• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

HĂ„ller med Sledger
OriginallÀnken pÄ sumon Àr ingen höjdare. Hade min pÄ anvil frÄn yobokies och det var sjuk skillnad.
Sumomacro.jpg

Lustigt det dÀr. Jag hade en svart Sumo pÄ anvil, rÀtt sÀker pÄ att det var frÄn Yobokies, ett tag och jag tyckte snarare att anvillÀnken osade aftermarket pÄ ett dÄligt sÀtt. Taskig passform i ÀndlÀnkarna (som dessutom var vikta...) och allmÀnt seg kÀnsla i de enskilda lÀnkarna.

Lustigt det dÀr. Jag hade en svart Sumo pÄ anvil, rÀtt sÀker pÄ att det var frÄn Yobokies, ett tag och jag tyckte snarare att anvillÀnken osade aftermarket pÄ ett dÄligt sÀtt. Taskig passform i ÀndlÀnkarna (som dessutom var vikta...) och allmÀnt seg kÀnsla i de enskilda lÀnkarna.
Smaken Àr som baken antar jag. :D
Tyckte ÀndlÀnkarna satt perfekt och tyckte lÀnken var mycket följsam.

HĂ„ller med Sledger
OriginallÀnken pÄ sumon Àr ingen höjdare. Hade min pÄ anvil frÄn yobokies och det var sjuk skillnad.
Sumomacro.jpg

Snygg lÀnk.

Jag har dock inte ens prövat den pÄ originallÀnk. Jag satte pÄ en endmill eftermarknadslÀnk omedelebart dÄ den anlÀnde. Den Àr nog nÄgot grövre Àn lÀnkarna ovan sÄ kanhÀnda det skulle göra skillnad. Men jag tror att komfortkÀnslan smÄningom dras ned av den sammantagna vikten dÄ den initialt sitter fint pÄ armen.

FÄr man frÄga vart du köper dina GS? Via svensk AD? Import? NÀr du Àr i Japan? :)

Tja frÄga fÄr man altid :p

Svaret Àr lite blandat, mina Àr andra hands, ett par importerat till Sverige av en "kÀnd forum profil", en köpt av första Àgare (kommer frÄn AD i Globen) efter en WTB pÄ detta forum), en köpt i Finnland, en efter seriös försÀljnings snack frÄn en annan "kÀnd forum profil" och sÄ min frus som var ny har jag sjÀlv tagit hem frÄn Japan sÄ inget "system".

Jag kollar löpande vad som finns lite varstans och om rÀtt objekt till rÀtt pris dyker upp vid rÀtt tillfÀlle sÄ slÄr jag till.

Just nu kollar jag pÄ en kombo av egenskaber som jag inte har testad, 5-delat lÀnk, 9s6X vÀrk det enkla svar Àr SBG051/053 men den kÀnns lite liten dÄ jag trivs mycket bra med 39-40 mm......

//Bosse

Tja frÄga fÄr man altid :p

Svaret Àr lite blandat, mina Àr andra hands, ett par importerat till Sverige av en "kÀnd forum profil", en köpt av första Àgare (kommer frÄn AD i Globen) efter en WTB pÄ detta forum), en köpt i Finnland, en efter seriös försÀljnings snack frÄn en annan "kÀnd forum profil" och sÄ min frus som var ny har jag sjÀlv tagit hem frÄn Japan sÄ inget "system".

Jag kollar löpande vad som finns lite varstans och om rÀtt objekt till rÀtt pris dyker upp vid rÀtt tillfÀlle sÄ slÄr jag till.

Just nu kollar jag pÄ en kombo av egenskaber som jag inte har testad, 5-delat lÀnk, 9s6X vÀrk det enkla svar Àr SBG051/053 men den kÀnns lite liten dÄ jag trivs mycket bra med 39-40 mm......

//Bosse

Tack för info :)
FÄr fnula lite pÄ om jag ska över till Japan igen. Trivs riktigt bra dÀr.

T
TjÀnare John

Det Àr faktisk den 16 idag...., och handskar? nog Àr det lite svinigt idag pÄ vÀst kusten men.....

Och hur gÄr det med medborgaren?

Ha det bra

// Bosse

Hehe, hade dagen rÀtt iaf. Bra för att vara jag.
Och jag behöver inte rÀtt datum pÄ klockan, finns alltid nÄgon som rÀttar en.

Handskar var skönt imorse, blÄste rÀtt bra pÄ sjön.

Medborgarna Àr pÄ utvÀrdering, jag gillar bÀgge.
InvÀntar nytt band till stÄlisen med vit tavla. FÄr se hur det blir.

KS5626
image.jpg
image.jpg

Tycker vi har för fÄ KS hÀr.
Vill du ha nÄgot som skriker SEIKO-design med grymt urverk för tight budget? DÄ Àr KS för dig. :)
(Inte min alltsÄ. Den kommer stanna för evigt).

