klocka för ett par fyra tusen. Jag trivs sÄ pass bra med min att jag kan tÀnka mig det!
Kanon svar. Tack.
Jag utgÄr ifrÄn att jag kommer behöva ta bort 2/3st lÀnkar pÄ vardera sida minst, sÄ detta lÀt vÀl rÀtt okej.
AngÄende service sÄ ser jag hellre att om det Àr en klocka jag tycker om, sÄ Àr jag defintivt villig att serva den för 1-2k /3-5Är
SlÄr man ut den kostnaden sÄ Àr det inte direkt sÄ mkt, samt att jag kÀnner det Àr roligare att ha en klocka i Är in och ut att vÄrda och ta hand om istÀllet för nutidens köp-slÀng. Lite dÀrav jag inte vill ha en basic quartz eftersom jag tycker dom har ingen karaktÀr, sÀrskilt inte efter att man haft automat senaste Äret(bara en kÀnsla :D )

Senast Àndrad:
Kanon svar. Tack.
Jag utgÄr ifrÄn att jag kommer behöva ta bort 2/3st lÀnkar pÄ vardera sida minst, sÄ detta lÀt vÀl rÀtt okej.
AngÄende service sÄ ser jag hellre att om det Àr en klocka jag tycker om, sÄ Àr jag defintivt villig att serva den för 1-2k /3-5Är
SlÄr man ut den kostnaden sÄ Àr det inte direkt sÄ mkt, samt att jag kÀnner det Àr roligare att ha en klocka i Är in och ut att vÄrda och ta hand om istÀllet för nutidens köp-slÀng. Lite dÀrav jag inte vill ha en basic quartz eftersom jag tycker dom har ingen karaktÀr, sÀrskilt inte efter att man haft automat senaste Äret.
Vet du vad du har för omkrets pÄ handleden?

GÀllande service kan jag inte annat Àn hÄlla med.

Vet du vad du har för omkrets pÄ handleden?

GÀllande service kan jag inte annat Àn hÄlla med.
Ja, omkretsen pÄ handleden Àr ungeför precis under 17 cm.

Även en anledning till att jag inte ser nĂ„gon annan bra modell Ă€r att alla Ă€r ju för tusan bara över 40mm numera.
Jag har gÄtt runt med quartz 42-44mm pÄ min handled för 2-3Är sedan och förstÄr inte alls hur jag kunde göra de. Ser jÀtte-knasigt ut nÀr boetten och klockan Àr sÄ pass stor att den tÀcker handleden för mycket. DÀrav mitt nyfunna intresse att ha mindre klockor(36-40mm) enbart.

Ja, jag har runt precis under 17 cm.
Även en anledning till att jag inte ser nĂ„gon annan bra modell Ă€r att alla Ă€r ju för tusan bara över 40mm numera.
Jag har gÄtt runt med quartz 42-44mm pÄ min handled för 2-3Är sedan och förstÄr inte alls hur jag kunde göra de. Ser jÀtte-knasigt ut nÀr boetten och klockan Àr sÄ pass stor att den tÀcker handleden för mycket.
Det kommer inte vara nÄgra problem med 17 cm. Min handled Àr ocksÄ 17 och jag skulle visserligen behöva ta bort en lÀnk till, men jag har 7 lÀnkbitar som gÄr att ta bort kvar pÄ lÀnken!

Det kommer inte vara nÄgra problem med 17 cm. Min handled Àr ocksÄ 17 och jag skulle visserligen behöva ta bort en lÀnk till, men jag har 7 lÀnkbitar som gÄr att ta bort kvar pÄ lÀnken!

Har Àven sett en annan 36-38 mm modell som jag varit sugen pÄ, dock ingen Seiko sÄ kanske inte korrekt sub-forum del att skriva det i.
https://www.amazon.com/President-Cl...S91K89V4E7K&psc=1&refRID=EVXZ76CADS91K89V4E7K
Priset kommer bli ungefÀr samma, runt 4 000 kr.

Mina funderingar gÄr mest, vilken av dom Àr mest service- vÀnlig i sverige ?
LÀste nÄgot att vissa Seiko modeller pillar inte ens vissa urmakare pÄ utan skickar vidare till Norge(Optura)? DÄ undrar jag lite ibland, vad gör urmakarna hÀr i Sverige dÄ? Byter batteri,? Klipper lÀnkar?
Ingen aning hur urmakeri yrket Àr eller hur det fungerar.

Har Àven sett en annan 36-38 mm modell som jag varit sugen pÄ, dock ingen Seiko sÄ kanske inte korrekt sub-forum del att skriva det i.
https://www.amazon.com/President-Cl...S91K89V4E7K&psc=1&refRID=EVXZ76CADS91K89V4E7K
Priset kommer bli ungefÀr samma, runt 4 000 kr.

Mina funderingar gÄr mest, vilken av dom Àr mest service- vÀnlig i sverige ?
LÀste nÄgot att vissa Seiko modeller pillar inte ens vissa urmakare pÄ utan skickar vidare till Norge(Optura)? DÄ undrar jag lite ibland, vad gör urmakarna hÀr i Sverige dÄ? Byter batteri,? Klipper lÀnkar?
Ingen aning hur urmakeri yrket Àr eller hur det fungerar.

Orient Àr ocksÄ japanskt (och i samma koncern som Seiko), men det finns en annan trÄd för Orient i Kobra Kai!
NÀr min Äkte i golvet sÄ rotorn lossnade lÀmnade jag in den till Klockmaster FÀltöversten (bodde dÄ i Stockholm) och dÄ fick jag tillbaka den bara nÄgon dag senare. De kan definitivt bÄde korta lÀnk och byta batteri Ät dig dock ;)

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp