• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

men Àr det inte samma case i 127 som i 11?? eller har jag missat nÄgot.

edit- sÄ lika var de ju visst inte... sorry luggarna Àr ju ganska olika
RÀtt stor skillnad tycker jag, förutom att formerna skiljer sig och att 127 inte har nÄgon glasring sÄ Àr 127 bÄde smalare och tunnare.

RÀtt stor skillnad tycker jag, förutom att formerna skiljer sig och att 127 inte har nÄgon glasring sÄ Àr 127 bÄde smalare och tunnare.

Jag Àr usel pÄ ref och siffror sÄ jag fick faktiskt kolla upp det... 127 Àr faktiskt 0.3 mm tjockare ;) (enligt grand-seiko.com)
men mÀrks det att den Àr 1 mm smalare... kan ju personligen tycka att 011 Àr lite för stor.. men hur mycket gör 1 mm? du/ni som provat?

Fick mig att dra pÄ min idag... :D

Fler som kÀnner sig blÄa idag :)
Tog inte lÄng tid innan februari blev vabruari... Trist men kan inte klaga
image.jpeg

Jag Àr usel pÄ ref och siffror sÄ jag fick faktiskt kolla upp det... 127 Àr faktiskt 0.3 mm tjockare ;) (enligt grand-seiko.com)
men mÀrks det att den Àr 1 mm smalare... kan ju personligen tycka att 011 Àr lite för stor.. men hur mycket gör 1 mm? du/ni som provat?
Se dÀr, var helt 100 pÄ att 127 var den tunnaste Spring drive-GSmodellen som slÀppts. :D

Det Àr ju sÄklart mycket som spelar in vid storleksuppfattning men jag minns den sbga003 jag Àgde som vÀldigt stor, en del i det Àr sÀkert att den Àr i stÄl till skillnad mot 011. Tror som sagt Àven att avsaknad av glasring pÄ 127 gör att den upplevs tunnare.

@Molle har ju en snowflake-GS pÄ 39mm, tror den hade varit bÀttre för mig storleksmÀssigt Àn 003/011.

:eek: @Molle att du har en snowflake har jag helt missat...
Refnr har aldrig varit starkaste sidan och Seiko Àr inte sÀrskilt snÀll mot en begagnad hjÀrna som min, men snowflake Àr den första klockan som drog mig in i GS trÀsket...
Jag, men, va.... KrÀver bilder, sÀrskilt frÄn en sÄdan kamera proffs som dig ;)

@sherwan

Hade en SBGA011 för mÄnga Är sedan. SÄlde den av lite oklar anledning. En var dock att jag upplevde den som lite för stor. De mekaniska 37mm varianterna passar bÀttre för den typ av klocka.
10296790_1625085434378071_1593731739_n_523.jpg

11022965_1423926834567492_1456769474_n_419.jpg

För ett Är sedan slÀpptes SBGA129. En 39mm stÄlare med snötavla. Dock röda visare.
BegrÀnsad upplaga till minne av AJHH 10-Ärs jubileum. Upplaga pÄ 369 bitar.

@sherwan

Hade en SBGA011 för mÄnga Är sedan. SÄlde den av lite oklar anledning. En var dock att jag upplevde den som lite för stor. De mekaniska 37mm varianterna passar bÀttre för den typ av klocka.
10296790_1625085434378071_1593731739_n_523.jpg

11022965_1423926834567492_1456769474_n_419.jpg

För ett Är sedan slÀpptes SBGA129. En 39mm stÄlare med snötavla. Dock röda visare.
BegrÀnsad upplaga till minne av AJHH 10-Ärs jubileum. Upplaga pÄ 369 bitar.

Ok, den fÄr vÀl en tumme upp den med dÄ...
Fint med röda detaljer... Gissar att sekundvisaren gör sig Àn bÀttre i verkligheten.

AlltsÄ, hur lÀnge sen var det tjugondag Knut? Fortfarande titlar som "prinskorv" och "sill" och "lutfisk" o_O
Fast om vi hÀrdar ut till pÄsk sÄ blir ju nÄgra av dom aktuella igen iofs... och sen midsommar. :)
"Vad fan yrar han om, menar han en "Tuna" nÀr han surrar om "sill" och "lutfisk" eller vad?!" var min första tanke, sen trillade polletten ner. :happyhappy:

Se dÀr, var helt 100 pÄ att 127 var den tunnaste Spring drive-GSmodellen som slÀppts. :D

Det Àr ju sÄklart mycket som spelar in vid storleksuppfattning men jag minns den sbga003 jag Àgde som vÀldigt stor, en del i det Àr sÀkert att den Àr i stÄl till skillnad mot 011. Tror som sagt Àven att avsaknad av glasring pÄ 127 gör att den upplevs tunnare.

@Molle har ju en snowflake-GS pÄ 39mm, tror den hade varit bÀttre för mig storleksmÀssigt Àn 003/011.

Mitt i lax soppan, hÀr Àr tunnaste Spring Drive (AFAIK)

P2030625.jpg

(SBGA085 - 12.3mm "tjock")
//Bosse

Se filmen igen. Ström fÄr kvartskristall i svÀngning vilket tolkas av ECU som bestÀmmer hastigheten pÄ hjulet. Det Àr med andra ord en kvartsklocka, eller kvartshybrid om man sÄ önskar. Jag ser inget negativt med det, fördelarna Àr mÄnga: icke positionskÀnsligt urverk, lÀngre serviceintervall, bÀttre tidhÄllning Àn ett mekaniskt urverk mm.

Men ja, du har köpt en kvartsklocka. :p
Du rÀtt och jag fel hmm

Enligt filmen anvÀnder du kvarts i SpringDrive för att kontrollera fjÀdern, att se till att den slÀpper ifrÄn sig jÀmn kraft hela tiden.
I ett vanligt kvartsur bestÀmmer kvarts tiden. Efter 32 768 pulser, flytta sekundvisarn ett steg. Repetera.

Jag kan ha fel, men om jag förstÄtt det rÀtt sÄ bestÀms inte tiden av kvarts i en SpringDrive. Kvarts anvÀnds för att kontrollera mekaniken, som bestÀmmer tiden.
En liten skillnad men ÀndÄ en skillnad. Det Àr i allafall sÄ jag resonerar :)
Det Àr helt rÀtt bara att jag gÄtt pÄ fel spÄr i mitt lÀrande om spring drive

Se filmen igen. Ström fÄr kvartskristall i svÀngning vilket tolkas av ECU som bestÀmmer hastigheten pÄ hjulet. Det Àr med andra ord en kvartsklocka, eller kvartshybrid om man sÄ önskar. Jag ser inget negativt med det, fördelarna Àr mÄnga: icke positionskÀnsligt urverk, lÀngre serviceintervall, bÀttre tidhÄllning Àn ett mekaniskt urverk mm.

Men ja, du har köpt en kvartsklocka. :p
Mee wrong ;-)

Är det farfarsklocka som gĂ€ller för service av vintage GS? Min tappar typ 1,5s/tim, Ă€r lite bitter dĂ„ sĂ€ljaren skrev att den gĂ„r perfekt..

Tillbaka
Topp