• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

rickards

Rolex
2-Faktor
Jag Àr rÀtt ny pÄ forumet (och faktiskt pÄ klockor överlag), sÄ ursÀkta om frÄgan nedan Àr felstÀlld/stÀlld pÄ fel stÀlle.

Jag köpte nyligen en 300m-Tuna hÀr pÄ Forumet (bild nedan) och tycker att den Àr helt fantastisk. Jag Àr dock lite förbryllad kring day/date-bytet: datumet börjar skifta runt 22.00 för att sedan vara klart kring midnatt. DÀrefter vaknar veckodagshjulet till liv, och hela processen Àr klar först till kl 3. Ska det vara sÄhÀr? Om sÄ, vore det rimligt att stÀlla om visarna sÄ att övergÄngen sker senare pÄ natten (nÀr jag ÀndÄ sover)?

Modell: Seiko SBBN035

Seiko-SBBN035.png

Seiko-SBBN035-lume.png

SBBN035-dag.jpeg
Snygg klocka 👌 Jag killgissar pĂ„ att det Ă€r helt normalt, jag har iof aldrig haft en Seiko quartz med day/date men haft en hög med automatiska Seiko och alla de har varit bra slöa nĂ€r det kommer till att byta dag/datum. SĂ„ troligen en Seiko feature som lĂ€mna en del att önska 😊
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
LĂ€cker tavla!
Kul detalj med den ljusblÄ pricken pÄ sekundvisaren!

Ja, tavlan Àr riktigt najs. I synnerhet i solljus.

Eller hur?! En liten detalj som gjorde att jag "tryckte av" trots att jag inte behöver fler klockor.

42mm, synd.
För stor, siktar pÄ 34-37mm.
Vill bredda min samling. OmvÀxling Àr trevligt
IMG20230208182502-01-01.jpeg

Fick precis hem min SPB299.

Sjukt nöjd! KÀnns till och med nÀttare Àn min Scurfa MS22 pÄ 40 mm. SvÄrt att se pÄ bild men caset ger en slim kÀnsla.

Jo, men jag upplever den faktiskt som vÀldigt slim. Mindre Àn min Scurfa som Àr 40 mm.

Jag kÀnner att den Àr typ allt min SBDC063 inte var. Lite mer slim boett. Lyxigare bezel. Mer "korrekta" visare.
 

aronw

Breitling
Snygg klocka 👌 Jag killgissar pĂ„ att det Ă€r helt normalt, jag har iof aldrig haft en Seiko quartz med day/date men haft en hög med automatiska Seiko och alla de har varit bra slöa nĂ€r det kommer till att byta dag/datum. SĂ„ troligen en Seiko feature som lĂ€mna en del att önska 😊
Tack för input! Jag tror jag vÀnjer mig vid featuren rÀtt snabbt :)
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Jag Àr rÀtt ny pÄ forumet (och faktiskt pÄ klockor överlag), sÄ ursÀkta om frÄgan nedan Àr felstÀlld/stÀlld pÄ fel stÀlle.

Jag köpte nyligen en 300m-Tuna hÀr pÄ Forumet (bild nedan) och tycker att den Àr helt fantastisk. Jag Àr dock lite förbryllad kring day/date-bytet: datumet börjar skifta runt 22.00 för att sedan vara klart kring midnatt. DÀrefter vaknar veckodagshjulet till liv, och hela processen Àr klar först till kl 3. Ska det vara sÄhÀr? Om sÄ, vore det rimligt att stÀlla om visarna sÄ att övergÄngen sker senare pÄ natten (nÀr jag ÀndÄ sover)?

Modell: Seiko SBBN035

Seiko-SBBN035.png

Seiko-SBBN035-lume.png

SBBN035-dag.jpeg

FörlĂ„t men du undrar alltsĂ„ om det Ă€r rimligt att lĂ„ta klockan gĂ„ en sĂ„ dĂ€r 3 timmar fel sĂ„ att dag- och datumskiftet sker tex mellan 01 och 06 istĂ€llet, för att inte bli störd av det? 😳
 

aronw

Breitling
FörlĂ„t men du undrar alltsĂ„ om det Ă€r rimligt att lĂ„ta klockan gĂ„ en sĂ„ dĂ€r 3 timmar fel sĂ„ att dag- och datumskiftet sker tex mellan 01 och 06 istĂ€llet, för att inte bli störd av det? 😳
Ser att jag formulerade mig klumpigt, kanske lÀge för en edit. Jag vill sÄklart att klockan visar rÀtt tid, men lekte med tanken att "lura" datumbytesmekanismen att kicka en in timme eller tvÄ senare, sÄklart inte genom hemmasnickeri.

