• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hittar mest bara lÀnkar till affÀrer och nÄn trÄd hÀr och dÀr dÀr det skrivs att det Àr en lite billigare serie av Seikos klockor, nÄn som hÀnvisar till sÀtt att hitta en fakeklocka pÄ nya modeller, men vem fejkar en vintage-Seiko för 170 kr inkl frakt?
Du ser vÀl att tavlan Àr helt Ät helvete? Riktigt dÄligt stÀmplad. För stora logotyper ich ingen applicerad logotyp.

Du ser vÀl att tavlan Àr helt Ät helvete? Riktigt dÄligt stÀmplad. För stora logotyper ich ingen applicerad logotyp.

Nej, det Àr ju det jag inte gör, eftersom jag Àr nybörjare. Jag ser inte skillnad pÄ en bra och dÄlig stÀmpling, jag vet inte hur stor logotypen ska vara och jag vet inte skillnad pÄ applicerad och inte applicerad logotyp. Det Àr dÀrför jag stÀller frÄgorna hÀr, för att lÀra mig.

Min 3,5 Äring kom precis och förklarade att han behövde ha tvÄ st seiko, en pÄ varje arm.. SjÀlv börjar jag bli sugen pÄ en marinemaster :)

Nej, det Àr ju det jag inte gör, eftersom jag Àr nybörjare. Jag ser inte skillnad pÄ en bra och dÄlig stÀmpling, jag vet inte hur stor logotypen ska vara och jag vet inte skillnad pÄ applicerad och inte applicerad logotyp. Det Àr dÀrför jag stÀller frÄgorna hÀr, för att lÀra mig.
Kolla runt pÄ olika nya SEIKO 5 sÄ ser du en klar skillnad.

Passar pÄ att frÄga en sak i denna intressanta trÄd. För ovanlighetens skull köpte jag nyligen en -ny- klocka, en SEIKO SRP-777 med 4r36-verk. Annars Àr det mest vintage och schweiziska jag Àr van vid. DÄ uppstÄr en undran om tidhÄllning;
RÀtt ut ur boxen de allra första dagarna gick den överraskande exakt. Inte över +2 sek. Emellertid verkar den tappa efter hand dagarna gÄr. Efter ca tre veckor Àr den nere i - 10s. Inte katastrofalt pÄ nÄgot vis men man kunde annars tro den skulle gÄ exaktare nÀr den "gÄtt till" sig och inte tvÀrtom. Eller att den tappade i början för att sedan köras in och gÄ lite fortare. HÀr var det alltsÄ motsatsen.

Hur mÄnga dagar kan man rÀkna med innan ett nytt verk stabiliserar sig? Har inte mÀrkt nÄgon skillnad DD, DU. Det Àr ocksÄ lite förvÄnande(?)
Vi fÄr vÀl se vad den planar ut pÄ för tidhÄllning. Minns inte vad toleransen pÄ minus var för det verket. Kanske 15 - 20 sekunder. Dit Àr det ju en bit.

Och om man skulle vilja ha den eller annan justerad i olika lÀgen, tips pÄ vart man vÀnder sig dÄ?

Kolla runt pÄ olika nya SEIKO 5 sÄ ser du en klar skillnad.
Jovisst gör jag det!

DÀremot visste jag inte att logotypen sÄg likadan ut pÄ 70-talet som idag. JÀmför jag med mina egna referensramar, elgitarrer, sÄ har Fender Àndrat form och storlek pÄ sin logotyp cirka 10 gÄnger över Ären, plus att de Àndrat appliceringsmetod och material i viss mÄn. Tack sÄ mycket för upplysningen! :)

Jovisst gör jag det!

DÀremot visste jag inte att logotypen sÄg likadan ut pÄ 70-talet som idag. JÀmför jag med mina egna referensramar, elgitarrer, sÄ har Fender Àndrat form och storlek pÄ sin logotyp cirka 10 gÄnger över Ären, plus att de Àndrat appliceringsmetod och material i viss mÄn. Tack sÄ mycket för upplysningen! :)
Kolla runt lite hÀr, SEIKO har haft vÀldigt bra tavlor Àven under 60/70/80-talen.

Passar pÄ att frÄga en sak i denna intressanta trÄd. För ovanlighetens skull köpte jag nyligen en -ny- klocka, en SEIKO SRP-777 med 4r36-verk. Annars Àr det mest vintage och schweiziska jag Àr van vid. DÄ uppstÄr en undran om tidhÄllning;
RÀtt ut ur boxen de allra första dagarna gick den överraskande exakt. Inte över +2 sek. Emellertid verkar den tappa efter hand dagarna gÄr. Efter ca tre veckor Àr den nere i - 10s. Inte katastrofalt pÄ nÄgot vis men man kunde annars tro den skulle gÄ exaktare nÀr den "gÄtt till" sig och inte tvÀrtom. Eller att den tappade i början för att sedan köras in och gÄ lite fortare. HÀr var det alltsÄ motsatsen.

