• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

IMG_1769.jpeg

Turtle power!

Seikos fat bars Àr vÀl 2.5mm, med en Ànde pÄ 1.1mm, och "vanliga" spring bars brukar va 1.78 mm i diameter med smalare Àndar om jag inte Àr ute och cyklar. Krage eller ej vet jag inte om det spelar nÄn större roll, dÀremot kan det va svÄrt att fÄ in fatbars med en diameter pÄ 2,5mm i mÄnga gummin utan att anvÀnda för mkt vÄld, Àn vÀrre Àr att fÄ ut dem ur gummit igen om man skulle vilja det. Finns smalare spring bars pÄ 2 mm, som ÀndÄ har 1,1 mm Àndar sÄ de sitter bra i boetten. Seikos lÀnkar brukar vÀl ha diameter som passar fatbars pÄ 2,5mm, annars blir det sladdrigt.

Watchwear har spring bars pÄ 2mm, med 1,1 mm Àndar, borde passa bra pÄ de flesta gummin, och sitta stabilt i en seiko dykarboett.

Köper du en lÀnk som har smalare borrade hÄl för spring barsen kan det stÀlla till det, men saluförs de för Seikodykare tror jag oftast de Àr borrade för att passa spring bars pÄ 2,5mm men vÄgar inte ta gift pÄ det sÄ det kan va vÀrt att försöka reda ut innan köp.

Tack för bra tips!

Ska bestÀlla 2,5 mm och 2,0 mm bandstift frÄn den leverantör du tipsade om.
Har bestÀllt ett gummi men Àr tveksam om 2,0 mm bandstift kommer att passa i armbandets hÄl.

Finns det 1,5 mm och 1,78 mm bandstift att köpa dÀr spetsen Àr 1,1 mm för att passa en Seikodykare?
NÄgon som i sÄ fall har tips pÄ leverantör?

Tack för bra tips!

Ska bestÀlla 2,5 mm och 2,0 mm bandstift frÄn den leverantör du tipsade om.
Har bestÀllt ett gummi men Àr tveksam om 2,0 mm bandstift kommer att passa i armbandets hÄl.

Finns det 1,5 mm och 1,78 mm bandstift att köpa dÀr spetsen Àr 1,1 mm för att passa en Seikodykare?
NÄgon som i sÄ fall har tips pÄ leverantör?
Jag letade efter 1,78mm bandstift med 1,1mm spetsar för nÄt Är sen, men enda jag hittade dÄ fanns pÄ ebay i USA sÄ det föll bort. Watchwears var nÀrmsta jag fann dÄ och de funka bra till de gummin jag testade, men kanske inte funkar till mÄnga lÀnkar som har för smala hÄl.

I gummi lĂ€r det funka fint, med 2mm, jag har mulat in 2.5 mm stift i gummi som sagt, och visst gĂ„r det ocksĂ„. Men gummit kan gĂ„ sönder om man försöker fĂ„ ut stiften igen 😊 Lite fett eller nĂ„t med glid kanske kan va en bra ide isĂ„fall.

I gummi lĂ€r det funka fint, med 2mm, jag har mulat in 2.5 mm stift i gummi som sagt, och visst gĂ„r det ocksĂ„. Men gummit kan gĂ„ sönder om man försöker fĂ„ ut stiften igen 😊 Lite fett eller nĂ„t med glid kanske kan va en bra ide isĂ„fall.

Tack för tips!

Gummit har inte landat Ànnu, förbereder med att köpa lite siliconfett.
Och sen blir det till att försöka med ditt förslag pÄ 2,0 stift.
FÄr jag bara in stiftet sÄ fÄr det bosÀtta sig permanent i bandet...

Hej, finns det nÄgon som eventuellt skulle kunna tÀnka sig att sÀlja en SUR319P1? 36 mm-modellen som har utgÄtt, verkar inte finnas nÄgot som ersatt den /M

Bilagor

• SUR319P1.jpg
    SUR319P1.jpg
    32.5 KB · Visningar: 4
Hej, finns det nÄgon som eventuellt skulle kunna tÀnka sig att sÀlja en SUR319P1? 36 mm-modellen som har utgÄtt, verkar inte finnas nÄgot som ersatt den /M
SÄg en osÄld pÄ Tradera, testa att skicka en köpförfrÄgan. LÄngskott men kan ju va vÀrt ett försök :)

Ni som har / har haft seiko turtle eller king turtle, hur tycker ni att dÀr bÀr pÄ armen, vÀldigt stora? Eller va tycker ni, funderar pÄ en king turtle men osÀker om ja kommer tröttna pÄ storleken snabbt, stÄr mellan den och spb143 som det Àr nu, men Àr ju lite prisskillnad pÄ dom.

Ni som har / har haft seiko turtle eller king turtle, hur tycker ni att dÀr bÀr pÄ armen, vÀldigt stora? Eller va tycker ni, funderar pÄ en king turtle men osÀker om ja kommer tröttna pÄ storleken snabbt, stÄr mellan den och spb143 som det Àr nu, men Àr ju lite prisskillnad pÄ dom.
Det Àr klart att det Àr en rejÀl och tung klocka, sÀrskilt pÄ lÀnk. Den bÀrs dÀremot inte sÄ jÀtte stort tack vare boettformen. Jag tycker personligen inte att King turtle Àr vÀrd de extra slantarna.

Seiko Àr vÀldigt duktiga pÄ att göra stora klockor som bÀrs litet pga den korta l2l:en.

Har en Turtle SPB151 och handlleden mÀter 20 cm.
Har inga som helst problem att bÀra klockan hela dagen och nÄgon tyngd har jag inte upplevt eller reflekterat över.

Tillbaka
Topp