HuvudfrÄgan var om det Àr sÄhÀr klockan Àr tÀnkt att fungera; idén ovan var kanske skrivet en aning i affekt, det Àr nog mer rimligt att vÀnja sig :)
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Kört min SPB359 ”Laurel” varje dag i en mĂ„nads tid nu. Blev helt sĂ„ld pĂ„ designen sĂ„ fort jag sĂ„g bilder pĂ„ det kommande slĂ€ppet strax före Ă„rsskiftet. Det Ă€r en hyllning till Seikos första armbandsur som slĂ€pptes för 110 Ă„r sedan. Den klockan hade namnet ”Laurel” pĂ„ tavlan, dĂ€rav kallas denna ibland för just Laurel. Jag köpte klockan sĂ„ fort den slĂ€pptes och den har levt upp till min egenskapade hype, jag tycker helt enkelt att den Ă€r grym!

Det jag gillar mest med modellen Ă€r boetten, det Ă€r verkligen ett litet fickur moddat för lĂ€derband. Det var i princip sĂ„ mĂ„nga av de första armbandsuren sĂ„g ut. Fickur moddade med sĂ„ kallade ”wire-lugs” sĂ„ att det gick att spĂ€nna pĂ„ ett lĂ€derband. MĂ„nga av dessa anvĂ€ndes av soldater i skyttegravarna i första vĂ€rldskriget - idag sĂ„ kallade trench watches. PĂ„ vissa modeller flyttades Ă€ven kronan frĂ„n kl 12 till 3 för att den skulle vara enklare att operera, sĂ„som med föregĂ„ngaren till denna. Jag kan tycka att det Ă€r extra kul att se en vintageinspirerad klocka som inte Ă€r en skindiver med gulnad lyspasta. Denna har ingen lyspasta alls. 37,5mm runt om Ă€r en storlek som passar denna modell bra.

Fonten pĂ„ de arabiska siffrorna Ă€r en annan detalj som jag tycker vĂ€ldigt mycket om, jag menar, kolla pĂ„ den 7:an! Även det faktum att det Ă€r en emaljtavla höjer kursen. Det Ă€r ovanligt idag med tavlor av emalj men var betydligt mycket vanligare back in the days. Bra av Seiko att gĂ„ hela vĂ€gen dĂ€r.

Helt enkelt ett - i mitt tycke - riktigt jÀkla bra slÀpp frÄn Seiko.

73D0B0E7-B281-4E4F-8334-F48F0D5E008C.jpeg

CF29DFBB-A2B2-4D2A-A99D-333C607B2AC0.jpeg

E634FCE4-A6CD-43F2-9507-34D84FCCE17E.jpeg

A9A3E983-2992-41E6-AFC8-27884A1796F8.jpeg

3D1E2B1B-24DB-4FFD-81E7-B2394CF4BA44.jpeg

B376B6FD-EE07-4368-A360-62674883E220.jpeg

3E2EA919-D97F-4AF9-AE0D-7D0B1BEEE76B.jpeg

07235F58-7EBD-47E9-9720-83FBF8F8B6AB.jpeg
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Ser att jag formulerade mig klumpigt, kanske lÀge för en edit. Jag vill sÄklart att klockan visar rÀtt tid, men lekte med tanken att "lura" datumbytesmekanismen att kicka en in timme eller tvÄ senare, sÄklart inte genom hemmasnickeri.

HuvudfrÄgan var om det Àr sÄhÀr klockan Àr tÀnkt att fungera; idén ovan var kanske skrivet en aning i affekt, det Àr nog mer rimligt att vÀnja sig :)
Ja, det Ă€r ”bara” att plocka av visarna och sĂ€tta dit dem igen kl 12 i det lĂ€get man vill att datumet ska slĂ„ över.

Har mÄnga Seiko och de brukar vara instÀllda sÄ att datumÀndringen Àr klar precis kl 12.
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Halloj,

Skulle behöva lite hjĂ€lp och förstĂ„ materialet pĂ„ min nya SPB077. Listas oftast som stĂ„l med Seiko’s DiaShield coating. Men, hittar annonser pĂ„ C24 dĂ€r de stĂ„r att boetten Ă€r Tantalum?