Hur mÄnga dagar kan man rÀkna med innan ett nytt verk stabiliserar sig? Har inte mÀrkt nÄgon skillnad DD, DU. Det Àr ocksÄ lite förvÄnande(?)
Vi fÄr vÀl se vad den planar ut pÄ för tidhÄllning. Minns inte vad toleransen pÄ minus var för det verket. Kanske 15 - 20 sekunder. Dit Àr det ju en bit.

Och om man skulle vilja ha den eller annan justerad i olika lÀgen, tips pÄ vart man vÀnder sig dÄ?
Det Àr inte ovanligt att tidhÄllningen Àndrar dig efter inkörning pÄ billigare SEIKOs. Vilken urmakare som helst kan rucka de dÀr.

Timeout vid Medelhavet med SRP777. Och andra :).
IMG_20161029_190314.jpg

Du fÄr ursÀkta mig som Àr nybörjare, men du kanske kan hjÀlpa mig att undvika framtida misstag.

Hur vet man att tavlan Àr felaktig? Finns det nÄgra vanliga tell tales eller kanske ett referensbibliotek med bilder att gÄ efter?
Hur ser man att tavlan Àr fulmÄlad?

HÀr Àr klockan jag köpte, hur ser man att den Àr fake/fulmÄlad?
Hur skulle den sett ut om den var bÀttre mÄlad?
s-l1600.jpg

Finns det nÄgot enkelt sÀtt att se om urverket Àr kass eller bra?
Samma klocka, finns det nÄgra tydliga tecken pÄ att detta Àr skrÀp?
s-l1600.jpg
En give away brukar vara att det stÄr "Japan Made" lr inget alls, fÀrglada tavlor, den hÀr ser inte ut att stÀmma alls med boetten, Googla pÄ modellnr (ref.nr) 6309 (verket) - 8029 (boett mod) förmodligen fel bakboett pÄ den hÀr (ja, jag hittade den pÄ Bukten), hittar man andra Seikosar som har likadana tavlor men annan boett, typisk varningssignal, behöver inte vara skrÀp, 6309:an Àr riktig work horse gÄr Àven om den har blivit rejÀlt misshandlad, ser inte om det stÄr 6309 pÄ verket, rotorn ser vÀldigt fuktskadad ut, och jag tror inte den ska ha den verkringen i plast.

Indien brukar vara nÄgot man ska hÄlla sig ifrÄn men det finns sÀkert guldkorn dÀr ocksÄ, vilken den hÀr dock inte tillhör ;) men jag tror du överlever dom 15 £:n.

Klockan kan ha sett ut sÄ hÀr, obs kan:
510.jpg
8029.JPG

Du fÄr ursÀkta mig som Àr nybörjare, men du kanske kan hjÀlpa mig att undvika framtida misstag.

Hur vet man att tavlan Àr felaktig? Finns det nÄgra vanliga tell tales eller kanske ett referensbibliotek med bilder att gÄ efter?
Hur ser man att tavlan Àr fulmÄlad?

HÀr Àr klockan jag köpte, hur ser man att den Àr fake/fulmÄlad?
Hur skulle den sett ut om den var bÀttre mÄlad?

Finns det nÄgot enkelt sÀtt att se om urverket Àr kass eller bra?
Samma klocka, finns det nÄgra tydliga tecken pÄ att detta Àr skrÀp?

Jag ska försöka ta det sÄ kortfattat som möjligt utan att dra in pÄ sidospÄr/undantag.

Börja med att kolla upp vad klockan har för referensnummer och börja googla pÄ detta, har du tur finns det bilder att jÀmföra med. Referensnumret stÄr i regel pÄ baksidan (EDIT: SÄvida det Àr rÀtt bakboett pÄ den sÄklart :)) och kan t.ex. se ut sÄ hÀr: 7625-8090 (fyra första Àr urverkets ref och fyra sista Àr boettens). Det ska Àven finnas ett serienummer som kan hinta om vilket Ärtal klockan kommer frÄn, serienumret bestÄr vanligtvis av 6 siffror och ibland N eller D (N=November, D=December), saxat frÄn referensarkivet: "Första bokstaven i serienumret Àr andra siffran i Ärtalet och andra siffran i serienumret Àr mÄnaden. Exempelvis 01=2011 januari. Det kan dock bli lurigt om man inte vet under vilket Ärtionde klockan tillverkades.".

GÀllande klockan i frÄga sÄ ser det slarvigt ut, text/siffror/linjer Àr klumpiga och ojÀmna vilket aldrig hade kommit ut frÄn Seikos fabrik. Jag har ingen aning om hur den skulle sett ut ursprungligen, jag undrar om den överhuvudtaget finns?

Det enda du har att gÄ pÄ huruvida ett urverk Àr kasst eller ej Àr utifrÄn sÀljarens beskrivning och om det finns bilder pÄ urverket, finns inget av detta och du ÀndÄ vill ha den sÄ bör du rÀkna in en servicekostnad i priset. Egentligen bör man alltid rÀkna in detta i priset sÄvida sÀljaren inte kan intyga att den (inom skÀlig tid) varit servad. Urverket i frÄga ser inte rent ut, rotorn ser framförallt förjÀvlig ut.

