vandahl
Basic
@johannes11 Riktigt trevlig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Grattis! Jag tror nog att 7000 passar dig bÀttre, sÄ sÀlj den andra till mig!Letat efter en King Seiko 5626 en lÀngre tid, fick möjligheten att köpa en 7040 för en tid sedan, men har suktat efter en 7000 ocksÄ med de breda bandhornen. Letat ett tag i Japan och bukten, men ingen lycka. Lyckades sÄ köpa en 7000 i finfint skick som funnits pÄ forumet ett tag
![]()
HĂ€r tillsammans med kusinen. Vet inte vilken jag tycker om mest
![]()
Riktigt snygg. Vad gÄr en 5626a pÄ nuförtiden?Letat efter en King Seiko 5626 en lÀngre tid, fick möjligheten att köpa en 7040 för en tid sedan, men har suktat efter en 7000 ocksÄ med de breda bandhornen. Letat ett tag i Japan och bukten, men ingen lycka. Lyckades sÄ köpa en 7000 i finfint skick som funnits pÄ forumet ett tag
![]()
HĂ€r tillsammans med kusinen. Vet inte vilken jag tycker om mest
![]()
OcksÄ intresserad av sÄna upplysningarRiktigt snygg. Vad gÄr en 5626a pÄ nuförtiden?
Det Àr ett vintage Tropic bandSnyggt band pÄ den! VarifrÄn kommer det? Har en idé om nÄgot liknande...
Ok. Tack!Det Àr ett vintage Tropic band
Nu gissar jag bara men, det Àr inte sÄ att du behöver ett nytt batteri?Hade ocksÄ velat vara med i 7548-7000-klubben idag men dessvÀrre ville den inte det lika mycket.
FrÄga: Om sekundvisaren bara hoppar lite svagt pÄ sin plats (minut/tim-visare Àr Àven stilla), finns det nÄgon "enkel" ÄtgÀrd annat Àn att serva verket? Om sÄ Àr fallet, finns det nÄgon hÀr pÄ forumet som gör Quartz-jobb? Nytt och korrekt batteri Àr isatt.
![]()
Sista rycket, eller att sekundvisaren sitter löst.Nu gissar jag bara men, det Àr inte sÄ att du behöver ett nytt batteri?
Nu gissar jag bara men, det Àr inte sÄ att du behöver ett nytt batteri?
Riktigt snygg. Vad gÄr en 5626a pÄ nuförtiden?
VÀldigt trevlig grön tavla dÀr, hÀrligt med semester!Herr o fru pÄ semester. DubbdÀck no no.
![]()
IckeHar nÄgon GS quartz sweeping second?
Vet att spring drive har det men nÄgon mer?
Tror serviceintervallet i instruktionsboken Àr 3-5 Är men man kan ju i princip behandla dem som kvartsklockor och köra pÄ tills de rasar vilket lÀr ta vÀldigt lÄng tid, delar ingÄr ju vid SEIKO-service. Pris beror pÄ komplikation men har för mig SEIKO UK tar typ 4 papp, maila och frÄga.
Men spring drive Àr inte helt dumt. Vet du serviceintervall och vad en standardsservice ligger pÄ?
TackarTror serviceintervallet i instruktionsboken Àr 3-5 Är men man kan ju i princip behandla dem som kvartsklockor och köra pÄ tills de rasar vilket lÀr ta vÀldigt lÄng tid, delar ingÄr ju vid SEIKO-service. Pris beror pÄ komplikation men har för mig SEIKO UK tar typ 4 papp, maila och frÄga.
Hade ocksÄ velat vara med i 7548-7000-klubben idag men dessvÀrre ville den inte det lika mycket.
FrÄga: Om sekundvisaren bara hoppar lite svagt pÄ sin plats (minut/tim-visare Àr Àven stilla), finns det nÄgon "enkel" ÄtgÀrd annat Àn att serva verket? Om sÄ Àr fallet, finns det nÄgon hÀr pÄ forumet som gör Quartz-jobb? Nytt och korrekt batteri Àr isatt.
![]()
Schysst klocka!
Det brukar tyda pÄ att oljan i verket har tjocknat till en gummiaktig konsistens, ett kvartsverk Àr sÄ mycket svagare Àn ett mekaniskt (momentmÀssigt) att det inte klarar motstÄnd i kugghjulen lika bra.
Jag har vid ett fall lyckats fÄ fart pÄ en med samma beteende genom att vÀldigt, vÀldigt försiktigt knuffa pÄ sekundvisaren. I vissa fall kan denna knuff vara vad som behövs, Àven om man kanske ska se det som en kortsiktig lösning beroende pÄ vem man frÄgar![]()