Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Hej!
Undrar hur era klockor med 6r35 verket gÄr, hört att det Àr lite hitt or miss. Min spb153 fortar sig typ 10 sec/dag vilket ÀndÄ Àr ok enligt mig. Finns det chans att verket "gÄr in sig" efter ett tag?![]()
Hej!
Undrar hur era klockor med 6r35 verket gÄr, hört att det Àr lite hitt or miss. Min spb153 fortar sig typ 10 sec/dag vilket ÀndÄ Àr ok enligt mig. Finns det chans att verket "gÄr in sig" efter ett tag?![]()
NÀ, det dÀr mÄste vara en myt. Har aldrig varit med om att en mekanisk klocka saktat ner efter x antal veckors bruk.
10 s/d Àr lite i överkant men det Àr ju lÀtt att justera hos urmakaren. Annars gÄr det att göra det sjÀlv men det Àr ett jekla pillejobb.
Seiko AD med lÄng erfarenhet var vÀldigt tydlig till mig med att urverk behöver köra in sig lite nÀr de Àr nya, ville inte rucka min Seiko nÀr den va för ny sÄ jag tror det ligger sanning i det.
Möjligt, sÄ kan det ju va. Men har vÀl ÀndÄ lÀst rÀtt mÄnga vittnesmÄl hÀr pÄ ks om att mÄnga upplever att tidshÄllningen stabiliseras en del m tiden pÄ nyinköpta klockor?De sÀger sÀkert sÄ för att de inte vill ta hand om en massa ruckningar pÄ garanti eller liknande. Anekdotiskt givetvis men jag har iaf aldrig lÀst eller hört om nÄgon vars klocka mÀrkbart saktade ner efter en tid.
Möjligt, sÄ kan det ju va. Men har vÀl ÀndÄ lÀst rÀtt mÄnga vittnesmÄl hÀr pÄ ks om att mÄnga upplever att tidshÄllningen stabiliseras en del m tiden pÄ nyinköpta klockor?
Fejktavla i fejkboett.Vad Àr det för tavla?
Exakt vad jag misstÀnkte angÄende tavlan.Fejktavla i fejkboett.
Jag har haft tre Seikoklockor genom Ă„ren, en med 4R35 och tvĂ„ med 4R36. Samtliga gick ca +2-10 spd första veckorna. Efter nĂ„gra veckor gick samtliga minus 5-30 spd. AnvĂ€ndes pĂ„ samma sĂ€tt, fullt uppdragna etc. SĂ„ min erfarenhet Ă€r att dessa urverk âkörs inâ och sedan stabiliserar sig efter en tids anvĂ€ndning.Möjligt, sĂ„ kan det ju va. Men har vĂ€l Ă€ndĂ„ lĂ€st rĂ€tt mĂ„nga vittnesmĂ„l hĂ€r pĂ„ ks om att mĂ„nga upplever att tidshĂ„llningen stabiliseras en del m tiden pĂ„ nyinköpta klockor?
Boetten kan möjligtvis vara en Invicta-boett, dÄ jag har sett en del sÄna moddar. Inte sÄ mycket bÀttre Àn fejkboett dock...Exakt vad jag misstÀnkte angÄende tavlan.
hmm synd att de gĂ„r sĂ€mre efter ett tagJag har haft tre Seikoklockor genom Ă„ren, en med 4R35 och tvĂ„ med 4R36. Samtliga gick ca +2-10 spd första veckorna. Efter nĂ„gra veckor gick samtliga minus 5-30 spd. AnvĂ€ndes pĂ„ samma sĂ€tt, fullt uppdragna etc. SĂ„ min erfarenhet Ă€r att dessa urverk âkörs inâ och sedan stabiliserar sig efter en tids anvĂ€ndning.
Jag har haft tre Seikoklockor genom Ă„ren, en med 4R35 och tvĂ„ med 4R36. Samtliga gick ca +2-10 spd första veckorna. Efter nĂ„gra veckor gick samtliga minus 5-30 spd. AnvĂ€ndes pĂ„ samma sĂ€tt, fullt uppdragna etc. SĂ„ min erfarenhet Ă€r att dessa urverk âkörs inâ och sedan stabiliserar sig efter en tids anvĂ€ndning.
