• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Point Blank

Cartier
GÀller det pÄ Creationwatches ocksÄ? UrsÀkta om det stÄr nÄgonstans i trÄden men orkar inte leta igenom hela.
Har du testat att söka pÄ nÀtet ens? Handlar du utanför EU sÄ fÄr du betala moms och tull pÄ allt. Punkt slut. Spelar ingen roll om firman heter Lasses Kamera eller Creationwatches. Spelar ingen roll om det Àr företag eller privatperson. Allt utanför EU = moms och tull. Ledsen om man har bitter ton men du kunde ju bemödat dig att Ätminstone göra en sökning pÄ Google.

En del personer kan skriva varorna som gift med ett lÄgt vÀrde = ingen moms och tull men det Àr inte helt lagligt och inget som garanterat fungerar iaf.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Har du testat att söka pÄ nÀtet ens? Handlar du utanför EU sÄ fÄr du betala moms och tull pÄ allt. Punkt slut. Spelar ingen roll om firman heter Lasses Kamera eller Creationwatches. Spelar ingen roll om det Àr företag eller privatperson. Allt utanför EU = moms och tull. Ledsen om man har bitter ton men du kunde ju bemödat dig att Ätminstone göra en sökning pÄ Google.

En del personer kan skriva varorna som gift med ett lÄgt vÀrde = ingen moms och tull men det Àr inte helt lagligt och inget som garanterat fungerar iaf.
Okej, tack för hjÀlpen. Jag syftade mer pÄ om det gÀllde just Creationwatches men inser nu att det var vÀldigt lat gjort av mig. UrsÀkta mig.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Har du testat att söka pÄ nÀtet ens? Handlar du utanför EU sÄ fÄr du betala moms och tull pÄ allt. Punkt slut. Spelar ingen roll om firman heter Lasses Kamera eller Creationwatches. Spelar ingen roll om det Àr företag eller privatperson. Allt utanför EU = moms och tull. Ledsen om man har bitter ton men du kunde ju bemödat dig att Ätminstone göra en sökning pÄ Google.

En del personer kan skriva varorna som gift med ett lÄgt vÀrde = ingen moms och tull men det Àr inte helt lagligt och inget som garanterat fungerar iaf.
Nja inte riktigt sant. Köp frÄn watchubs via titanesque pÄ tradera sÄ stÄr de för momsen vid eventuell debitering. Vet att de har blandade omdömen bÄde hÀr och tradera men momsen slipper du. Möjligtvis skulle man kunna hÀvda att tradera Àr en handelsplats inom EU men..... ja sök i trÄden eller googla sÄ förstÄr ni vad jag menar. Finns motsvarande upplÀgg i mÄnga branscher. Problematiskt för företagare som Àr tvungna att debitera moms givetvis.
 
Senast Àndrad:

Point Blank

Cartier
Nja inte riktigt sant. Köp frÄn watchubs via titanesque pÄ tradera sÄ stÄr de för momsen vid eventuell debitering. Vet att de har blandade omdömen bÄde hÀr och tradera men momsen slipper du. Möjligtvis skulle man kunna hÀvda att tradera Àr en handelsplats inom EU men..... ja sök i trÄden eller googla sÄ förstÄr nu vad jag menar. Finns motsvarande upplÀgg i mÄnga branscher. Problematiskt för företagare som Àr tvungna att debitera moms givetvis.

Inte insatt i det upplÀgget men dÄ Àr ju antingen nÄgot företag innanför EU man handlar av eller sÄ betalar nÄgot företag utanför EU ovanligtvis momsen Ät dig och rÀknar in det i priset.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Inte insatt i det upplÀgget men dÄ Àr ju antingen nÄgot företag innanför EU man handlar av eller sÄ betalar nÄgot företag utanför EU ovanligtvis momsen Ät dig och rÀknar in det i priset.
Företaget i det hÀr fallet finns i Hong Kong om du skulle "rÄka ut" för moms sÄ stÄr de för det. Inte meningen att bli politiskt hÀr men sÄnt som uppstÄr med allt för stora variationer av till exempel mervÀrdesskatt i en global vÀrld. UpplÀgget Àr som sagt inte unikt utan finns i mÄnga branscher.
 

Point Blank

Cartier
Företaget i det hÀr fallet finns i Hong Kong om du skulle "rÄka ut" för moms sÄ stÄr de för det. Inte meningen att bli politiskt hÀr men sÄnt som uppstÄr med allt för stora variationer av till exempel mervÀrdesskatt i en global vÀrld. UpplÀgget Àr som sagt inte unikt utan finns i mÄnga branscher.

