• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

LundgrenđŸ„Š

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
BeslutsÄngest....ganska löjlig egentligen! En skx007 med gummi eller jubile lÀnk, skiljer 50 spÀnn sÄ det Àr inte pengarna det handlar. Vilken ska jag köpa? Blir en bestÀllning pÄ skywatches.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
SDGZ013 har urverket 8R48 vilket specat till -15/+25spd, SEIKOs specar Àr dock ingenting man ska ta allvarligt pÄ eftersom deras urverk kan prestera bra mycket bÀttre. Jag antar att de vÀl tilltagna toleranserna Àr för att friskrivit sig ansvar pÄ billiga klockor.



Min skx007 har exempelvis en maxavvikelsen pÄ -3/+6 enligt timegraphern och gÄr löjligt exakt pÄ handleden, cirka -2spd. Dessa vÀrden kan dock skilja sig stort mellan olika exemplar eftersom SEIKO troligtvis inte lÀgger sÀrskilt mycket tid pÄ att justera de billiga uren. Ibland har man alltsÄ tur och ibland har man otur nÀr man handlar SEIKO. :)

Hur som helst tyckte jag att det kunde vara kul att mÀta upp min SDGZ013. Jag har ju bara haft den nÄgra fÄ dygn men den verkar gÄ -10spd pÄ handleden, alltsÄ inom specifikationerna. Kom nu ihÄg att SEIKO accepterar en maxavvikelse pÄ 40 sekunder.
image.jpeg
image.jpeg

-14/+2, alltsÄ en maxavvikelse pÄ 16sekunder, ungefÀr 3ggr bÀttre Àn SEIKOs specifikation. :)

-10 spd pÄ handleden Àr dock utanför yonssonspec sÄ den ska ruckas. :)
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Beror vÀl pÄ avtalet? Inom EU slipper vi ju moms via gÀllande FHA. Tror det som gÀller mellan USA och delar av asien har liknande konstruktion.
FörstÄs, menade att ett frihandelsavtal mellan Japan och Sverige aldrig skulle exkludera momsen. Rent teoretiskt skulle det iofs kunna ske :)
Vi slipper inte moms inom EU utan betalar moms i landet vi handlar frÄn. Om inte den totala handeln till Sverige överstiger en viss summma. DÄ debiteras svensk moms (ex amazon) tror tröskelvÀrdet Àr 35000 EUR.
 
Senast Àndrad:

MickeJ

Panerai
FörstÄs, menade att ett frihandelsavtal mellan Japan och Sverige aldrig skulle exkludera momsen. Rent teoretiskt skulle det iofs kunna ske :)
Vi slipper inte moms inom EU utan betalar moms i landet vi handlar frÄn. Om inte den totala handeln till Sverige överstiger en viss summma. DÄ debiteras svensk moms (ex amazon) tror tröskelvÀrdet Àr 35000 EUR.

Du har sÄ rÀtt. :) Jag skulle ha sagt "slipper extra beskattning/moms vid handel inom EU" :)
 

Jonte73

Audemars
BeslutsÄngest....ganska löjlig egentligen! En skx007 med gummi eller jubile lÀnk, skiljer 50 spÀnn sÄ det Àr inte pengarna det handlar. Vilken ska jag köpa? Blir en bestÀllning pÄ skywatches.
LĂ€nk.
Gummit suger enl mig, för styvt och oresonligt.
LÀnken Àr skön att bÀra trots sitt rassel.
Gummi kan du styra senare, orig lÀnk Àr svÄrare att hitta.
 

Matt.K

Breitling
BestÀllde sjÀlv en klocka till flickvÀnnen (julklapp) via Higuchi (AD), rekommenderar starkt - dÄ servicen man fÄr Àr fenomenal. Dom gick Àven med pÄ att skicka paketet som en gÄva. Kan Àven misstÀnka att det kan finnas en ev. prutmÄn ?
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu kunde jag inte hÄlla mig lÀngre, familjens julklappar fÄr bli lidande! InvÀntar en SARB017 frÄn Seiya. Har bara vÀntat sen igÄr men det tar redan knÀcken pÄ mig! :)
Tack till denna trÄd för hjÀlpen med alla frÄgor man haft!
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
SDGZ013 har urverket 8R48 vilket specat till -15/+25spd, SEIKOs specar Àr dock ingenting man ska ta allvarligt pÄ eftersom deras urverk kan prestera bra mycket bÀttre. Jag antar att de vÀl tilltagna toleranserna Àr för att friskrivit sig ansvar pÄ billiga klockor.



Min skx007 har exempelvis en maxavvikelsen pÄ -3/+6 enligt timegraphern och gÄr löjligt exakt pÄ handleden, cirka -2spd. Dessa vÀrden kan dock skilja sig stort mellan olika exemplar eftersom SEIKO troligtvis inte lÀgger sÀrskilt mycket tid pÄ att justera de billiga uren. Ibland har man alltsÄ tur och ibland har man otur nÀr man handlar SEIKO. :)

Hur som helst tyckte jag att det kunde vara kul att mÀta upp min SDGZ013. Jag har ju bara haft den nÄgra fÄ dygn men den verkar gÄ -10spd pÄ handleden, alltsÄ inom specifikationerna. Kom nu ihÄg att SEIKO accepterar en maxavvikelse pÄ 40 sekunder.
image.jpeg
image.jpeg

-14/+2, alltsÄ en maxavvikelse pÄ 16sekunder, ungefÀr 3ggr bÀttre Àn SEIKOs specifikation. :)

-10 spd pÄ handleden Àr dock utanför yonssonspec sÄ den ska ruckas. :)
Det gör du rÀtt i. Bör kunna gÄ riktigt bra efter ruckning.
 

Case

Panerai
Den var fin. Saknas i min lÄda. SÀg till nÀr och om det blir dags.
Kul att du gillar den. Klart snyggaste 60-70's GMT'n frÄn Seiko enligt min ödmjuka Äsikt. Bra skick ocksÄ. Framförallt texten pÄ bezelringen brukar vara ganska nött. Har Àven orginallÀnkenn, men den Àr i rassligaste laget ;-).

Den kommer sÀkerligen att flippas sÄ smÄningom, sÄ jag hör av mig. Jag verkar ha utvecklat en fablÀss för 80talsdesign o_O
 
Topp