• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Tjena Seikoboys, hur Àr TidshÄllningen pÄ shogun&sumo?
Tjena @Chuck ! Än sĂ„ lĂ€nge Sumo-innehavare, suktar efter en Shogun. Har haft min Sumo i ett par veckor och inte mĂ€rkt nĂ„gon avvikelse att anmĂ€rka pĂ„, men skall lĂ€gga till att jag inte mĂ€tt nĂ„got. LĂ€ste pĂ„ nĂ€tet om en snubbe som mĂ€tt tidshĂ„llningen pĂ„ sin Sumo varje dag i en mĂ„nad och kommit fram till 1,9 sek avvikelse per dag i snitt. Om det stĂ€mmer Ă€r jag nöjd. :)

Senast Àndrad:
Tjena @Chuck ! Än sĂ„ lĂ€nge Sumo-innehavare, suktar efter en Shogun. Har haft min Sumo i ett par veckor och inte mĂ€rkt nĂ„gon avvikelse att anmĂ€rka pĂ„, men skall lĂ€gga till att jag inte mĂ€tt nĂ„got. LĂ€ste pĂ„ nĂ€tet om en snubbe som mĂ€tt tidshĂ„llningen pĂ„ sin Sump varje dag i en mĂ„nad och kommit fram till 1,9 sek avvikelse per dag i snitt. Om det stĂ€mmer Ă€r jag nöjd. :)

LĂ„ter ju sjukt grymt!
Har varit sugen pÄ shogun ett tag jag med, det enda jag oroar mig för Àr glaset. Hur mycke pallar Hardlex tro? :pompus:

Trevligt med alla dessa bilder pÄ MM300 sÄ hÀr i slutet av veckan. Har sjÀlv tÀnkt att lÀgga mitt krut pÄ en inom kort och dÄ sker köpet förmodligen via higuchi dÄ det verkar som det bÀsta alternativet. Jag Àr förmodligen dum som stÀller frÄgan, men hur gÄr bestÀllningen till? jag fattar inte riktigt... AnvÀnder man "formulÀret" och sedan betalar man in via paypal enligt hans instruktioner? En frÄga till vart har alla bestÀllt sina exemplar av klockan? Tack pÄ förhand!
Det korta svar Àr ja. Higuchi Àr en lite ovanlig företeelse i dagens web samhÀlle, i grunden en fysisk butik pÄ en ö syd vÀst om huvud öen Japan.
Jag förbestÀllda min SBDX017, betalade fick en leveranstid och vÀntade, och vÀntade, en dryg vecka efter utlovad leverans mailade jag och undrade vad som hÀnde, och fick till svar att dÀr var passnings problem med tavlan pÄ dom i första leveransen. Man kan ha olika konspirations teorier runt detta, men klockan kom som utlovat en vecka senare och var utan konstigheter. Jag kan rekomandera Higuchi, man skall dock tÀnke pÄ att man handler med en butik, inte en internet handlare. Min SBDX001 Àr ocksÄ levererat av Higuchi, men dÀr Àr jag andra Àgaren.
//Bosse

LĂ„ter ju sjukt grymt!
Har varit sugen pÄ shogun ett tag jag med, det enda jag oroar mig för Àr glaset. Hur mycke pallar Hardlex tro? :pompus:
Jag har kollat runt pÄ forum angÄende Hardlex kontra safir- eller mineralglas och endast hittat information om att Hardlex skall palla rÀtt mycket och vara vÀldigt reptÄligt. Tydligen har Seiko valt Hardlex, som de tillverkar sjÀlva, för att kunna erbjuda mest "bang for the buck" eftersom med andra glas blir klockorna dyrare.

LĂ„ter ju sjukt grymt!
Hur definiera du "pallar" ?
Safir Àr hÄrdare men mer sprött, sÄ lite smÄ ding lÀmnar ingen spÄr i Safir, men en riktig smÀll sÄ spricker Safir i tusind bitar, Hardlex fÄr lÀttare smÄ repor men jag har aldrig sett ett Hardlex glass som Àr sprucket, vilket dÀr finns massor av exempel pÄ nÀr det Àr Safir
DÀr var en stackare pÄ detta forum som tappade en SUB pÄ ett stengolv, ingen vacker syn efterÄt. (SUB' en alltsÄ)
//Bosse

Hur definiera du "pallar" ?
Safir Àr hÄrdare men mer sprött, sÄ lite smÄ ding lÀmnar ingen spÄr i Safir, men en riktig smÀll sÄ spricker Safir i tusind bitar, Hardlex fÄr lÀttare smÄ repor men jag har aldrig sett ett Hardlex glass som Àr sprucket, vilket dÀr finns massor av exempel pÄ nÀr det Àr Safir
DÀr var en stackare pÄ detta forum som tappade en SUB pÄ ett stengolv, ingen vacker syn efterÄt. (SUB' en alltsÄ)
//Bosse
Jag strÀcker mig efter körjournalen som ligger i dörrsidan 2ggr dag, dÄ slÄr alltid klockans glas i dörren. PÄ baksidan av portföljen finns ett fack för A4 papper, detta fack har en dragkedja som skrapar glaset nÀr jag strÀcker mig efter dokument.