Offtopic: Skatt Àr stöld. Vilket jag Àr helt emot. Blir inte legitimt bara för att en stat med vÄldmonopol stjÀl ens pengar.

OnT: Om företaget pröjsar momsen borde det framgÄ rÀtt tydligt pÄ deras hemsida, inte sÄ mÄnga som gör det. LÀr ju vara en rÀtt bra konkurrensfördel. PÄ de flesta hemsidor stÄr det dock vÀldigt tydligt att kunden sjÀlv fÄr betala eventuell moms och tull.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Ja, vad ska man sÀga. Svenska priserna Àr ju de dubbla mot de asiatiska. Jag hade köpt SUN019. Den Àr dock en rejÀl bit. BÄde stor och tung!
Cool klocka, inget dÄligt val. Hade försökt hitta ngn sÄ nÀra ditt tillgodohavande som möjligt, sÄlt den sedan köpt klockan du vill ha till ett rimligt pris. HÀr, Tradera, Asien eller ngt. Vilka priser de har! :D Rosengren kanske hade rÀtt trots allt.
 
Senast Àndrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Cool klocka, inget dÄligt val. Hade försökt hitta ngn sÄ nÀra ditt tillgodohavande som möjligt, sÄlt den sedan köpt klockan du vill ha till ett rimligt pris. HÀr, Tradera, Asien eller ngt. Vilka priser de har! :D Rosen kanske hade rÀtt trots allt.
Du vet vÀl att Optura Àr generalagent för SEIKO i Sverige? Det dÀr Àr de svenska listpriserna.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Offtopic: Skatt Àr stöld. Vilket jag Àr helt emot. Blir inte legitimt bara för att en stat med vÄldmonopol stjÀl ens pengar.

OnT: Om företaget pröjsar momsen borde det framgÄ rÀtt tydligt pÄ deras hemsida, inte sÄ mÄnga som gör det. LÀr ju vara en rÀtt bra konkurrensfördel. PÄ de flesta hemsidor stÄr det dock vÀldigt tydligt att kunden sjÀlv fÄr betala eventuell moms och tull.

StÄr tydligt pÄ alla Titanesques annonser: "Vi ansvarar för tull & moms" medans du fÄr stÄ för det sjÀlv om du handlar via deras hemsida. Gissar att det har att göra med Traderas sÀljarvillkor. Hur de löser det samt eventuella konkurrensfördelar Àr rÀtt uppenbart/uppenbara.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Du vet vÀl att Optura Àr generalagent för SEIKO i Sverige? Det dÀr Àr de svenska listpriserna.
Jo jag vet det. Löjliga listpriser. KÀnns inte 2015. Andra vÀlkÀnda mÀrken har nÄgorlunda harmoniserad prisbild varför skulle inte Seiko kunna ha det? Har iofs inget emot att handla pÄ nÀtet men vet ju att mÄnga uppskattar att gÄ till en AD för att dricka kaffe osv.
Edit: Borde lĂ€gga till: SĂ€rskilt trĂ„kigt Ă€r det ju förstĂ„s för ÅF som fĂ„r agera shoowroom och skyltfönster. Gissar att de ofta mĂ„ste pruta bort en stor del av sitt tb för att fĂ„ till ett avslut.
 
Senast Àndrad:

Dr Stein

Cartier
Tycker den Àr jÀkligt snygg!:)
Aldrig Àgt nÄgon men den kÀnns ju riktigt robust. Jag hÄller pÄ med mycket vattensporter och den dÀr skulle ju sitta fint runt handleden en varm sommardag under kustens bravader;)

Kul att du tycker det! Jag behöver höra lite sÄn uppmuntran för att vÄga slÄ till. :)

Cool klocka, inget dÄligt val. Hade försökt hitta ngn sÄ nÀra ditt tillgodohavande som möjligt, sÄlt den sedan köpt klockan du vill ha till ett rimligt pris. HÀr, Tradera, Asien eller ngt. Vilka priser de har! :D Rosengren kanske hade rÀtt trots allt.