Seiko Àr bra generösa m hur dÄligt de kan gÄ inom specs, +45 / -35 uppger de Àr okej men i praktiken bör vÀl de flesta gÄ oerhört mkt bÀttre Àn sÄ dock.Usch. -30 s/d Àr vÀl garantiÀrende?
Jag Àger exakt denna klocka fast Nato-versionen, dvs SRPG37K1. Postat ett par bilder i denna trÄd tillsammans med ett grönt Perlon-armband.Hej alla pSeikopater! Jag ska göra lumpen och mÄste ju naturligtvis skaffa tvÄ lite billigare klockor för det hehe... Har en SPB143 som jag Àlskar och bÀr varje dag. Har bestÀmt mig för att skaffa en g-shock, men ska ju sÄklart ha en ursÀkt att skaffa en till Seiko. Har landat pÄ att srpg27 nog Àr den som ska fÄ bli trotjÀnare. Vad tror ni om det? Med begrÀnsad erfarenhet av seikos lÀnkar kommer den med största sannolikhet sitta pÄ ett stiligt natoband. Vad har ni för erfarenhet av 4r36-verket? Hade vÀldigt gÀrna skaffat ett natoband av bark&jack, men han skickar inte till sverige. Vilka sÀljer rÀtt lÄnga natoband som man skulle kunna ha pÄ utsidan av en jacka?
Svar mottages varmt.
Mvh S
![]()
Seiko Àr bra generösa m hur dÄligt de kan gÄ inom specs, +45 / -35 uppger de Àr okej men i praktiken bör vÀl de flesta gÄ oerhört mkt bÀttre Àn sÄ dock.
Okej, tack för svar. Ska ha i Ätanke om mÄlade siffror, lÀr ju vara fördelaktigt i det militÀra... glömde skriva men tog bara en bild frÄn nÀtet.Jag Àger exakt denna klocka fast Nato-versionen, dvs SRPG37K1. Postat ett par bilder i denna trÄd tillsammans med ett grönt Perlon-armband.
Supernöjd, men med facit pÄ hand skulle jag nog hellre valt SRPG35K1 som har mÄlade istÀllet för borstade aluminiumsiffror. De syns vÀldigt dÄligt i de flesta ljus, det kan vara nÄgon enstaka vinkel de glÀnser upp som pÄ din bild (och de flesta exempelbilder pÄ nÀtet dÀr ljuset trÀffar optimalt).
Min hÄller tiden riktigt bra. +3-4 sekunder pÄ en dag pÄ handleden, och sedan 3-4 sekunder minus pÄ natten med glaset nerÄt. Det kan variera mycket frÄn klocka till klocka, men generellt brukar man vÀl sÀga att 4r36 Àr en prisvÀrd movement som troligen hÄller i mÄnga Är, men kanske inte hÄller tiden riktigt lika bra i lÀngden som de Àldre varianterna. HÀr Àr en bra tekniskt genomgÄng:
LÀnken som följer med brukar inte fÄ superbra omdömen. Dugliga, men inte mer.
Vet inte, men det kÀnns som Seiko har hÀngslen, livrem, cykelhjÀlm och flytvÀst nÀr det kommer till att gardera sigà h tusan. Har Seiko tÀnjt ytterligare pÄ specen?
Söndermodad tavla.Vad Àr det för tavla?
Jag hade en SPB149 absolut inget att klaga pĂ„ vad det gĂ€ller kvalitĂ© eller driftsĂ€kerhet men jag Ă€gde den inte jĂ€ttemĂ„nga mĂ„nader, hade svĂ„rt att fĂ„ lĂ€nken att sitta bra pĂ„ min smala handled.Ăr det nĂ„gon som har en Seiko spb147 eller nĂ„gon annan i den serien som kan uttala sig om kvalitĂ© och driftsĂ€kerhet? VĂ€ldigt sugen pĂ„ en sĂ„dan som allmĂ€n vardagsklocka - ska klara lite stryk iom lite hobbybyggen hemmavid, gĂ„rdsarbete i trĂ€dgĂ„rden och jakt/fiske etc.
Som jag fÄtt informerat tidigare sÄ kanske det klokaste Àr att införskaffa en klocka med 4r35 pga kostnad vs anvÀndningsomrÄde men kan inte riktigt slÀppa denna nytillverkning av den gamla dykaren.
