seiko nutti nutti
Basic
Hoppas fler som vet att seiko gör vÀrldens bÀsta urverk eller mest precisa fortsÀtter pÄ detta. Àlskar att jag hittat hitTack för att du sparkade liv i trÄden!
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Hoppas fler som vet att seiko gör vÀrldens bÀsta urverk eller mest precisa fortsÀtter pÄ detta. Àlskar att jag hittat hitTack för att du sparkade liv i trÄden!
![]()
Vilket menar du Àr vÀrldens mest precisa urverk?Hoppas fler som vet att seiko gör vÀrldens bÀsta urverk eller mest precisa fortsÀtter pÄ detta. Àlskar att jag hittat hit
Seiko astron gps om man vill ha quartsVilket menar du Àr vÀrldens mest precisa urverk?
Fast exakthet med atomurssynkning Àr fusk, det har ju Àven Casio och Citizen sÄ ingen vinst dÀr. Spring drive Àr ju kvartsregulerat sÄ ingen vinst dÀr heller om du jÀmför med andra kvartsare. Vilket urverk har +-0,75spd?Seiko astron gps om man vill ha quarts
Men annars sÄ Àr spring drive pÄ +-1 sekund per dygn sedan har vi highbeat som ligger 075 +-
Mvh nutti nutti
Quarts reglerad nej men fungerar pÄ ett sÄdant sÀtt dÀr att den Àr sÄ exaktFast exakthet med atomurssynkning Àr fusk, det har ju Àven Casio och Citizen sÄ ingen vinst dÀr. Spring drive Àr ju kvartsregulerat sÄ ingen vinst dÀr heller om du jÀmför med andra kvartsare. Vilket urverk har +-0,75spd?
SEIKO kommer aldrig vinna ett exakthetspris utifrÄn sina specifikationer eftersom de Àr vÀl tilltagna. Att spring drive dÀremot Àr grymma urverk och att SEIKO gör grymma urverk generellt hÄller jag sÄklart med om.
Easy! Vi Àr mÄnga Semenkos HÀrOm nÄn borde vinna ett exakthetspris borde det vara @yonsson, som vet exakt vad han pratar om!![]()
à h herregud Nutti... Leta inte för lÀnge baraQuarts reglerad nej men fungerar pÄ ett sÄdant sÀtt dÀr att den Àr sÄ exakt
I springdrive sÄ har du en lite elektromagnetisk tillhÄllare som gör att den gÄr som en quarts klocka.
Jag ska leta upp 075 sÄ jag inte gör bort mig.
Nutti nutti
Klart slut natti natti men du kommer fÄ den under morgondagen God natà h herregud Nutti... Leta inte för lÀnge bara
Nu Àr det Natti natti!
Coming soon: http://www.dagazwatch.com/apps/webstore/products/show/5447380Hej alla Seiko experter! Vart kan man smidigast köpa ett skx009 original insert ifrÄn?
Tacksam för svar![]()
Sorry lÀste lite snabbt
Quarts reglerad nej men fungerar pÄ ett sÄdant sÀtt dÀr att den Àr sÄ exakt
I springdrive sÄ har du en lite elektromagnetisk tillhÄllare som gör att den gÄr som en quarts klocka.
Jag ska leta upp 075 sÄ jag inte gör bort mig.
Nutti nutti
Ăr det jag som har blivit tappad eller! elektromagnetisk menar du dĂ„ att det Ă€r kvarts?Kvarts, jo.
Se filmen igen. Ström fĂ„r kvartskristall i svĂ€ngning vilket tolkas av ECU som bestĂ€mmer hastigheten pĂ„ hjulet. Det Ă€r med andra ord en kvartsklocka, eller kvartshybrid om man sĂ„ önskar. Jag ser inget negativt med det, fördelarna Ă€r mĂ„nga: icke positionskĂ€nsligt urverk, lĂ€ngre serviceintervall, bĂ€ttre tidhĂ„llning Ă€n ett mekaniskt urverk mm.Ăr det jag som har blivit tappad eller! elektromagnetisk menar du dĂ„ att det Ă€r kvarts?
DÄ fÄr man nog bestÀmma en definition pÄ vad en kvartsklocka egentligen Àr. Tiden bestÀms ju inte av kvarts i en Spring Drive. Den borde ju kallas Kvartskontrollerat mekaniskt ur.Se filmen igen. Ström fÄr kvartskristall i svÀngning vilket tolkas av ECU som bestÀmmer hastigheten pÄ hjulet. Det Àr med andra ord en kvartsklocka, eller kvartshybrid om man sÄ önskar. Jag ser inget negativt med det, fördelarna Àr mÄnga: icke positionskÀnsligt urverk, lÀngre serviceintervall, bÀttre tidhÄllning Àn ett mekaniskt urverk mm.
Men ja, du har köpt en kvartsklocka.![]()
Varför har man kvartskristall om inte tiden bestÀms med hjÀlp av den? +-15spm Àr ju standard pÄ kvarts, varför skulle det vara sunkigt? Vill man ha bÀttre tidhÄllning sÄ fÄr man anvÀnda thermokompensering, +-15 duger gott. Det finns Àven spring drive med +-10spd och i praktiken diffar i princip alla exemplar bara nÄgra fÄ sekunder/mÄnad vilket rÀcker gott och vÀl.DÄ fÄr man nog bestÀmma en definition pÄ vad en kvartsklocka egentligen Àr. Tiden bestÀms ju inte av kvarts i en Spring Drive. Den borde ju kallas Kvartskontrollerat mekaniskt ur.
En annan sak som slÄr mig Àr den taskiga specificationen. +/- 15 sekunder per mÄnad. Vad Àr det för sunkkvarts dom stoppa in?
Enligt filmen anvÀnder du kvarts i SpringDrive för att kontrollera fjÀdern, att se till att den slÀpper ifrÄn sig jÀmn kraft hela tiden.Varför har man kvartskristall om inte tiden bestÀms med hjÀlp av den? +-15spm Àr ju standard pÄ kvarts, varför skulle det vara sunkigt? Vill man ha bÀttre tidhÄllning sÄ fÄr man anvÀnda thermokompensering, +-15 duger gott. Det finns Àven spring drive med +-10spd och i praktiken diffar i princip alla exemplar bara nÄgra fÄ sekunder/mÄnad vilket rÀcker gott och vÀl.
Hetaste "quartzen" just nu!![]()
SBGA127, dagens kvartsklocka.![]()
![]()
Att jag skulle ha en SBGA127 pÄ handleden ikvÀll var ju helt otÀnkbart imorse, men va fan...
För att citera förra Àgaren: "Som en smekning pÄ handleden". LE xxx/700, titan, 40mm, spring drive, glasbaksida, 5-delad lÀnk, blÄ sunburstmummatavla.![]()
Hade gÀrna haft en 011 i 39mm, finns ju dock knappt.Sweet.. missat detta... trodde aldrig du skulle ha en titanklocka...
snart vÀrmer du dig för en SBGA011 ocksÄ skall du se![]()
Fick mig att dra pÄ min idag...Hetaste "quartzen" just nu!![]()
Hade gÀrna haft en 011 i 39mm, finns ju dock knappt.En 011 hade jag iofs inte heller bangat.