33BCBBA7-5B16-4E59-BCAA-926484B4F366.png

60754ED3-F844-450D-B926-D3A7E9285ACB.jpeg
 

TTTomas

Omega
2-Faktor
Kört min SPB359 ”Laurel” varje dag i en mĂ„nads tid nu. Blev helt sĂ„ld pĂ„ designen sĂ„ fort jag sĂ„g bilder pĂ„ det kommande slĂ€ppet strax före Ă„rsskiftet. Det Ă€r en hyllning till Seikos första armbandsur som slĂ€pptes för 110 Ă„r sedan. Den klockan hade namnet ”Laurel” pĂ„ tavlan, dĂ€rav kallas denna ibland för just Laurel. Jag köpte klockan sĂ„ fort den slĂ€pptes och den har levt upp till min egenskapade hype, jag tycker helt enkelt att den Ă€r grym!

Det jag gillar mest med modellen Ă€r boetten, det Ă€r verkligen ett litet fickur moddat för lĂ€derband. Det var i princip sĂ„ mĂ„nga av de första armbandsuren sĂ„g ut. Fickur moddade med sĂ„ kallade ”wire-lugs” sĂ„ att det gick att spĂ€nna pĂ„ ett lĂ€derband. MĂ„nga av dessa anvĂ€ndes av soldater i skyttegravarna i första vĂ€rldskriget - idag sĂ„ kallade trench watches. PĂ„ vissa modeller flyttades Ă€ven kronan frĂ„n kl 12 till 3 för att den skulle vara enklare att operera, sĂ„som med föregĂ„ngaren till denna. Jag kan tycka att det Ă€r extra kul att se en vintageinspirerad klocka som inte Ă€r en skindiver med gulnad lyspasta. Denna har ingen lyspasta alls. 37,5mm runt om Ă€r en storlek som passar denna modell bra.

Fonten pĂ„ de arabiska siffrorna Ă€r en annan detalj som jag tycker vĂ€ldigt mycket om, jag menar, kolla pĂ„ den 7:an! Även det faktum att det Ă€r en emaljtavla höjer kursen. Det Ă€r ovanligt idag med tavlor av emalj men var betydligt mycket vanligare back in the days. Bra av Seiko att gĂ„ hela vĂ€gen dĂ€r.

Helt enkelt ett - i mitt tycke - riktigt jÀkla bra slÀpp frÄn Seiko.

73D0B0E7-B281-4E4F-8334-F48F0D5E008C.jpeg

CF29DFBB-A2B2-4D2A-A99D-333C607B2AC0.jpeg

E634FCE4-A6CD-43F2-9507-34D84FCCE17E.jpeg

A9A3E983-2992-41E6-AFC8-27884A1796F8.jpeg

3D1E2B1B-24DB-4FFD-81E7-B2394CF4BA44.jpeg

B376B6FD-EE07-4368-A360-62674883E220.jpeg

3E2EA919-D97F-4AF9-AE0D-7D0B1BEEE76B.jpeg

07235F58-7EBD-47E9-9720-83FBF8F8B6AB.jpeg
Det hÀr Àr hur bra som helst.
🙌
 
  • Like
Reactions: Ncs

SdV

Omega
HallÄj seikolovers!

Har en Seiko sbdc051 som gÄr för lÄngsamt (eller Àr det för snabbt?) sÄ den behöver fÄ lite kÀrlek av nÄgon som kan sÄnt.

Jag vill ocksÄ att den som utför service justerar bezel insert och inre ringen sÄ att allt linjerar med tavlan vilket Àr sjukt störigt att den inte gör frÄn fabrik.

Jag bor i VĂ€xjö och hĂ€r finns ingen Seiko ÅF sĂ„ jag kan lika gĂ€rna skicka den till nĂ„gon som utför detta.

NÄgra tips om vem som gör detta bÀst till ett bra pris?

20230213_175253.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
19A139D8-323E-41FF-8983-1F4C066157E9.jpeg

Enklast Àr att ringa Optura och frÄga sÄ kommer de nog koppla dig till service-stÀllet i Karlstad.
 
  • Like
Reactions: SdV
Topp