DessvÀrre blir mina plexi och mineralglas klockor drabbade av detta har jag mÀrkt :(

DÀrav frÄgan hur Hardlex stÄr sig.

Jag har kollat runt pÄ forum angÄende Hardlex kontra safir- eller mineralglas och endast hittat information om att Hardlex skall palla rÀtt mycket och vara vÀldigt reptÄligt. Tydligen har Seiko valt Hardlex, som de tillverkar sjÀlva, för att kunna erbjuda mest "bang for the buck" eftersom med andra glas blir klockorna dyrare.
Det Àr nog vÀrd att tillÀgga att Hardlex inte Àr Hardlex, vad jag syftet pÄ Àr att dÀr finns olika kvalitets nivÄer, pÄ instegs modeller som 007 och monster Àr "glaset" lite mjölkigt / suddigt, pÄ MM300 helt klart och har AR, dÀr finns troligtvis Ànnu flera varianter till typ Sumo/Tuna som jag inte har koll pÄ. //Bosse

Kan bara konstatera att hardlexen pÄ min shogun(sbdc007) inte ens höll i en vecka utan en fet scratch. Dörrkammen gjorde sitt efter 7 dagar pÄ handleden.
Jag har svÄrt att tro att vilken hardlex nu sitter pÄ mm300 eller en billigt snk809 skulle tÄl mer eller mindre. De dyrare har förvisso en annan slipning och AR men alla verkar vara lika lÀtt att repa.

Jag bytte min hardlex till safir efter nÄgra mÄnader eftersom en tjock repa irriterar sÄ oerhört mycket. Sedan dess Àr min shogun repfritt och min OCD lugnt....

Det Àr nog vÀrd att tillÀgga att Hardlex inte Àr Hardlex, vad jag syftet pÄ Àr att dÀr finns olika kvalitets nivÄer, pÄ instegs modeller som 007 och monster Àr "glaset" lite mjölkigt / suddigt, pÄ MM300 helt klart och har AR, dÀr finns troligtvis Ànnu flera varianter till typ Sumo/Tuna som jag inte har koll pÄ. //Bosse
Mig veterligen finns det bara tvÄ olika grader, hardlex och high grade hardlex. SBDX001/017 Àr de enda modellerna jag vet med "high grade hardlex".

Hur LÀtt det Àr att fÄ repor beror Àven pÄ hur utsatt glaset Àr. PÄ sumon Àr det lÀtt kupat och sticker upp lite, dÀrför Àr det lÀttare att repa ett Sumoglas Àn ett pÄ en mm300 dÀr glaset Àr skyddat bÀttre av bezeln.

Kan bara konstatera att hardlexen pÄ min shogun(sbdc007) inte ens höll i en vecka utan en fet scratch. Dörrkammen gjorde sitt efter 7 dagar pÄ handleden.
Jag har svÄrt att tro att vilken hardlex nu sitter pÄ mm300 eller en billigt snk809 skulle tÄl mer eller mindre. De dyrare har förvisso en annan slipning och AR men alla verkar vara lika lÀtt att repa.

Jag bytte min hardlex till safir efter nÄgra mÄnader eftersom en tjock repa irriterar sÄ oerhört mycket. Sedan dess Àr min shogun repfritt och min OCD lugnt....

TrÄkig lÀsning, blir ingen shogun för mig.

Mig veterligen finns det bara tvÄ olika grader, hardlex och high grade hardlex. SBDX001/017 Àr de enda modellerna jag vet med "high grade hardlex".

Hur LÀtt det Àr att fÄ repor beror Àven pÄ hur utsatt glaset Àr. PÄ sumon Àr det lÀtt kupat och sticker upp lite, dÀrför Àr det lÀttare att repa ett Sumoglas Àn ett pÄ en mm300 dÀr glaset Àr skyddat bÀttre av bezeln.
Intressant. Hade ingen aning om att mm300 hade annan hardlex kvalitet.

Hat en fin seiko med alldeles för kort lÀnk, vart hittat jag denna lÀnk eller lÀnkbit? Aquis varning pÄ denna :dead:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Jag har haft min SKX007 dagligen i ett halvÄr nu och lyckats fÄ nÄn ding pÄ boetten och ett rejÀlt skrap pÄ mitt superoyster.

