• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Den hÀr lilla rackaren fÄr nog vara de roligaste 50 spÀnn jag spenderat!
ACAEF4AE-3726-411F-A3A6-DEE73555B94A.jpeg
Nato fungerar som hand i handske Àven pÄ smÄ dressare :)
VÀntar sjÀlv pÄ ett nato till en Lord Matic.

image.jpg

Attans, nytt batteri, fortfarande död:( Finns det nÄgon hÀr som kan hjÀlpa mig??:)
Den gick enligt uppgift senast 27: november nÀr den skickades vÀl förpackad runt halva jorden... Men nu som sagt inget liv...

image.jpg

Attans, nytt batteri, fortfarande död:( Finns det nÄgon hÀr som kan hjÀlpa mig??:)
Den gick enligt uppgift senast 27: november nÀr den skickades vÀl förpackad runt halva jorden... Men nu som sagt inget liv...
Vad för batteri satte du i? Testa nÄt annat mÀrke. Annars Àr det nog bara en service som kan fÄ igÄng den. Ja kanske byxfickan eller hÄrtorken kan vÀrma upp den lite. GÄr den igÄng dÄ Àr det nog en service som gÀller.

Vad för batteri satte du i? Testa nÄt annat mÀrke. Annars Àr det nog bara en service som kan fÄ igÄng den. Ja kanske byxfickan eller hÄrtorken kan vÀrma upp den lite. GÄr den igÄng dÄ Àr det nog en service som gÀller.
NĂ€r jag köpte batteriet sĂ„ sa hon i klockbutiken att det andra batteriet inte var slut, sĂ„ dĂ„ kan man ju sĂ€ga att jag provat tvĂ„ sorter... Har haft den inne i vĂ€rmen ett par dagar, sĂ„ det har inte heller hjĂ€lpt... Är det nĂ„got speciellt att tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man lĂ€gger i batteriet, kontakter som mĂ„ste ligga an eller sĂ„? Jag tror inte sjĂ€lva batteriluckan har med ledningen av strömmen att göra, eller...

NĂ€r jag köpte batteriet sĂ„ sa hon i klockbutiken att det andra batteriet inte var slut, sĂ„ dĂ„ kan man ju sĂ€ga att jag provat tvĂ„ sorter... Har haft den inne i vĂ€rmen ett par dagar, sĂ„ det har inte heller hjĂ€lpt... Är det nĂ„got speciellt att tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man lĂ€gger i batteriet, kontakter som mĂ„ste ligga an eller sĂ„? Jag tror inte sjĂ€lva batteriluckan har med ledningen av strömmen att göra, eller...
Tavlan ser ju vattenskadad ut.

Batteriet 4842an tar Àr ett SR936SW, typ https://www.batteriexperten.com/sv/...MIlezQ-uuH2AIVSeAZCh02rQkMEAQYASABEgKZVPD_BwE. NÄgot sÄdant du fÄtt?

Batterier Àr oftast bara att trycka i. Ser du om sekundvisaren försöker ta sig fram, som att den fastnat? Kanske inte nÄgot man tÀnker pÄ om man inte betraktar pÄ nÀra hÄll. Om ja, service. Eller oavsett sÄ lÀr vÀl service behövas om batteriet Àr korrekt för urverket.

Anledningen till att den stannat upp under transport kan vara minusgrader... Eller sÄ har den stÄtt ute pÄ Arlanda och myst nÄgon dag :)? Har sjÀlv varit med om att klockor jag skickat ivÀg under vinterhalvÄret stannat, vissa har gÄtt igÄng andra inte. Orsaken dÄ har varit gamla oljor som inte pallat kylan.

Batteriet 4842an tar Àr ett SR936SW, typ https://www.batteriexperten.com/sv/...MIlezQ-uuH2AIVSeAZCh02rQkMEAQYASABEgKZVPD_BwE. NÄgot sÄdant du fÄtt?

