Greven
Guld
SÄ brutal kool den dÀr! Vill-ha-nerven vÀcks till liv...Scubapro time...
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
SÄ brutal kool den dÀr! Vill-ha-nerven vÀcks till liv...Scubapro time...
![]()
inte alls, 42mmVad Àr det för ref? Antar att det Àr en jÀtte pÄ 40-45 mm?
Minipaketöppning GS 43999
![]()
FrÄn 1964, komiskt nog en av fÄ klockor med 7 siffrigt "ID-nummer", senare gick de över till 6 siffror. 1964 var SEIKO Àven officiell tidtagare av OS i Japan. GS-lejonet var inte heller kvar sÄ vÀrst lÀnge utan vissa modeller har istÀllet "GS-guldmynt". Dessa skavdes dessutom ofta bort vid bÀrande alternativt plockades bort och sÄldes lösa. PÄ denna sitter det kvar i alla fall.
![]()
Kupat plexi och W-krona.
![]()
![]()
![]()
![]()
Helt blankpolerad boett och sunburst gör sig bra i solen.
43999 Àr första GS-modellen med datum. Den har manuellt Chronometercertifierat (+10/-1) urverk, hack och quickset bÄde framÄt och bakÄt. Urverket spöade skiten ur de flesta urverk 1964.
Jag har Àgt SBGV009 vid tvÄ tillfÀllen, jÀkligt bra klocka och en ny version av 43999, sjÀlvklart borde det vara roligare att ha originalmodellen sÄ dÀrför slog jag Àntligen till pÄ denna.
Jakten startar...SÄ brutal kool den dÀr! Vill-ha-nerven vÀcks till liv...
För er som missat trÄden om en felande Seiko och vÄgar shoppa hos Boozt.com sÄ har de SUN021 & SUN023 för 2,6k:
https://klocksnack.se/threads/fÄr-inte-igÄng-min-nya-srp655-4r36-vad-Àr-fel.56450/
http://m.boozt.com/se/sv/seiko/seik...17?position=1500000&navId=63776&group=listing
http://m.boozt.com/se/sv/seiko/seik...17?position=1500000&navId=63776&group=listing
![]()
![]()
Hade sjĂ€lv slagit till om jag inte haft renovering, ny bil pĂ„ g, PADI bestĂ€lld och en massa ovĂ€ntade utgifter som dykt upp de senaste mĂ„naderna. Ăr ocksĂ„ sugen pĂ„ en Victorinox efter senaste passarounden..
Edit: GÄr att handla via sas portal och samla Eurobonus-poÀng.
Finare Àn jag trodde, helt klart. Inte perfekt men helt OK. SvÄrt att fÄ bÀttre utan att betala hejdlöst.Var ju grym ju... boetten var vÀl fin (finare Àn du trodde?)... ser ju ut att vara i fantastiskt skick.
Grattis!!
Kul att lejonet Àr kvar, mitt Àr lite ledset...
![]()
Tackar, ja denna har jag haft i ungefĂ€r tvĂ„ Ă„r vilket för mig Ă€r ett tecken pĂ„ att den ligger sĂ€kert i lĂ„dan.Den dĂ€r sĂ„ riktigt bra ut! Ălskar den blĂ„ BezelnDin 7040 keeper? Vet ju du, precis som jag, haft nĂ„gra genom Ă„ren
![]()
SÄ brutal kool den dÀr! Vill-ha-nerven vÀcks till liv...
Riktigt fin! Inte ofta man ser den varianten i sÄ bra skick. Gratulerar!Tog en chansning och klickade hem 7548an pÄ Tradera i söndags kvÀll. Lite oroande med en SÀljare utan tidigare försÀljningar, men bilderna pÄ den skitiga 80-talaren var lovande sÄ jag kunde inte lÄta bli.
Idag landade den och efter en snabb tandborsttvÀtt uppenbar sig en nÀstan LNIB quartzare.
![]()
![]()
![]()
GL-831-bandet kÀnns vÀl sprött och kommer ersÀttas av ett nytt och jag kommer ge den en vÀlbehövlig service dÄ daghjulet stÄr still (har stött pÄ det tidigare och Àr lÀtt ÄtgÀrdat dÄ gammal olja fÄtt det att kÀrva).
Vem av er var det som knep 6105an frÄn samma sÀljare?
Jag var pÄ bÀggeTog en chansning och klickade hem 7548an pÄ Tradera i söndags kvÀll. Lite oroande med en SÀljare utan tidigare försÀljningar, men bilderna pÄ den skitiga 80-talaren var lovande sÄ jag kunde inte lÄta bli.
Idag landade den och efter en snabb tandborsttvÀtt uppenbar sig en nÀstan LNIB quartzare.
![]()
![]()
![]()
GL-831-bandet kÀnns vÀl sprött och kommer ersÀttas av ett nytt och jag kommer ge den en vÀlbehövlig service dÄ daghjulet stÄr still (har stött pÄ det tidigare och Àr lÀtt ÄtgÀrdat dÄ gammal olja fÄtt det att kÀrva).
