• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Jag har en frÄga till alla Seiko experter: Finns det nÄgot manuellt Seikoverk? Om det gör det, Àr det bara vintage eller finns det moderna oxÄ???
Finns ett par moderna Grand Seiko med manuellt verk. Annars finns det massor av vintage. Föredrar manuella verk och har i nulÀget sex stycken manuella Seiko frÄn mellan 1956 och 1977.

Finns ett par moderna Grand Seiko med manuellt verk. Annars finns det massor av vintage. Föredrar manuella verk och har i nulÀget sex stycken manuella Seiko frÄn mellan 1956 och 1977.
Tack, kom pÄ GS nÀr jag hade skrivit frÄgan... Vet inte riktigt om vintage Àr min grej, hade hoppats pÄ nÄgot modernt i lite lÀgre prisklass... Men jag fÄr helt enkelt köra pÄ lite schyssta Seikos och leta manuell klocka i andra mÀrken

Kör lite Seiko ikvÀll, borde göra det lite oftare :)
IMG_1344.JPG

Tack, kom pÄ GS nÀr jag hade skrivit frÄgan... Vet inte riktigt om vintage Àr min grej, hade hoppats pÄ nÄgot modernt i lite lÀgre prisklass... Men jag fÄr helt enkelt köra pÄ lite schyssta Seikos och leta manuell klocka i andra mÀrken
Googla Grand SEIKO SBGW, alla de Àr manuella.
IMG_7070.JPG

Eller köp en vintage (43999 pÄ bilden). :)

Det Àr ingen som av hÀndelse sitter pÄ en sarx013/15 (helst 15) som inte fÄr den tid den förtjÀnar? IsÄfall köper jag gÀrna :)

Min Skx007 gick oförskÀmt bra nÀr jag först fick den, Tappade ca 3 sek per dygn men nu Àr vi nÀrmare 12 sek per dygn.

Till frĂ„gan. Är de vĂ€rt att öppna och justera eller gör jag mig sjĂ€lv en otjĂ€nst om jag försöker pilla för de lilla? :)

Min Skx007 gick oförskÀmt bra nÀr jag först fick den, Tappade ca 3 sek per dygn men nu Àr vi nÀrmare 12 sek per dygn.

Till frĂ„gan. Är de vĂ€rt att öppna och justera eller gör jag mig sjĂ€lv en otjĂ€nst om jag försöker pilla för de lilla? :)
Har du tid och tÄlamod sÄ gÄr det alltid att testa sjÀlv. Dock Àr det svÄrt att fÄ till den avvikelsen sÄ den blir bÀttre utan en timegraph skulle jag vilja pÄstÄ. Kostar nÄgra hundringar att göra hos urmakare sÄ jag tror det Àr bÀttre i sÄ fall.

Har du tid och tÄlamod sÄ gÄr det alltid att testa sjÀlv. Dock Àr det svÄrt att fÄ till den avvikelsen sÄ den blir bÀttre utan en timegraph skulle jag vilja pÄstÄ. Kostar nÄgra hundringar att göra hos urmakare sÄ jag tror det Àr bÀttre i sÄ fall.
Jag har tid :) dessutom tycker jag det Àr roligt nÀr man fixat nÄnting sjÀlv. Har den hellre sÄ den snabbar sig lite dÄ jag Àr nÄgot av en tidsoptimist :p

Blir till att öppna den i samband med montering av super jubilee. SmÄpeta pÄ justeringen för att se var man landat 24h senare. Uppdatering kommer :)

Jag har tid :) dessutom tycker jag det Àr roligt nÀr man fixat nÄnting sjÀlv. Har den hellre sÄ den snabbar sig lite dÄ jag Àr nÄgot av en tidsoptimist :p

Blir till att öppna den i samband med montering av super jubilee. SmÄpeta pÄ justeringen för att se var man landat 24h senare. Uppdatering kommer :)

Ta det vÀÀÀldigt försiktigt. Ganska lÀtt att fucka upp istÀllet för att förbÀttra. Lycka till!