Dock Àr det billiga hardlexglaset som nytt utan tillstymmelse till repor :)

Drar inga förhastade slutsatser. Gillar du klockan, sÄ köp den.
Safirglaset gick pÄ 500,- och byten pÄ kring 500,-
Jag tycker att det def. Àr vÀrd det.....

Är lite av originalfantast speciellt pĂ„ min första titanare, hade dĂ€rför uppskattat om det var plexi istĂ€llet. DĂ„ vet man lĂ€get direkt, fĂ„r smĂ„suga pĂ„ karamellen.

Är lite av originalfantast speciellt pĂ„ min första titanare, hade dĂ€rför uppskattat om det var plexi istĂ€llet. DĂ„ vet man lĂ€get direkt, fĂ„r smĂ„suga pĂ„ karamellen.
Hur bedömer du att plexi fixar repor och smÀllar jÀmfört med hardlex? Jag funderar pÄ att om man tjongar in klockan i en dörrkarm eller liknande sÄ finns det ju alltid risk för dings i glaset oavsett material pÄ glaset. En fundering sÄ hÀr pÄ förmiddagen...:)

Hur bedömer du att plexi fixar repor och smÀllar jÀmfört med hardlex? Jag funderar pÄ att om man tjongar in klockan i en dörrkarm eller liknande sÄ finns det ju alltid risk för dings i glaset oavsett material pÄ glaset. En fundering sÄ hÀr pÄ förmiddagen...:)
Plexi Àr MYCKET sÀmre nÀr det gÀller repor Àn hardlex.

NÄgon som har Àgt en SBGJ003? Möjligt att jag har hittat en stark kandidat som kan fÄ bli nÀsta klocka. Hittar ingen pÄ begagnatmarknaden tyvÀrr, men nÄgon som vet vad de ligger pÄ begagnade (och Àven nya)?
Inte min bild, men för i h*lvete vad ball den Àr. Tavlan Àr helt underbar! 40mm perfektion med ett Hi-beat verk...
image.jpeg

Har upptÀckt nyfunnen glöd för min midsizedykare. BekvÀmlighet, pÄlitlighet och klassisk Seiko-design i oslagbar kombination. För tillfÀllet pÄ nylonstrap men skulle vilja testa 20mm Isofrane ocksÄ :greedy: (hör av dig om du har ett att sÀlja ;))...
sbcm_04.jpg

(SBCM023)
Är trevligt med midsize. Har en ny 7c43-6010 pĂ„ g. SĂ„lde min men hittade en som sĂ„g för fin ut för att lĂ„ta bli. Ontopic sĂ„ skulle din passa bra pĂ„ ett mm300 band. Isofrane blir naturligtvis oxĂ„ bra.

Är trevligt med midsize. Har en ny 7c43-6010 pĂ„ g. SĂ„lde min men hittade en som sĂ„g för fin ut för att lĂ„ta bli. Ontopic sĂ„ skulle din passa bra pĂ„ ett mm300 band. Isofrane blir naturligtvis oxĂ„ bra.
JasÄ, lÄter bra det! Ska bli kul att se bilder nÀr du fÄtt den.
Jag skulle vilja pröva en oysterlÀnk ocksÄ men det verkar vara svÄrt att hitta. LÀnkar gjorda för att passa SKX013 ska funka, men jag har inte hittat nÄt. :(

NÄgon som har Àgt en SBGJ003? Möjligt att jag har hittat en stark kandidat som kan fÄ bli nÀsta klocka. Hittar ingen pÄ begagnatmarknaden tyvÀrr, men nÄgon som vet vad de ligger pÄ begagnade (och Àven nya)?
Inte min bild, men för i h*lvete vad ball den Àr. Tavlan Àr helt underbar! 40mm perfektion med ett Hi-beat verk...
image.jpeg
Den Àr grym men Àr tyvÀrr Àven en tjockis. Kostar typ 50-55 ny i Japan och strax dÀr under begagnad om du kan hitta en.

Den Àr grym men Àr tyvÀrr Àven en tjockis. Kostar typ 50-55 ny i Japan och strax dÀr under begagnad om du kan hitta en.
Skit ocksÄ, att den var sÄ dyr... Mailade Klockmaster Globen och dem har en inne. Möjligt att jag tar en svÀng förbi och tittar pÄ den iallafall, skulle definitivt vilja ha en i framtiden, men hade önskat att dem hade varit billigare och kostat typ 30k beggade. Fast bara tavlan skulle man kunna betala nÄgra 10-tusentals kronor för, sÄ ganska förstÄeligt. :D

image.jpeg

Svenska listpriset ligger vÀl strax över 60k om jag inte minns helt fel. Som @yonsson sÀger, den Àr riktigt fin men lite för hög.
Strukturen pÄ tavlan Àr grym.
grand-seiko-hi-beat-gmt-sbgj003-8.jpg

Tillbaka
Topp