• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Tack för att du sparkade liv i trÄden!
britneydeath.jpg
Hoppas fler som vet att seiko gör vÀrldens bÀsta urverk eller mest precisa fortsÀtter pÄ detta. Àlskar att jag hittat hit

Seiko astron gps om man vill ha quarts
Men annars sÄ Àr spring drive pÄ +-1 sekund per dygn sedan har vi highbeat som ligger 075 +-
Mvh nutti nutti
Fast exakthet med atomurssynkning Àr fusk, det har ju Àven Casio och Citizen sÄ ingen vinst dÀr. Spring drive Àr ju kvartsregulerat sÄ ingen vinst dÀr heller om du jÀmför med andra kvartsare. Vilket urverk har +-0,75spd?

SEIKO kommer aldrig vinna ett exakthetspris utifrÄn sina specifikationer eftersom de Àr vÀl tilltagna. Att spring drive dÀremot Àr grymma urverk och att SEIKO gör grymma urverk generellt hÄller jag sÄklart med om.

Fast exakthet med atomurssynkning Àr fusk, det har ju Àven Casio och Citizen sÄ ingen vinst dÀr. Spring drive Àr ju kvartsregulerat sÄ ingen vinst dÀr heller om du jÀmför med andra kvartsare. Vilket urverk har +-0,75spd?

SEIKO kommer aldrig vinna ett exakthetspris utifrÄn sina specifikationer eftersom de Àr vÀl tilltagna. Att spring drive dÀremot Àr grymma urverk och att SEIKO gör grymma urverk generellt hÄller jag sÄklart med om.
Quarts reglerad nej men fungerar pÄ ett sÄdant sÀtt dÀr att den Àr sÄ exakt
I springdrive sÄ har du en lite elektromagnetisk tillhÄllare som gör att den gÄr som en quarts klocka.
Jag ska leta upp 075 sÄ jag inte gör bort mig.
Nutti nutti

Quarts reglerad nej men fungerar pÄ ett sÄdant sÀtt dÀr att den Àr sÄ exakt
I springdrive sÄ har du en lite elektromagnetisk tillhÄllare som gör att den gÄr som en quarts klocka.
Jag ska leta upp 075 sÄ jag inte gör bort mig.
Nutti nutti
Åh herregud Nutti... Leta inte för lĂ€nge bara ;)
Nu Àr det Natti natti!

Uret har för dryga 2000 klockmaster globen har den ocksÄ men vet ej vad den kostar dÀr uret brukar vara hyfsat billiga via nÀt om du inte kÀnner nÄgon som sÀljer
Mvh mattias

Är det jag som har blivit tappad eller! elektromagnetisk menar du dĂ„ att det Ă€r kvarts?
Se filmen igen. Ström fÄr kvartskristall i svÀngning vilket tolkas av ECU som bestÀmmer hastigheten pÄ hjulet. Det Àr med andra ord en kvartsklocka, eller kvartshybrid om man sÄ önskar. Jag ser inget negativt med det, fördelarna Àr mÄnga: icke positionskÀnsligt urverk, lÀngre serviceintervall, bÀttre tidhÄllning Àn ett mekaniskt urverk mm.

Men ja, du har köpt en kvartsklocka. :p

Se filmen igen. Ström fÄr kvartskristall i svÀngning vilket tolkas av ECU som bestÀmmer hastigheten pÄ hjulet. Det Àr med andra ord en kvartsklocka, eller kvartshybrid om man sÄ önskar. Jag ser inget negativt med det, fördelarna Àr mÄnga: icke positionskÀnsligt urverk, lÀngre serviceintervall, bÀttre tidhÄllning Àn ett mekaniskt urverk mm.

Men ja, du har köpt en kvartsklocka. :p
DÄ fÄr man nog bestÀmma en definition pÄ vad en kvartsklocka egentligen Àr. Tiden bestÀms ju inte av kvarts i en Spring Drive. Den borde ju kallas Kvartskontrollerat mekaniskt ur.

En annan sak som slÄr mig Àr den taskiga specificationen. +/- 15 sekunder per mÄnad. Vad Àr det för sunkkvarts dom stoppa in?

DÄ fÄr man nog bestÀmma en definition pÄ vad en kvartsklocka egentligen Àr. Tiden bestÀms ju inte av kvarts i en Spring Drive. Den borde ju kallas Kvartskontrollerat mekaniskt ur.

En annan sak som slÄr mig Àr den taskiga specificationen. +/- 15 sekunder per mÄnad. Vad Àr det för sunkkvarts dom stoppa in?
Varför har man kvartskristall om inte tiden bestÀms med hjÀlp av den? +-15spm Àr ju standard pÄ kvarts, varför skulle det vara sunkigt? Vill man ha bÀttre tidhÄllning sÄ fÄr man anvÀnda thermokompensering, +-15 duger gott. Det finns Àven spring drive med +-10spd och i praktiken diffar i princip alla exemplar bara nÄgra fÄ sekunder/mÄnad vilket rÀcker gott och vÀl.

Senast Àndrad:
Varför har man kvartskristall om inte tiden bestÀms med hjÀlp av den? +-15spm Àr ju standard pÄ kvarts, varför skulle det vara sunkigt? Vill man ha bÀttre tidhÄllning sÄ fÄr man anvÀnda thermokompensering, +-15 duger gott. Det finns Àven spring drive med +-10spd och i praktiken diffar i princip alla exemplar bara nÄgra fÄ sekunder/mÄnad vilket rÀcker gott och vÀl.
Enligt filmen anvÀnder du kvarts i SpringDrive för att kontrollera fjÀdern, att se till att den slÀpper ifrÄn sig jÀmn kraft hela tiden.
I ett vanligt kvartsur bestÀmmer kvarts tiden. Efter 32 768 pulser, flytta sekundvisarn ett steg. Repetera.

Jag kan ha fel, men om jag förstÄtt det rÀtt sÄ bestÀms inte tiden av kvarts i en SpringDrive. Kvarts anvÀnds för att kontrollera mekaniken, som bestÀmmer tiden.
En liten skillnad men ÀndÄ en skillnad. Det Àr i allafall sÄ jag resonerar :)

image.jpeg

Att jag skulle ha en SBGA127 pÄ handleden ikvÀll var ju helt otÀnkbart imorse, men va fan... :D

För att citera förra Àgaren: "Som en smekning pÄ handleden". LE xxx/700, titan, 40mm, spring drive, glasbaksida, 5-delad lÀnk, blÄ sunburstmummatavla. :)

Sweet.. missat detta... trodde aldrig du skulle ha en titanklocka...
snart vÀrmer du dig för en SBGA011 ocksÄ skall du se :)

AlltsÄ, hur lÀnge sen var det tjugondag Knut? Fortfarande titlar som "prinskorv" och "sill" och "lutfisk" o_O
Fast om vi hÀrdar ut till pÄsk sÄ blir ju nÄgra av dom aktuella igen iofs... och sen midsommar. :)

Tillbaka
Topp