• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Kör Seiko arnie idag đŸ’Ș

PXL_20220117_101235747.PORTRAIT.jpg

Funderar Ă€ven pĂ„ att komplettera med ett matchande mobilskal 😍

received_1276302799503170.jpeg

Vilka fina klockor ni har, pÄ jakt efter en med 4r-verk som jag fÄtt till mig ska vara driftsÀkra och hÄlla tiden bra. Kanske bÀttre Àn de lite dyrare verken. Ska vara en vardagsklocka att falla tillbaka pÄ vid lite mer oöma tillfÀllen. Tror ni berest i klockvÀrden kallar det "beater". DÄ kÀnns det logist med en lkte billigare klocka i segmentet 2-6 tusen kanske. Fastnat för Seiko men vilka modeller finns det som jag kan titta pÄ? Har koll pÄ seiko 5 sport, men vilka fler robusta och tillförlitliga finns?

Vilka fina klockor ni har, pÄ jakt efter en med 4r-verk som jag fÄtt till mig ska vara driftsÀkra och hÄlla tiden bra. Kanske bÀttre Àn de lite dyrare verken. Ska vara en vardagsklocka att falla tillbaka pÄ vid lite mer oöma tillfÀllen. Tror ni berest i klockvÀrden kallar det "beater". DÄ kÀnns det logist med en lkte billigare klocka i segmentet 2-6 tusen kanske. Fastnat för Seiko men vilka modeller finns det som jag kan titta pÄ? Har koll pÄ seiko 5 sport, men vilka fler robusta och tillförlitliga finns?
VÀlkommen hit till forumet! Turtle har du nog inte missat?! Den finns ju i flera fÀrger och utföranden, en modern klassiker. Sumo kan du ju titta pÄ, lite större modell. Samurai kanske? etc.etc. Finns lite för mycket för att lista.

Jag skulle nog inte fokusera sÄ hÄrt pÄ verket. Vad jag vet sÄ Àr dom flesta SEIKO-verk helt ok eller bÀttre.
Vilken stil gillar du? UppklÀtt? Ledigt? Sportigt?
Dykare Àr ju vÀldigt populÀra, inte sÄ uppklÀtt, men stryktÄliga. Jag Àlskar "turtle-serien", som @Viskan tipsar om ovan, lite större, mycket charm, helt klart en beater om man vill det.

Jag skulle nog inte fokusera sÄ hÄrt pÄ verket. Vad jag vet sÄ Àr dom flesta SEIKO-verk helt ok eller bÀttre.
Vilken stil gillar du? UppklÀtt? Ledigt? Sportigt?
Dykare Àr ju vÀldigt populÀra, inte sÄ uppklÀtt, men stryktÄliga. Jag Àlskar "turtle-serien", som @Viskan tipsar om ovan, lite större, mycket charm, helt klart en beater om man vill det.
Nej det Àr nog kanske rÀtt vÀg att gÄ, att inte stirra sig blind pÄ verken. Det Àr nog mer en stryktÄlig klocka till rÀtt pris som passar vardagen jag Àr ute efter. Har tvÄ dressare. Jag gillar dykare vÀldigt mkt, sÄ en sÄdan. GÀrna med gummiarmband eller Nato sÄ man kan fÄ den att sitta bra pÄ handleden.

VÀlkommen hit till forumet! Turtle har du nog inte missat?! Den finns ju i flera fÀrger och utföranden, en modern klassiker. Sumo kan du ju titta pÄ, lite större modell. Samurai kanske? etc.etc. Finns lite för mycket för att lista.
Tack för vÀlkomnandet, nej jag har inte missat turtle. Mdnnjag har lite svÄrt att sÀrskilja alla modeller. Visst Àr all de du nÀmner samma kloka med olika utseenden?

Är du ute efter en dykare sĂ„ har du ju bĂ„de King Turtle och King Samurai.
Seiko SRP05K1 till exempel,
SRPE05K1.png

Eller sÄ har du Seiko SRPE35K1,
SRPE35K1.png

Bilderna Àr skamlöst stulna frÄn Seikos hemsida.

Tack för vÀlkomnandet, nej jag har inte missat turtle. Mdnnjag har lite svÄrt att sÀrskilja alla modeller. Visst Àr all de du nÀmner samma kloka med olika utseenden?
King Turtle har safirglas istĂ€llet för seikos hardlex, designmĂ€ssigt en annan vridring och insert. Men annars Ă€r det samma klocka som övriga nyare Turtle. En heads up pĂ„ att jag har en SRPE03K1 till salu pĂ„ köp och sĂ€lj 😊

Samtliga klockor som har turtleboetten rÀknar jag som samma modell men i olika utföranden till exempel som @rickards beskriver med king turtle. Klockor som har en boett av annat utseende till exempel Samurai Àr inte samma klocka Àven om de delar en hel del under skalet. Du har ju Àven nya Arnie med soldrivet kvartsverk. Den Àr stryktÄlig i alla fall.

Min Arnie som jag dock inte har kvar.
DCAAF87E-F513-40C6-9D50-1EE213B3E0ED.jpeg

Den dĂ€r sĂ„g riktigt trevlig ut, men lite utanför min tĂ€nkta budget och Ă€ndamĂ„l med klockan just i detta fall 😀
Den Àr riktigt bra. Det bÀsta med den Àr springdriveverket och att den Àr i titan. NÀra perfekt tidhÄllning och lÀtt trotts att den Àr stor. Den kÀnns verkligen high end.

Din bild fÄngade allt som Àslakr med den klockan.
Hur Àr din bezel? Min kÀnns en aningens ocentrerad, har inte orkat lÀmna in för justering riktigt Àn, men kommer nog göra det hyfsat snart.
Möjligtvis att den Ă€r en liten aning Ă„t höger men det Ă€r sĂ„ lite sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att avgöra om det Ă€r inbillning eller inte. I vissa fall tycker jag den Ă€r helt perfekt nĂ€r jag kollarđŸ€”

Precis fĂ„tt hem min baby alpinist, SPB155J1. Kunde inte lĂ„ta bli att kasta pĂ„ ett lĂ€derband det första jag gjorde. Det var dumt för nu har jag beslutsĂ„ngest om vad som Ă€r snyggast 😅

5CF48BA6-442F-4224-B505-BFF79CFEBBAA.jpeg

EB83C512-8809-49F9-94DE-25F59464C291.jpeg
BandbeslutsÄngest Àr knepiga grejer. Klart snygg pÄ bÀgge, men jag tror jag lÀgger min röst pÄ lÀnken ÀndÄ.

Är det nĂ„gon som har en Seiko spb147 eller nĂ„gon annan i den serien som kan uttala sig om kvalitĂ© och driftsĂ€kerhet? VĂ€ldigt sugen pĂ„ en sĂ„dan som allmĂ€n vardagsklocka - ska klara lite stryk iom lite hobbybyggen hemmavid, gĂ„rdsarbete i trĂ€dgĂ„rden och jakt/fiske etc.

Som jag fÄtt informerat tidigare sÄ kanske det klokaste Àr att införskaffa en klocka med 4r35 pga kostnad vs anvÀndningsomrÄde men kan inte riktigt slÀppa denna nytillverkning av den gamla dykaren.

Tillbaka
Topp