NĂ€stan det bĂ€sta med att Ă€ga klockor Ă€r att jag kan göra min egen klockporr. Ăven om jag Ă€ger endast vĂ€ldigt billiga klockor som ingen annan vill ha. Och som jag förmodligen mĂ„ste sĂ€lja igen (om det nu ens Ă€r möjligt). Som den hĂ€r. Min teori om den hĂ€r klockan Ă€r att nĂ„gon, nĂ„gon gĂ„ng, har bytt ut bakboetten (se bild). Eller, alternativt, att nĂ„gon har bytt ut boetten (för att fĂ„ klockan att verka mer "vintage"). Boetten Ă€r i varje fall ingen 8741.
Kan ju ocksÄ vara nÄgons hemmapyssel. En boett av den hÀr typen kan vÀl bara vara tidigt 70-tal (eller nÄnstans dÀromkring)? Tavlan ser Ä andra sidan misstÀnkt frÀsch ut för att vara 70-tal.
Seiko-dateringsgrejen vill ha klockan till maj 1995. Men enligt
17jewels.info slutade Seiko anvÀnda 7009A nÄn gÄng sent 80-tal. Och av sÀljarens bild av verket (sista bilden; kan/vÄgar inte sjÀlv öppna mina klockor, Àn sÄ lÀnge) framgÄr det att det verkligen rör sig om 7009A. Jag vill förstÄs sjÀlv ha det till att klockan Àr frÄn 70-talet, att det bara Àr bakboetten som Àr utbytt, eftersom jag (naturligtvis) vill att klockan ska vara lite Àldre.
Men vad tror ni som faktiskt kan sÄnt hÀr?
Uppdatering: SÄg nu att det finns en "Vintage Seiko samlingstrÄd". Sorry. Jag ligger fel.