• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Finns det nÄgra fler modeller frÄn Seiko som har vÄgtavla?
20220731_135729.jpg

87BE95AB-F599-4112-9515-D0284467AB86.jpeg

Hittade dennna online nÄgon som vet ref pÄ den? Mvh

Förr anvÀndes inte refnummer som det görs dag sÄ det Àr rÀtt oanvÀndbart.
Man anvÀnde oftast verk och boettnummer som stÄr pÄ locket.
Om man vill veta referensnumer kan man titta i gamla kataloger men jag tror att just den modellen kan var svÄr för den gjordes mycket för export och 7009 verket fanns antagligen i tusentals olika kombinationer av boetter och tavlor under Ären.
Finns ju Àven massor med modifierade av dom dÀr av andra Àn Seiko för att ytterligare krÄngla till det.
Om jag inte missminner mig gjordes liknande klockor frÄn sent 70-tal Ànda in pÄ 90-talet.
Vill du googla sÄ Àr det nog bÀst att anvÀnda 7009-xxxx som stÄr pÄ boettlocket.

TillÀgg, jag brukar hÄlla mig undan frÄn klockor som har bilder som Àr sÄ hÄrt justerade att dom ser ut som tecknade.

Senast Àndrad:
Förr anvÀndes inte refnummer som det görs dag sÄ det Àr rÀtt oanvÀndbart.
Man anvÀnde oftast verk och boettnummer som stÄr pÄ locket.
Om man vill veta referensnumer kan man titta i gamla kataloger men jag tror att just den modellen kan var svÄr för den gjordes mycket för export och 7009 verket fanns antagligen i tusentals olika kombinationer av boetter och tavlor under Ären.
Finns ju Àven massor med modifierade av dom dÀr av andra Àn Seiko för att ytterligare krÄngla till det.
Om jag inte missminner mig gjordes liknande klockor frÄn sent 70-tal Ànda in pÄ 90-talet.
Vill du googla sÄ Àr det nog bÀst att anvÀnda 7009-xxxx som stÄr pÄ boettlocket.

TillÀgg, jag brukar hÄlla mig undan frÄn klockor som har bilder som Àr sÄ hÄrt justerade att dom ser ut som tecknade.
Tack för bra info, hÄller mig nog borta. FÄr leta vidare! Tack

Hej Seiko-vÀnner.

Min Àlskade SKX007 har börjat gÄ pÄ tok för fort, ca 20 min+ per dygn.
Jag hade först tÀnkt skaffa en ny likadan men den verkar svÄr att fÄ tag pÄ till rimligt pris.

Om man ÀndÄ funderar pÄ en ersÀttare, vad finns det för lÀmpliga modeller?
Söker nÄt sÄ likt som möjligt, alltsÄ en Diver's 200 m med svart bezel och svart urtavla.
Band spelar inte sÄ stor roll dÄ jag förmodligen kör nato men vore ju toppen om den hade samma bandbredd som SKX007.

Budget Àr rÀtt begrÀnsad men jag befinner mig i Japan just nu sÄ hoppas att priserna kanske Àr lite lÀgre hÀr i hemlandet.

Tips mottages gÀrna!

Image from iOS.jpg

Hej Seiko-vÀnner.

Jag hade först tÀnkt skaffa en ny likadan men den verkar svÄr att fÄ tag pÄ till rimligt pris.

Söker nÄt sÄ likt som möjligt, alltsÄ en Diver's 200 m med svart bezel och svart urtavla.
Band spelar inte sÄ stor roll dÄ jag förmodligen kör nato men vore ju toppen om den hade samma bandbredd som SKX007.

Budget Àr rÀtt begrÀnsad men jag befinner mig i Japan just nu sÄ hoppas att priserna kanske Àr lite lÀgre hÀr i hemlandet.

Tips mottages gÀrna!

Image from iOS.jpg
Den (dvs spiralfjÀdern) kanske har blivit magnetiserad? GÄr att fixa i sÄ fall.

Hej Seiko-vÀnner.

Tips mottages gÀrna!

Image from iOS.jpg
Kan nog vara svÄrt att hitta nÄgot nytt frÄn Seiko med samma spec till samma pris som du fÄr ge för en beg skx.

Den (dvs spiralfjÀdern) kanske har blivit magnetiserad? GÄr att fixa i sÄ fall.
Det vore ju toppen om den gick att ÄtgÀrda sÄklart. Nu Àr den vÀl snart 8 Är gammal (i min Àgo) sÄ jag vet inte vad det kan tÀnkas vara för problem .
Finns det nÄgon bra plats i Stockholm dÀr man kan utreda saken? (TÀnker nog inte försöka mig pÄ det i Japan.)

Kan nog vara svÄrt att hitta nÄgot nytt frÄn Seiko med samma spec till samma pris som du fÄr ge för en beg skx.
MÄste inte vara exakt samma prisnivÄ. Om det Àr en "finare" modell kan priset ocksÄ vara lite högre.

Det vore ju toppen om den gick att ÄtgÀrda sÄklart. Nu Àr den vÀl snart 8 Är gammal (i min Àgo) sÄ jag vet inte vad det kan tÀnkas vara för problem .
Finns det nÄgon bra plats i Stockholm dÀr man kan utreda saken? (TÀnker nog inte försöka mig pÄ det i Japan.)
Den kan iofs behöva en service, men nÀr det börjar bli dags för det brukar den snarare gÄ lÄngsammare (och kanske inte ha sÄ bra gÄngtid som den borde).
Det Àr inte sÄ mÄnga saker som fÄr ett urverk att gÄ för fort. Magnetisering Àr en. Annars kan det hÀnda om den fÄtt sig en smÀll sÄ att den ruckats, eller spiralen trasslat sig lite. Allt ÄtgÀrdas lÀtt av en urmakare i sÄ fall.

Hej Seiko-vÀnner.

Tips mottages gÀrna!

Image from iOS.jpg

En Turtle kÀnns ju given. Finns ny för en billig peng.

MÄste inte vara exakt samma prisnivÄ. Om det Àr en "finare" modell kan priset ocksÄ vara lite högre.
Jag hade kört pÄ en ny turtle med svart tavla.

Tillbaka
Topp