Tack för infon, klockan behövs dom sagt till vardagssituationer och jag Àr helt inne pÄ gummilÀnk för att sitta bra och inte dra Ät sig skit. Har svÄrt att slÀppa tanken pÄ spb14X men rent logiskt skulle nog en seiko 5 sport eller nÄgon annan för 4-5k rÀcka.Jag hade en SPB149 absolut inget att klaga pÄ vad det gÀller kvalité eller driftsÀkerhet men jag Àgde den inte jÀttemÄnga mÄnader, hade svÄrt att fÄ lÀnken att sitta bra pÄ min smala handled.
Minns inte vem men nÄgon i franska skidskytte landslaget kör med en SPB14X pÄ tÀvling sÄ lite kyla och stötar Àr nog inga problem. Just det Jacquelin Àr det nog.
Sista klockan jag köpte har ett 4R35 verk. Första veckorna gick den stabila +3 spd. Wow, tÀnkte jag, inte illa. Men sedan gick det utförhmm synd att de gÄr sÀmre efter ett tag![]()
Tror Seiko specar sina verk (4R36) mellan -35 spd och + 45 spd. SĂ„ den höll sig inom vad Seiko garanterar. SĂ„ visst fĂ„r jag stĂ€lla om klockan ofta, men Ă„ andra sidan en anledning att fĂ„ âumgĂ„sâ med denUsch. -30 s/d Ă€r vĂ€l garantiĂ€rende?
Usch. -30 s/d Àr vÀl garantiÀrende?
shitSista klockan jag köpte har ett 4R35 verk. Första veckorna gick den stabila +3 spd. Wow, tÀnkte jag, inte illa. Men sedan gick det utför. Börjar mer och mer snegla pÄ Quartz
.
Jag har den och gillar den skarpt. Funkar bra till mÄnga Nato, bra size och schysst urverk. Det jag saknar Àr safirglas. Fick repor rÀtt omgÄende tyvÀrr.Hej alla pSeikopater! Jag ska göra lumpen och mÄste ju naturligtvis skaffa tvÄ lite billigare klockor för det hehe... Har en SPB143 som jag Àlskar och bÀr varje dag. Har bestÀmt mig för att skaffa en g-shock, men ska ju sÄklart ha en ursÀkt att skaffa en till Seiko. Har landat pÄ att srpg27 nog Àr den som ska fÄ bli trotjÀnare. Vad tror ni om det? Med begrÀnsad erfarenhet av seikos lÀnkar kommer den med största sannolikhet sitta pÄ ett stiligt natoband. Vad har ni för erfarenhet av 4r36-verket? Hade vÀldigt gÀrna skaffat ett natoband av bark&jack, men han skickar inte till sverige. Vilka sÀljer rÀtt lÄnga natoband som man skulle kunna ha pÄ utsidan av en jacka?
Svar mottages varmt.
Mvh S
![]()
SRPG35 Àr verkligen inte dum. Lite mer field klocka pÄ den ocksÄ.Jag Àger exakt denna klocka fast Nato-versionen, dvs SRPG37K1. Postat ett par bilder i denna trÄd tillsammans med ett grönt Perlon-armband.
Supernöjd, men med facit pÄ hand skulle jag nog hellre valt SRPG35K1 som har mÄlade istÀllet för borstade aluminiumsiffror. De syns vÀldigt dÄligt i de flesta ljus, det kan vara nÄgon enstaka vinkel de glÀnser upp som pÄ din bild (och de flesta exempelbilder pÄ nÀtet dÀr ljuset trÀffar optimalt).
Min hÄller tiden riktigt bra. +3-4 sekunder pÄ en dag pÄ handleden, och sedan 3-4 sekunder minus pÄ natten med glaset nerÄt. Det kan variera mycket frÄn klocka till klocka, men generellt brukar man vÀl sÀga att 4r36 Àr en prisvÀrd movement som troligen hÄller i mÄnga Är, men kanske inte hÄller tiden riktigt lika bra i lÀngden som de Àldre varianterna. HÀr Àr en bra tekniskt genomgÄng:
LÀnken som följer med brukar inte fÄ superbra omdömen. Dugliga, men inte mer.