Ta det vÀÀÀldigt försiktigt. Ganska lÀtt att fucka upp istÀllet för att förbÀttra. Lycka till!
Tack för varningen! worst case fÄr den vÀl en tur till urmakare om jag lyckas fucka upp tidsgÄngen allt för mkt.
TÀnkte ta nÄgra bilder innan jag justerar sÄ jag borde kunna fÄ tillbaka det :)

Tack för varningen! worst case fÄr den vÀl en tur till urmakare om jag lyckas fucka upp tidsgÄngen allt för mkt.
Nja, nÄgra bilder kommer nog inte hjÀlpa nÀmnvÀrt Àr jag rÀdd. Det krÀvs EXTREMT lite förflyttning av armen för att göra stor skillnad pÄ gÄngen. Om du kÀnner att armen flyttas Àr det i princip för mycket.

Som @Dennta sÀger sÄ kommer en bild inte att hjÀlpa dig överhuvudtaget tyvÀrr. Ser du nÄgon skillnad pÄ bilden kommer du att ha rört den alldeles för mycket. För den lilla tidsruckning du behöver handlar det om delar av millimetrar, nÀstan mindre Àn sÄ. Var ocksÄ extremt nogrann med att att inte komma Ät "den andra" armen som justerar balansens svÀngningar och hur jÀmna dom Àr. DÄ kommer du att fÄ en vÀldigt ojÀmn tidshÄllning. (talar av erfarenheten att ha fuckat upp ett 7s26 ;) )

Ok! Tack sÄ mycket för era svar :)
DÄ blir de en vÀldigt försiktig puff med en mejselspets
Gillar ÀndÄ att du inte ger upp tanken pÄ att göra det sjÀlv efter alla varningar :cool:
Men som sagt, var grymt försiktig och var förberedd pĂ„ att fĂ„ göra om det MÅNGA gĂ„nger utan rĂ€tt utrustning. Min gissning Ă€r att du kommer hamna lĂ€ngre ifrĂ„n Ă€n du Ă€r idag, men skam den som ger sig :p Min SKX backar 15-20sek per dygn, men dĂ„ den bara anvĂ€nds som beater sĂ„ gör det mig ingenting. StĂ€ller den bara 2-3 min före sĂ„ har den garanterat stannat innan den börjar gĂ„ efter.

Funderar pÄ att söka upp en tonÄrsförÀlskelse nÀmligen seiko arctura kinetic 5m42 frÄn c:a 1997...
IMG_1508.JPG

SjÀlvklart ska det vara titan, tror "rÀtt" ref kan vara 5M42-OH49. Sannolikt inte helt lÀtt att hitta en NOS sÄ jag tar gÀrna emot tankar innan jag börjar jaga. NÄn som rentav haft en? Vilken storlek Àr mest bÀrbar med den integrerade lÀnken? (35 mm verkar vanligast - kan lÄta litet men kom igen, vi snackar nittiotal ju!) Kan man fortfarande fÄ igÄng/underhÄlla dessa tidigaste kinetics?

Ful? Javisst, men det ska ju vara sÄ! Ritad av Jorg Hysek och utstÀlld pÄ seikomuseet...

Senast Àndrad:
Funderar pÄ att söka upp en tonÄrsförÀlskelse nÀmligen seiko kinetic 5m42 frÄn c:a 1997...
IMG_1508.JPG

SjÀlvklart ska det vara titan, tror "rÀtt" ref kan vara 5M42-OH49. Sannolikt inte helt lÀtt att hitta en NOS sÄ jag tar gÀrna emot tankar innan jag börjar jaga. NÄn som rentav haft en? Vilken storlek Àr mest bÀrbar med den integrerade lÀnken? (35 mm verkar vanligast - kan lÄta litet men kom igen, vi snackar nittiotal ju!) Kan man fortfarande fÄ igÄng/underhÄlla dessa tidigaste kinetics?

Ful? Javisst, men det ska ju vara sÄ! Ritad av Jorg Hysek och utstÀlld pÄ seikomuseet...

Inte sÄ mycket svar pÄ dina funderingar men jag fÄr sÄnna hÀrliga flashbacks till min tonÄr dÀr kring milleniumskiftet nÀr jag ser klockan, riktigt kul.

Det ska gÄ att köpa nya batterier till 5M42-verk som har betydligt bÀttre power reserve (tror det handlar om mÄnader istÀllet för dagar), bara att googla "Seiko 5M42 battery" sÄ Àr du pÄ rÀtt vÀg :).

Tillbaka
Topp