• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Jo en bra patina Àr inte fel. Den hÀr skiljer ju sig inte mycket frÄn en ny likvÀrdig klocka men samtidigt lite fascinerande att den fortfarande efter 41 Är Àr sÄ orörd.

Jag tycker det Àr vÀldigt trevlig med klockor i fint skick, skruttiga finns det ju sÄ det rÀcker av.
Intressant att se hur klockor egentligen sÄg ut och ibland har jag noterat att en hel del inte vet det sÄ dÄ Àr det ju bra att nÄgra sparas.
Ibland pÄ forum hÀnder det att nÄgon visar klockor, speciellt dykare, som Àr helt orörda och i nyskick och dÄ klÀcker ofta nÄgon ur sig att dom skulle man bruka hÄrt för att fÄ fint slitage pÄ.
DÄ ryser jag med hela kroppen och en bit in i sjÀlen, bÀttre dÄ att sÀlja klockan i perfekt skick och köpa ett par, tre som redan Àr inslitna.

Senast Àndrad:
Dagens klock
E401511E-E8C0-40B2-A269-D9512807DEB3.jpeg

Jag tycker det Àr vÀldigt trevlig med klockor i fint skick, skruttiga finns det ju sÄ det rÀcker av.
Intressant att se hur klockor egentligen sÄg ut och ibland har jag noterat att en hel del inte vet det sÄ dÄ Àr det ju bra att nÄgra sparas.
Ibland pÄ forum hÀnder det att nÄgon visar klockor, speciellt dykare, som Àr helt orörda och i nyskick och dÄ klÀcker ofta nÄgon ur sig att dom skulle man bruka hÄrt för att fÄ fint slitage pÄ.
DÄ ryser jag med hela kroppen och en bit in i sjÀlen, bÀttre dÄ att sÀlja klockan i perfekt skick och köpa ett par, tre som redan Àr inslitna.
Formulerade mig lite hastigt, jag menade nog ungefÀr sÄhÀr:

"NÀstan för orörd (skulle jag vÄga anvÀnda den?). De hÀr blir ju (ocksÄ) riktigt fina nÀr de slitits in."

Äldre klockor som utvecklats som ett verktyg för ett specifikt omrĂ„de och tuffa miljöer, kan ocksĂ„ vara intressanta med en naturlig patina. Ett blekt inlĂ€gg eller gulnad lysmassa kan addera karaktĂ€r. Om klockan Ă€rvts eller finns proveniens blir det ytterligare ett lager. Jag tycker sjĂ€lv det finns ett dilemma i att Ă€ga en vintageklocka i riktigt bra skick. Det Ă€r ju en dröm att ha en tidskapsel frĂ„n en svunnen tid och att sjĂ€lv fĂ„ vara den som startar dess resa. Samtidigt blir jag som bĂ€rare mer försiktig, möjligtvis förtar det nĂ„got av njutningen, och har man hĂ„llit i en nĂ€stintill oanvĂ€nd klocka sĂ„ Ă€r det ett beslut som mĂ„ste tas. Ska den bevaras eller anvĂ€ndas? Lösningen kan vara att köpa tvĂ„ av samma modell :) Lite funderingar och kanske utanför Ă€mnet just Seiko.

HÀr Àr tvÄ 7548-7000 frÄn samma Är, den vÀnstra i lite bÀttre skick men bÄda anvÀnda. Jag kan uppskatta skillnaden, dÀr den ena levt ett hÄrdare liv och tavlans tryck har blekts.

FED3029A-7F96-4F48-B2A8-A117FEA0C6A4.jpeg

"NÀstan för orörd (skulle jag vÄga anvÀnda den?). De hÀr blir ju (ocksÄ) riktigt fina nÀr de slitits in."

Äldre klockor som utvecklats som ett verktyg för ett specifikt omrĂ„de och tuffa miljöer, kan ocksĂ„ vara intressanta med en naturlig patina. Ett blekt inlĂ€gg eller gulnad lysmassa kan addera karaktĂ€r. Om klockan Ă€rvts eller finns proveniens blir det ytterligare ett lager. Jag tycker sjĂ€lv det finns ett dilemma i att Ă€ga en vintageklocka i riktigt bra skick. Det Ă€r ju en dröm att ha en tidskapsel frĂ„n en svunnen tid och att sjĂ€lv fĂ„ vara den som startar dess resa. Samtidigt blir jag som bĂ€rare mer försiktig, möjligtvis förtar det nĂ„got av njutningen, och har man hĂ„llit i en nĂ€stintill oanvĂ€nd klocka sĂ„ Ă€r det ett beslut som mĂ„ste tas. Ska den bevaras eller anvĂ€ndas? Lösningen kan vara att köpa tvĂ„ av samma modell :) Lite funderingar och kanske utanför Ă€mnet just Seiko.

HÀr Àr tvÄ 7548-7000 frÄn samma Är, den vÀnstra i lite bÀttre skick men bÄda anvÀnda. Jag kan uppskatta skillnaden, dÀr den ena levt ett hÄrdare liv och tavlans tryck har blekts.