Även om det bara handlar om 170 kr sĂ„ hade jag avstĂ„tt, det kĂ€nns inte lockande att ta hem en klocka som troligen Ă€r lĂ„ngt borta frĂ„n dess ursprungliga skick.

En give away brukar vara att det stÄr "Japan Made" lr inget alls, fÀrglada tavlor, den hÀr ser inte ut att stÀmma alls med boetten, Googla pÄ modellnr (ref.nr) 6309 (verket) - 8029 (boett mod) förmodligen fel bakboett pÄ den hÀr (ja, jag hittade den pÄ Bukten), hittar man andra Seikosar som har likadana tavlor men annan boett, typisk varningssignal, behöver inte vara skrÀp, 6309:an Àr riktig work horse gÄr Àven om den har blivit rejÀlt misshandlad, ser inte om det stÄr 6309 pÄ verket, rotorn ser vÀldigt fuktskadad ut, och jag tror inte den ska ha den verkringen i plast.

Indien brukar vara nÄgot man ska hÄlla sig ifrÄn men det finns sÀkert guldkorn dÀr ocksÄ, vilken den hÀr dock inte tillhör ;) men jag tror du överlever dom 15 £:n.

510.jpg
8029.JPG
Riktigt frÀn den dÀr seiko5 an!

En give away brukar vara att det stÄr "Japan Made" lr inget alls, fÀrglada tavlor, den hÀr ser inte ut att stÀmma alls med boetten,
[Massa bra info]
510.jpg
8029.JPG
Jag ska försöka ta det sÄ kortfattat som möjligt utan att dra in pÄ sidospÄr/undantag.
[Massa bra info]
Även om det bara handlar om 170 kr sĂ„ hade jag avstĂ„tt, det kĂ€nns inte lockande att ta hem en klocka som troligen Ă€r lĂ„ngt borta frĂ„n dess ursprungliga skick.

Stort tack för genomgÄngarna frÄn er bÄda!
FÄr vÀl ta det hÀr som lÀropengar, för nu hÄller jag med om att det Àr smÀrtsamt uppenbart felaktigt.

Det hÀr med det 4+4-siffriga referensnumret, gÀller det bara Seiko eller Àr alla klockor lika pÄ den punkten?

FÄr vÀl ta det hÀr som lÀropengar, för nu hÄller jag med om att det Àr smÀrtsamt uppenbart felaktigt.

Det hÀr med det 4+4-siffriga referensnumret, gÀller det bara Seiko eller Àr alla klockor lika pÄ den punkten?
4+4 Àr gÀller endast Seiko, men kan mycket vÀl finnas andra tillverkare ocksÄ. Inga som spelar nÄn roll, dock. :p

Edit: GÀller dock endast frÄn och med nÄn gÄng tidigt 60-tal. Klockan i min avatar Àr frÄn 1956 med ref 13005.

Jag gissar pÄ att majoriteten hÀr som köpt genom Tradera/bukten nÄgon gÄng har Äkt pÄ en nitlott :)

Tror jag skrev det innan, men om nÄgot Àr för billigt för att det ska kÀnnas rimligt sÄ Àr det troligen nÄgot som inte stÀmmer (och sÀrskilt om klockan kommer frÄn Indien/Filippinerna, tyvÀrr).

Jag gissar pÄ att majoriteten hÀr som köpt genom Tradera/bukten nÄgon gÄng har Äkt pÄ en nitlott

Tror jag skrev det innan, men om nÄgot Àr för billigt för att det ska kÀnnas rimligt sÄ Àr det troligen nÄgot som inte stÀmmer (och sÀrskilt om klockan kommer frÄn Indien/Filippinerna, tyvÀrr).
Det Àr iallafall bÀttre med en 170-kronors nitlott Àn en betydligt dyrare!

Kunde inte lÄta bli . SÄ vackert gul höstfÀrg pÄ tavlan . Visserligen inget jÀtteroligt verk? 7123 har vÀl inte bÀsta ryktet ? Men Àr man försiktig sÄ ska det inte vara nÄgra problem? Samma modell som "viggen". Bara Tisdag idag:p
IMG_20161101_115552.jpg

Senast Àndrad:
Snart har jag en Seiko 7C43 för varje veckodag :)
Är det nĂ„gon som har en 7C43-700B eller 7C43-7009 till salu? Jag har en 7C43-7010 som jag kan byta bort mot en 7C43-7009.

7C43.jpg

:seiko:
/Roger
Snygg samling, Roger, bra jobbat att hitta alla de dÀr! De Àr svÄra att hitta tycker jag eller sÄ letar jag pÄ fel stÀlle. Skulle du mot all förmodan lyckas hitta tvÄ 700B kan du ju höra av dig ;)
Lycka till med jakten :)

Tillbaka
Topp