• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Vad har Joe Rogan pÄ sig hÀr i senaste podden?
En Seiko Willard av nÄgot slag?
C54DD007-56A2-4034-AFD7-A474598EF5C6.jpeg
69133943-3CA1-438B-B7CE-5CB0518403E7.jpeg
Sla033 kan det nog vara :)

Dels det och sen Àr den nÀstan 56mm lug-lug. :eek: Jag hade kunna tÀnka mig att köra 100% pÄ lÀnk om den bara hade passat min klena handled. :bag:

Gillar estetiken pÄ klockan samt att det Àr spring drive. Men just att det inte riktigt gÄr att anvÀnda andra band pÄ den Àr nog en deal breaker. Lite synd annars hade jag hoppat pÄ den.

Crystaltimes ska ha safirglas till denna.
Tack för tipset. TÀnkte att jag nog mÄste kolla med Crystaltimes som sista utvÀg, och nu blev det bekrÀftat. Tack igen!

Edit: Som sÄ mÄnga andra företag just nu, stÀnger de naturligtvis ner servicen tills vidare. NÄvÀl, allt sÄnt hÀr kÀnns ju ÀndÄ tÀmligen futtigt för tillfÀllet. Men bra att veta var man ska vÀnda sig i framtiden nÀr denna katastrof har lagt sig, och vi alla kan se fram emot nya bÀttre tider.

Senast Àndrad:
0E006E0F-802D-4755-A819-D12D86538C3B.jpeg
Hello,
börjar med att sÀga att jag Àr ny pÄ forumet - sÄ hojta till om jag postat i fel trÄd eller gör nÄt annat fel

Jag har en Seiko Automatic som pĂ„ bilden som jag tĂ€nkte göra en service pĂ„. Den ”skramlar” lite och enligt urmakarn sĂ„ beror det pĂ„ att kullagret pĂ„/i rotorn Ă€r slitet. Enligt samme urmakare vore det bĂ€sta att byta ut rotorn men det verkar inte sĂ„ lĂ€tt att fĂ„ tag i en sĂ„n. TĂ€nkte dĂ€rför kolla hĂ€r om det Ă€r nĂ„gon som har tips pĂ„ var jag kan fĂ„ tag i en komplett rotor som passar.

Urverket Àr kaliber 7005 om 17 jewels och jag tror att rotorn heter 7500A.

Alla tips mottages tacksamt!

HallÄ kÀra KS!
Min fina sarb017 fick för mÄnga Är sedan en rejÀl smÀll, slutade ticka, men fick liv igen efter nÄgot dygn. Jag tog den till den lokala urmakaren som inte ville öppna och kolla om nÄgot tog skada dÄ den tickade igen (?)
Sedan dess fortar den sig ca 1-2 min per dag och nu Àr det dags att fÄ tummen ur och fixa detta.

Jag har fÄtt höra att urmakare inte gÀrna servar Seikos billigare urverk, sÄ min frÄga lyder:

Var (i Stockholm) ska jag lÀmna in min sarb017 pÄ service?

Allt vÀl,
/Max

HallÄ kÀra KS!
Min fina sarb017 fick för mÄnga Är sedan en rejÀl smÀll, slutade ticka, men fick liv igen efter nÄgot dygn. Jag tog den till den lokala urmakaren som inte ville öppna och kolla om nÄgot tog skada dÄ den tickade igen (?)
Sedan dess fortar den sig ca 1-2 min per dag och nu Àr det dags att fÄ tummen ur och fixa detta.

Jag har fÄtt höra att urmakare inte gÀrna servar Seikos billigare urverk, sÄ min frÄga lyder:

Var (i Stockholm) ska jag lÀmna in min sarb017 pÄ service?

Allt vÀl,
/Max
Klockmaster Globen.

Svar till @Racingrich som blev flyttat hit:
Hej, det du behöver göra först med en vintageklocka som ska ha service Àr att hitta en urmakare som Àr villig att leta deler/har expertis pÄ mÀrket/verket. Vill du leta delar sjÀlv sÄ behöver du en servicemanual/part list för verket (7005):
https://www.thewatchsite.com/d1/files/Seiko Technical Manuals/7005A_2.pdf

HÀr Àr flera andra frÄn Seiko:
https://www.thewatchsite.com/threads/seiko-calibers-technical-repair-manuals.15/

DÀr kan du se part number (509004 om det Àr rotorvikten) och sen kan du lÀgga in ett sök pÄ ebay pÄ den specifika delen. Wristsushi forum Àr ett annat bra stÀlle att leta pÄ, anvÀnd sökfunktionen dÀr.

7005 Àr inget ovanligt verk (föregÄngare till vÀlkÀnda 7s26) sÄ det borde inte vara nÄgra problem att fixa.

Senast Àndrad:
Hej Seiko folket. Jag Ă€r ny inom Seiko. Efter viss sökning tror jag Ă€rligt att det gĂ„r mycket fortare att frĂ„ga hĂ€r. Vart hittar jag detta armband? Är det seiko original eller aftermarket?
Tack pÄ förhand. / A
Seiko-Mini-Turtle-2.jpg

Tillbaka
Topp