• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Pontus.L

Omega
2-Faktor
Idag dök min första klocka med dykarutseende upp. MÄste sÀga att jag gillar den skarpt. KÀnns klart prisvÀrd, förutom lÀnken som nog Àr bland det rasligaste som monterats pÄ en klocka
IMG_20200305_174116.jpg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Gillar de dÀr 3 nya blÄ, de som Àr baserade pÄ 62mas. Men vilka priser! FÄr ju en-tvÄ Grand Seiko för det.

Aja kom in hit för att frÄga: nÄgon som vet var man Àn fÄ tag pÄ ett rött gummi frÄn crafter blue till en Turtle? Inom EU.
 

elektronikfreak

Breitling
Roligt att det finns en SEIKO-trÄd. DÄ kan jag posta min frÄga hÀr. En frÄga som gÀller ORIGINAL SEIKO klockor. Vem vill befatta sig med counterfeits?

Min frĂ„ga Ă€r... har lĂ€st nĂ„gonstans att SAMTLIGA SEIKO klockor har urverks- och modellnummer typ som pĂ„ klockan nedan 4006-6011 BÅDE pĂ„ bakplattan (boettlocket) och ÄVEN pĂ„ urtavlan nedanför klockan 6. Har klockan inte denna 8-siffriga beteckning Ă€ven pĂ„ urtavlan sĂ„ Ă€r det en counterfeit dvs en förfalskning. Sant eller falskt?

Större bild > DIREKTLÄNK

seiko-4006-6011.jpg
 

Archezyx

Breitling
Roligt att det finns en SEIKO-trÄd. DÄ kan jag posta min frÄga hÀr. En frÄga som gÀller ORIGINAL SEIKO klockor. Vem vill befatta sig med counterfeits?

Min frĂ„ga Ă€r... har lĂ€st nĂ„gonstans att SAMTLIGA SEIKO klockor har urverks- och modellnummer typ som pĂ„ klockan nedan 4006-6011 BÅDE pĂ„ bakplattan (boettlocket) och ÄVEN pĂ„ urtavlan nedanför klockan 6. Har klockan inte denna 8-siffriga beteckning Ă€ven pĂ„ urtavlan sĂ„ Ă€r det en counterfeit dvs en förfalskning. Sant eller falskt?

Större bild > DIREKTLÄNK

seiko-4006-6011.jpg
Snygg klocka!
Det stÀmmer att pÄ Seiko sÄ ska det ocksÄ finnas urverks- & modellnummer pÄ urtavlan, saknas det helt och hÄllet dessa siffror pÄ urtavlan sÄ Àr det inte Àkta. Undantagsfall finns för de mycket tidiga klockorna som Seiko tillverkat men det Àr en annan historia. Men viktigt att pÄpeka att modellnummer inte alltid Àr exakt samma pÄ urtavlan som pÄ boett, dÄ det pÄ urtavlan brukar kunna avvika med nÄgon enstaka siffra, bokstav eller har fler tecken.
Exempel: skx007, urtavla: 7s26-002R R 2, boett: 7s26-0020.
Vilket Àr en original Seiko.
SÄ i ditt fall sÄ kan man inte avfÀrda klockan som fejk pÄ grund av att siffrorna inte ser ut att stÀmma överens. Hoppas min beskrivning var nÄgorlunda begriplig i alla fall.
 

elektronikfreak

Breitling
Snygg klocka!
Det stÀmmer att pÄ Seiko sÄ ska det ocksÄ finnas urverks- & modellnummer pÄ urtavlan, saknas det helt och hÄllet dessa siffror pÄ urtavlan sÄ Àr det inte Àkta. Undantagsfall finns för de mycket tidiga klockorna som Seiko tillverkat men det Àr en annan historia. Men viktigt att pÄpeka att modellnummer inte alltid Àr exakt samma pÄ urtavlan som pÄ boett, dÄ det pÄ urtavlan brukar kunna avvika med nÄgon enstaka siffra, bokstav eller har fler tecken.
Exempel: skx007, urtavla: 7s26-002R R 2, boett: 7s26-0020.
Vilket Àr en original Seiko.
SÄ i ditt fall sÄ kan man inte avfÀrda klockan som fejk pÄ grund av att siffrorna inte ser ut att stÀmma överens. Hoppas min beskrivning var nÄgorlunda begriplig i alla fall.
Tack för ditt snabba svar. Det Àr vÀl exakt sÄ jag sjÀlv har fÄtt det förklarat för mig. Men inte alltför sÀllan dyker det upp ur pÄ engelska Ebay som inte har detta nummer pÄ bÄde boettbaksida och pÄ urtavlan. Som ex denna 6309-5468 A.

Större bild > DIREKTLÄNK

seiko-6309-5468a.jpg



Jag har hört att Ebay ska vara betydligt mer restriktiva mot counterfeits Àn vad ex WISH Àr dÀr jag inte tror jag hittat ett enda SEIKO-original. :( Men WISH har faktiskt mÄnga andra bra prylar sÄ jag ska inte sÄga dom totalt Àven om jag inte ens skulle rÄda min vÀrsta fiende att köpa en SEIKO klocka dÀr. För övrigt Àr vÀl alldeles för mycket av det vi förbrukar just tillverkat i Kina vilket industrin i Sverige och Europa just nu stÄr inför detta faktum med permitteringar som följd.

Jag har varit i London en vecka och besökte en av de större klockbutikerna som lÄg i Chelsea, ett stenkast frÄn Hyde Park dÀr jag köpte den hÀr gamla 7009-3040 F.

Större bild > DIREKTLÄNK

seiko-7009-3040f.jpg
 

Klando

Omega
Är det nĂ„gon som har tips pĂ„ vart man kan hitta Seiko Skx013 till en bra peng?
BĂ„de nytt och begagnat uppskattas!
 

Rulle

Audemars
Topp