• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Daahl

Breitling
Sitter med en SPRD23K1 och funderar att dra pĂ„ ett gummiband (sommarpreppar 🌞). NĂ„gon som har tips pĂ„ en passade gummiband?

20230130_074253.jpg


Ös pĂ„ med förslag!
 

Grodmannen

Omega
2-Faktor
Service och polering för seiko?

Omega, Rolex mfl erbjuder ju polering i samband med service av urverket. Hur funkar det med Seiko som Àr gjorda med GS finish, tex sla021/mm300. Erbjuds polering i samband med service om man sÄ önskar? NÄgon som har nÄgra erfarenheter av resultat och rÄkar veta ungefÀr vad Seiko tar betalt för det?
 

InWester

Cartier
Kan nÄgon förklara för mig varför man skulle lÀgga 30 lax pÄ en Marinemaster 300. Gjorde misstaget att kÀnna Ä klÀmma pÄ en i helgen och blev verkligen förtjust. Vridringen Àr den bÀsta jag kÀnt pÄ nÄgonsin och dÄ testade jag nÄgra Breitling och Tudors tidigare innan vi Äkte till Globen för att kolla pÄ GS. NÄgon som har en?
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Kan nÄgon förklara för mig varför man skulle lÀgga 30 lax pÄ en Marinemaster 300. Gjorde misstaget att kÀnna Ä klÀmma pÄ en i helgen och blev verkligen förtjust. Vridringen Àr den bÀsta jag kÀnt pÄ nÄgonsin och dÄ testade jag nÄgra Breitling och Tudors tidigare innan vi Äkte till Globen för att kolla pÄ GS. NÄgon som har en?
HÀr har du en hel trÄd dedikerad till modellen.
 

mueller

Omega
RÄd angÄende prisbild sökes. Finns prisjakt eller liknande historik för klockor?

SÄg en frÀck Seiko Turtle SRPH41K1 pÄ annons. Lite dyrare Àn en vanlig Sköldpadda men verkar vara L.E. Reagerade dock pÄ att samma sÀljare haft ute en likadan till försÀljning vÄren 2022 för betydligt lÀgre pris. Har dessa ökat i vÀrde?

Gillar modellen men vill ogÀrna betala överpris.

s-l1600.jpg
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Tonfisken seglade upp som lite ovÀntad favorit, 47mm lÄter avskrÀckande men den sitter förvÄnansvÀrt bra. Funderar pÄ en engineer-lÀnk, eller kanske nÄn lite kraftigare Jubilee om det gÄr att hitta, Àr inte helt övertygad om lÀnken som kom med.

PXL_20230201_175947936.jpg
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Inga bilder pĂ„ SPB313, SPB315 & SPB317? De var nĂ€stan mer bekvĂ€ma Ă€n SPB187. SlĂ€pper Seiko en blĂ„ med kul tavla blir jag nog tvungen att slĂ„ till. 😇
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@pst3 - Hur kan du fĂ„ detta till att klockan gĂ„r bra? TidhĂ„llningen Ă€r ju LÅNGT utanför spec.
 

pst3

Cartier
@pst3 - Hur kan du fĂ„ detta till att klockan gĂ„r bra? TidhĂ„llningen Ă€r ju LÅNGT utanför spec.
FörstÄr kommentaren. Jag frÄgade Seiko om att byta urverk (Àr inte riktigt kalibrerbart enl dom) och fick svaret att det Àr inte garanterat att det nya verket kommer att gÄ bÀttre dÄ Àven dom Àr ganska gamla, tillverkade för lÀnge sedan. Fick rÄdet att om klockan gÄr stabilt (och det gör den dvs samma avvikelse hela tiden) sÄ behÄll den som den Àr.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
FörstÄr kommentaren. Jag frÄgade Seiko om att byta urverk (Àr inte riktigt kalibrerbart enl dom) och fick svaret att det Àr inte garanterat att det nya verket kommer att gÄ bÀttre dÄ Àven dom Àr ganska gamla, tillverkade för lÀnge sedan. Fick rÄdet att om klockan gÄr stabilt (och det gör den dvs samma avvikelse hela tiden) sÄ behÄll den som den Àr.
58D60C7B-1153-4A74-9359-518A290AA48B.jpeg
05A5CF0B-BC92-4B1D-9B5E-9B19583A1705.jpeg

Verket behöver riktig service för att gÄ bra, inte bara nytt batteri. Det gÄr att justera verket men eftersom den gÄr helt Ät helsike rÀcker inte det.
 

pst3

Cartier
Som sagt, diskuterade ett nytt verk med Seiko, men blev avrÄdd. Argumentet var att om dom sÀtter in ett nytt verk skulle dom inte kunna garantera en förbÀttring vs hur det gÄr idag.
Helt möjligt att det Àr felaktigt men jag har inte kunnande eller anledning att sÀga emot eftersom detta gjorde ju att dom fick mindre pengar in pÄ min service
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt, diskuterade ett nytt verk med Seiko, men blev avrÄdd. Argumentet var att om dom sÀtter in ett nytt verk skulle dom inte kunna garantera en förbÀttring vs hur det gÄr idag.
Helt möjligt att det Àr felaktigt men jag har inte kunnande eller anledning att sÀga emot eftersom detta gjorde ju att dom fick mindre pengar in pÄ min service
Utbyte och service Àr tvÄ helt olika saker. Vid service demonteras verket, rengörs och smörjs.
 
Topp