Mm, funderade i de banorna, men det blir ju en förlustaffÀr ÀndÄ att köpa en klocka till de priserna och sedan sÀlja för att sedan köpa nÄt annat. T.ex. köpa en skx007 för 3999 kr och sÀlja för 1500 kr bara för att ha till godo i klockbudgeten. Plus att jag gillar faktiskt denna situation lite: Att vara "tvungen" att köpa en klocka och att det blir nÄgon jag inte riktigt rÀknat med att Àga... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul att du tycker det! Jag behöver höra lite sÄn uppmuntran för att vÄga slÄ till. :)



Mm, funderade i de banorna, men det blir ju en förlustaffÀr ÀndÄ att köpa en klocka till de priserna och sedan sÀlja för att sedan köpa nÄt annat. T.ex. köpa en skx007 för 3999 kr och sÀlja för 1500 kr bara för att ha till godo i klockbudgeten. Plus att jag gillar faktiskt denna situation lite: Att vara "tvungen" att köpa en klocka och att det blir nÄgon jag inte riktigt rÀknat med att Àga... :)
Med risk för att sabba stÀmningen:
Om företaget gÄr under svensk konsumentköplag och erbjuder dig tillgodo sÄ har du rÀtt till att vÀlja Äterköp istÀllet.
 

Dr Stein

Cartier
Med risk för att sabba stÀmningen:
Om företaget gÄr under svensk konsumentköplag och erbjuder dig tillgodo sÄ har du rÀtt till att vÀlja Äterköp istÀllet.
Åh, sabbad stĂ€mning. :( hehe.
Hm, hade ju egentligen varit det mest logiska alternativet. Men vad som hÀnt frÄn början var att jag köpt en klocka frÄn Zity.se som jag anvÀnt mycket i ett Ärs tid, men som tar in vatten, varför jag skickar tillbaka den, och den försvinner i posten. Zity.se har alltsÄ ingen möjlighet att fÄ tillbaka den, utan litar helt pÄ min beskrivning och ger mig hela inköpspriset tillgodo. Kan man överhuvud taget göra Äterköp nÀr det inte lÀngre finns nÄgon klocka att skicka tillbaka? Tycker oavsett att det ÀndÄ kÀnns ganske generöst. Men framför allt fÄr jag ju en ursÀkt att köpa en ny klocka! :p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Åh, sabbad stĂ€mning. :( hehe.
Hm, hade ju egentligen varit det mest logiska alternativet. Men vad som hÀnt frÄn början var att jag köpt en klocka frÄn Zity.se som jag anvÀnt mycket i ett Ärs tid, men som tar in vatten, varför jag skickar tillbaka den, och den försvinner i posten. Zity.se har alltsÄ ingen möjlighet att fÄ tillbaka den, utan litar helt pÄ min beskrivning och ger mig hela inköpspriset tillgodo. Kan man överhuvud taget göra Äterköp nÀr det inte lÀngre finns nÄgon klocka att skicka tillbaka? Tycker oavsett att det ÀndÄ kÀnns ganske generöst. Men framför allt fÄr jag ju en ursÀkt att köpa en ny klocka! :p
Glömde att klockan försvann pÄ vÀgen. :banghead:
 

Skeeter

Panerai
: Skatt Àr stöld. Vilket jag Àr helt emot. Blir inte legitimt bara för att en stat med vÄldmonopol stjÀl ens pengar.
Det Ă€r inte stöld, det Ă€r sk fördelningspolitik. Även de som gnĂ€ller mest över skatter brukar inte ha nĂ„got emot att nyttja skattefinansierade vĂ€gar, skola, sjukvĂ„rd etc.
Jag brukar sÀga som sÄhÀr... Vi betalar inte för mycket skatt, det Àr lönerna som Àr för lÄga:)
 

inatob

Omega
NÄgon som har erfarenhet av Seiko Serivce Centre i UK? Har nu haft en GS inne pÄ service i lite mer Àn en mÄnad och börjar bli riktigt otÄlig.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Söndagsklockan (6217)
20150802_112622.jpg
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
NÄgon som har en Seiko snzh59k1? Funderar pÄ att köpa en, nÄgon som möjligen har ett par wristshots att bjuda pÄ?:happyhappy:
 

SLA017

Panerai
Nu har man köpt för mycket... " On behalf of Seiko and myself we would be honored to have the pleasure of your company at our special one year boutique dinner anniversary event being held at the 21 Club, on Thursday, October 1st" Jag vill Äka men har inte tid, men jag vill ÀndÄ. Annan frÄn Sverige som skall över? De skall visa Credor Spring Drive Minute Repeater mm
 
Topp