Mycket fina bĂ„da tvĂ„. Jag har inga problem att anvĂ€nda mina vintage Seiko som alla Ă€r Ă„t det mer ”orörda” hĂ„llet. Jag Ă€r i och för sig vĂ€ldigt försiktig med mina klockor oavsett om de Ă€r nya eller vintage.

Mycket fina bĂ„da tvĂ„. Jag har inga problem att anvĂ€nda mina vintage Seiko som alla Ă€r Ă„t det mer ”orörda” hĂ„llet. Jag Ă€r i och för sig vĂ€ldigt försiktig med mina klockor oavsett om de Ă€r nya eller vintage.
De tvÄ Àr helt ok, inte direkt referensobjekt som bör tas vara pÄ för framtiden, och dÄ kan man anvÀnda med gott samvete. Det finns ju dock andra modeller som Àr sÀllsynta eller i sÀrskilt bra skick, dÄ blir det svÄrare.

En sÄn klocka Àr den hÀr Skylinern, som varken var speciellt dyr vid lansering eller nÀr jag kom över den. Men efter att ha sökt runt lite verkar det inte varit nÄgon kioskvÀltare under sin tid i katalogen, ovanligt att man ser till försÀljning. Skicket och utförandet Àr utsökt. FrÄn en tid dÄ man klÀdde upp sig innan man skulle kliva pÄ flygplanet kanske. Det Àr nog ingen risk att det blir en daglig "beater", lite för flamboyant, men ocksÄ för att den bör bevaras. Blir nog att ta fram en speciell dag nÀr det inte regnar.

Kan hÀnda att mitt resonemang Àr knasigt eller att jag Àndrar mig lÀngre in i intresset.

IMG_E4207.JPG

Senast Àndrad:

Jag tror vi Àr pÄ samma vÄglÀngd, har inget emot anvÀnda klockor och i stort sett alla mina Àr det.
Men har sett folk som börjar anvÀnda helt oanvÀnda klockor som bruksklockor vilket Àr lite synd och det borde vara bÀttre dÄ att sÀlja och köpa ett par andra lagom anvÀnda, ett flak starköl och blommor till frun.
Som sagt har jag noterat att speciellt vissa modeller vet en hel del inte hur dom en gÄng sÄg ut sÄ det Àr bra om nÄgra sparas till eftervÀrlden.
Sen har vi ju klockor som folk renorverar och dÄ stÀmmer ofta inte slitaget och patinan mellan olika delar av klockan och blir blir bara konstigt och jag tycker numer att det Àr bÀst att lÄta klockor vara som dom Àr med endast en tvÀtt, nytt glas och service av verket.

Min dagens klocka köpte jag för en hel del Är sen och tidigare Àgaren hade haft modellen som sin drömklocka under mÄnga Är och slog till sist till pÄ ett bra exemplar som var anvÀnt men i bÀttre skick.
Men han var hela tiden orolig över klockan pÄ armen och var rÀdd att repa eller slÄ den vilket helt tog bort glÀdjen sÄ han sÄlde och köpte nÄgra andra roliga som han
kunde bruka utan att oroas och var mycket nöjdare.
SjÀlv Àr jag inte sÄ nojjig och har inga problem att anvÀnda och speciellt inte under den kallare Ärstiden dÄ klockan skyddas av klÀderna och det verkar som @Viskan gör lika, fina klockor har man ju liksom inte pÄ sig nÀr man byter vÀxelÄda. för dÄ tar man en Rolex.

ED0E3558-27D2-4FFD-9EDB-12CADA3BB4E3.jpeg

Senast Àndrad:
Var det nÄgra pÄ forumet som köpte nya king seiko ref pÄ 37mm? Den vart ju sÄ sÄgad pga urverk, men seikoiterna kanske accepterar den ÀndÄ??

Halloj, Àr det nÄgon hÀr som rÄkar ha bÄde en Skx031 samt en mini turtle?
Hade gÀrna sett dem bredvid varandra för storleksjÀmförelse!

Om nÄgon kan tÀnkas veta vad ett rimligt pris för en mini turtle skulle vara fÄr den gÀrna kolla in mitt inlÀgg i "Vad Àr ett rimligt pris för....? (vÀrde / vÀrdering)" :)

Sist med det senaste! Slog till pÄ en SRPE45J1 Presage Mojito hÀromdagen efter att ha varit sugen lÀnge. Tavlan Àr helt underbar, sÄ levande. Smaragdgrön i solskenet, nÀstan svart nÀr det Àr mörkt, med guldglimrande index och visare.
Helt rÀtt storlek pÄ 38,5, ocksÄ, sitter bÀttre pÄ mig Àn den tidigare modellen.
Bandet Àr okej, kul att det sitter "pÄ fel hÄll", men lÀr byta ut det senare.
_DSC5346 bs.jpg

_DSC5357 bs.jpg

_DSC5323 bs.jpg

_DSC5358 bs.jpg

TIPS: Under Malmöfestivalen Àr det 50% rea pÄ flera fina Seikomodeller pÄ StjÀrnurmakarna i stan.

Seiko klockor borde komma med poleringsmedel
 SĂ€llan man fĂ„r en ny seiko i lĂ€gre prisklassen utan nĂ„got form av mĂ€rke 😅

Tillbaka
Topp