Wow! Hade koll pÄ den dÀr, men var inte med och budade. Vilket kanonskick! Grattis.Tog en chansning och klickade hem 7548an pÄ Tradera i söndags kvÀll. Lite oroande med en SÀljare utan tidigare försÀljningar, men bilderna pÄ den skitiga 80-talaren var lovande sÄ jag kunde inte lÄta bli.
![]()
![]()
![]()
Nej, inte alls dĂ„ligt. Inte ligga för lĂ€nge bara.Tjenare! LĂ„nar trĂ„den en snabbis och efterfrĂ„gar er expertis. Ăr det dĂ„ligt för mina automatiska klockor nĂ€r de inte anvĂ€nds och urverken stannar och de fĂ„r ligga nĂ„gon dag i lĂ„dan? Bör man skruva upp dem titt som tĂ€tt?
O hur lÀnge Àr "inte för lÀnge"Nej, inte alls dÄligt. Inte ligga för lÀnge bara.
Inte mer Àn tvÄ-tre mÄnader skulle jag sÀga. Men det brukar rÀcka med att motionera dem lite varannan/vartredje vecka eller sÄ.O hur lÀnge Àr "inte för lÀnge"![]()
Som tidigare Àgare av Sumo och med kontorshandleder, avrÄder jag frÄn den modellen. VÀldigt fin dykare, mycket kvalitet för pengen, men jag upplevde den för stor för mig.Jag Àr pÄ jakt efter en min första dykare och har efter mycket letande kommit fram till att det ska bli en Seiko. Jag började i Àndan med mer dressade saker och kronografer, men nu Àr det helt enkel dags att ta klivet ner i vattnet. FrÄn början tyckte jag alla dykare frÄn Seiko verkade vÀldigt stora för min taniga 16,5-17cm handled, sÀrskilt som jag sÀllan bÀr nÄgot som Àr större Àn min FOIS Speedy. Den senaste tiden har jag dock varit och klÀmt pÄ lite olika dykare och konstaterat att det nog mest Àr en vanesak och att min handled kanske inte Àr sÄ klen som jag trott (den Àr relativt platt) Àven om den inte Àr nÄn tjockis. TÀnkte dÀrför vÀnda mig till Seikoexpertisen hÀr pÄ forumet för att se om jag kan fÄ lite vÀgledning?
Jag har provat bÄde Sumo, Shogun och Turtle. Jag tyckte alla funkade storleksmÀssigt och kÀndes bra pÄ, Àven om jag kanske upplevde Sumon som pÄ grÀnsen till stor. Ska jag ha en Turtle kÀnns det som att jag vill ha den kommande PADI-varianten dÄ jag tycker den ser riktigt schysst ut med den blÄ tavlan. Det kliar dock i fingrarna och jag vet inte hur stor lust jag har att vÀnta sÄ dÀrför tror jag den gÄr bort just nu (eller sÄ fÄr jag köpa en till nÀr den vÀl kommer). Shogun tyckte jag kÀndes riktigt bra pÄ och jag gillar att den Àr lÀtt.
Alternativet till ovanstÄende Àr en Transocean. Jag gillar formsprÄket pÄ den och att det kÀnns som en riktigt modern Seiko-dykare, men det Àr alltid lite svÄrare att avgöra nÀr man bara sett nÄgot pÄ bild. Sen Àr den dock rÀtt stor pÄ pappret, men ska samtidigt inte bÀras sÄ stort enligt de recensioner jag lÀst. Det som talar lite emot den Àr ocksÄ den integrerade lÀnken, sÀrskilt som jag tÀnkt mig att den faktiskt ska fÄ följa med pÄ dykÀventyr. Just nu kÀnns det ÀndÄ som att det stÄr mellan den och Shogun och jag har ett par funderingar.
Ni som haft bÄde Transocean och Shogun eller Transocean och Sumo, hur tycker ni de Àr jÀmfört med varandra storleksmÀssigt?
Vilka möjligheter finns det att sÀtta ett annat band pÄ Transocean och gör avsaknaden av möjlighet att till exempel köra den pÄ ett nato att den gÄr bort? Jag sÄg denna (http://www.ablogtowatch.com/seiko-prospex-200m-spring-drive-gmt-watch/) tidigare idag och det verkar ju som att Seiko ÀndÄ satsar pÄ modellserien sÄ det kanske dyker upp Ätminstone nÄgot gummialternativ framöver.
Tack pÄ förhand!
Tack för info, precis sÄnt som jag ville fÄ hjÀlp med! Jag kÀnde som sagt ocksÄ att den nog var lite pÄ grÀnsen nÀr jag provade den och det var vÀl kanske dÀrför jag kÀnde mig mer tilltalad av Turtlen och Shogun (Àven om Sumon i övrigt kÀndes riktigt fin).Som tidigare Àgare av Sumo och med kontorshandleder, avrÄder jag frÄn den modellen. VÀldigt fin dykare, mycket kvalitet för pengen, men jag upplevde den för stor för mig.
Lycka till i jakten!
![]()