Batterier Àr oftast bara att trycka i. Ser du om sekundvisaren försöker ta sig fram, som att den fastnat? Kanske inte nÄgot man tÀnker pÄ om man inte betraktar pÄ nÀra hÄll. Om ja, service. Eller oavsett sÄ lÀr vÀl service behövas om batteriet Àr korrekt för urverket.

Anledningen till att den stannat upp under transport kan vara minusgrader... Eller sÄ har den stÄtt ute pÄ Arlanda och myst nÄgon dag :)? Har sjÀlv varit med om att klockor jag skickat ivÀg under vinterhalvÄret stannat, vissa har gÄtt igÄng andra inte. Orsaken dÄ har varit gamla oljor som inte pallat kylan.
Tack för hjÀlpen! Batteriet jag fÄtt heter sr920sw, Àr det stor skillnad?
Efter lite meck hÀr hemma sÄ gick den faktiskt igÄng, men jag tror att den Àr i vÀldigt stort behov av service! Den sÄg riktigt skititg ut inuti! Har du koll pÄ nÄgon som kan serva? Som sagt min första vintageklocka sÄ jag har dÄlig koll!

Tack för hjÀlpen! Batteriet jag fÄtt heter sr920sw, Àr det stor skillnad?
Efter lite meck hÀr hemma sÄ gick den faktiskt igÄng, men jag tror att den Àr i vÀldigt stort behov av service! Den sÄg riktigt skititg ut inuti! Har du koll pÄ nÄgon som kan serva? Som sagt min första vintageklocka sÄ jag har dÄlig koll!
Skulle gissa att det varit en batteri som lÀckt eller nÄt inuti verket om det Àr sÄ skitigt? NÀr @yonsson skrev vattenskadat sÄg jag tavlan. 920 batteriet Àr tunnare Àn 926 sÄ det kan vara en del av problemet.

TvÄ av dom tickar pÄ tillfredsstÀllande, en tappar och en saknar krona. Du kan fÄ köpa den som saknar krona! :D
Haha, jag gillar alltid looken pÄ vintage men har lite svÄrt för klockor som inte hÄller tiden nÄgot ok. DÀrav att om jag handlar vintage mÄ de vara billigt dÄ jag mÀrkt att jag tröttnar fort pÄ det :rolleyes:

Haha, jag gillar alltid looken pÄ vintage men har lite svÄrt för klockor som inte hÄller tiden nÄgot ok. DÀrav att om jag handlar vintage mÄ de vara billigt dÄ jag mÀrkt att jag tröttnar fort pÄ det :rolleyes:
Jag hade faktiskt tÀnkt att försöka banta samlingen en smula. Ska tÀnka pÄ dig om en av dom som tickar pÄ bra ska fÄ stryka med.

Hej,
Lyckats fĂ„ lite nybörjarproblem med min SKX007. Bytte bezel fram och tillbaka ett par gĂ„nger, inga direkta problem men sĂ„ lyckades gummipackningen hoppa ur. Var vĂ€l bara att sĂ€tta tillbaka tĂ€nkte jag. Problemet Ă€r att den inte riktigt vill, spĂ„rar den i pĂ„ ena sidan sĂ„ hoppar den ur pĂ„ andra sidan sĂ„ den sitter aldrig helt i spĂ„ret. Är det jag eller packningen som kastat in? Konsekvensen nĂ€r jag fĂ„r pĂ„ bezeln Ă€r att den inte roterar, alls. Den sitter men den sitter i princip fast. Jag har smörjt den utan större framgĂ„ng, blir Ă€nnu svĂ„rare att fĂ„ den att stanna i spĂ„ret bara. Trodde först det hade med "piggarna" pĂ„ metallringen att göra men dĂ€r ser det ut som det ska sĂ„ Ă€r tĂ€mligen övertygad om att det Ă€r packningen som jĂ€vlas sĂ„ fort jag trycker pĂ„ bezeln.

Om nu inte nÄgon dömer ut min felsöknning, Àr Dagaz dÀr man fÄr tag pÄ en ny?

Tack pÄ förhand

Tillbaka
Topp