Minns nÀr jag fick hem den. Jag tÀnkte:
"Va fan, Àr detta ett skÀmt eller? Kan man fÄ sÄhÀr mycket klocka för sÄ lite pengar. Jag Àr dum om jag köper nÄgot annat Àn KS i framtiden." :D

KS5626
image.jpg
image.jpg

Vill du ha nÄgot som skriker SEIKO-design med grymt urverk för tight budget? DÄ Àr KS för dig. :)

"Va fan, Àr detta ett skÀmt eller? Kan man fÄ sÄhÀr mycket klocka för sÄ lite pengar. Jag Àr dum om jag köper nÄgot annat Àn KS i framtiden." :D

Problemet Àr vÀl att det Àr vÀldigt fÄ exemplar som fortfarande Àr i fint skick för rimliga pengar?

KS5626
image.jpg
image.jpg

Vad Àr det för band pÄ den? 19mm? Skulle behöva nÄgot liknande :)

Problemet Àr vÀl att det Àr vÀldigt fÄ exemplar som fortfarande Àr i fint skick för rimliga pengar?
NÀ, de Àr inte dyra, men visst Àr det lite jobbigt att hitta en fin.

Vad Àr det för band pÄ den? 19mm? Skulle behöva nÄgot liknande :)
Hirsch, Louisiana alligator. 18mm, men jag har ett i 19/16mm ocksÄ. :)
Finns pÄ watchobsession

Funderar pÄ att ge frun en SBGX063 i 30Ärs-present. Skulle den samlade expertisen sÀga att jag skall söka mig till lokal AD eller Àr skillnaden sÄ stor att egen import lönar sig?

KS5626
image.jpg
image.jpg

Den Àr riktigt snygg! Tror jag mÄste ta upp jakten pÄ ett fint exemplar igen...

Funderar pÄ att ge frun en SBGX063 i 30Ärs-present. Skulle den samlade expertisen sÀga att jag skall söka mig till lokal AD eller Àr skillnaden sÄ stor att egen import lönar sig?
Du vet ju redan svaret. Det skiljer mycket mellan japanska och svenska priset, men om du tycker att det Àr vÀrt det eller om du kan fÄ bra pris i Sverige vet du nog bÀst sjÀlv efter att ha pratat med AD.

Kostar typ 10-12 i Japan och 20-22 i Sverige.

Du vet ju redan svaret. Det skiljer mycket mellan japanska och svenska priset, men om du tycker att det Àr vÀrt det eller om du kan fÄ bra pris i Sverige vet du nog bÀst sjÀlv efter att ha pratat med AD.

Kostar typ 10-12 i Japan och 20-22 i Sverige.
Nja, dÄ hade jag inte frÄgat. Tyckte det var intressant att fÄ höra erfarenheter frÄn övriga. Listpriserna jag hittat Àr inte sÄ lÄga som 10-12, men Àr vÀl dÄlig research bara.

HallÄ!
PÄ jakt efter nya bars till dykaren. SÄg inlÀgget nedan, men det verkar inte sÀljas lÀngre via den sajten. Inte heller via AD:n i Sverige.

Tips?

Har precis bestÀllt nÄgra sommararband i syntet till SKX007:an... orolig att originalbarsen Àr för feta, men jag vill gÀrna har perfekt passning i lugghÄlen!

Och nu ett tips till en vÀldigt smal krets. o_O
Jag köpte ju ett Isofrane till min SKX009 för ett tag sen och har testat lite olika varianter av bandstift. Geparden ledde mig rÀtt sÄ att jag Àntligen:happyhappy: fick bandstift som passade perfekt bÄde till bandet och klockan (http://www.zuludiver.com/Fatter-Spring-Bars-for-Divers-Watches). 2,0 mm tjocklek och 1,1 mm i Àndarna var det som gÀller. Nedan en jÀmförelse med originalstiften (2,5 mm tjocka, de tvÄ lÀngst ned).
0040.jpg

Bjussar pÄ ett handledsskott ocksÄ.:)
0084.jpg

Tar tacksamt emot rekommendationer!

HallÄ!
PÄ jakt efter nya bars till dykaren. SÄg inlÀgget nedan, men det verkar inte sÀljas lÀngre via den sajten. Inte heller via AD:n i Sverige.

Tips?

Har precis bestÀllt nÄgra sommararband i syntet till SKX007:an... orolig att originalbarsen Àr för feta, men jag vill gÀrna har perfekt passning i lugghÄlen!

Tar tacksamt emot rekommendationer!
Verkar vara samma hÀr:
https://www.watchgecko.com/divers-watch-spring-bars-22mm.php

Hirsch, Louisiana alligator. 18mm, men jag har ett i 19/16mm ocksÄ. :)
Finns pÄ watchobsession

Tackar! Behöver ett till min Zenith Captain men bandet mÄste vara tunt i kanten dÄ bandhornen Àr sÄ tunna.

Om du ser pÄ denna bild t.ex. sÄ förstÄr du vad jag menar - gillar inte nÀr bandet Àr högre Àn bandhornet

4NImph3.jpg

FörlÄt pÄ förhand att jag smutsar ner denna SeikotrÄd.. :(

Tillbaka
Topp