• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

SÀkert helt fel ute, (lÀst igenom köpguiden) men Àr ute efter en ny klocka, och efter att ha kikat pÄ alla era bilder sÄ ser SEIKO schysst ut, ska ju vara bra kvalité med. :)
Dock har jag fastnat lite mellan SKX009 och SKX007, "för och nackdelar" enligt er om man kan sÀga sÄ? :)
En liten input hade varit varmt om hjÀrtat. :)

SÀkert helt fel ute, (lÀst igenom köpguiden) men Àr ute efter en ny klocka, och efter att ha kikat pÄ alla era bilder sÄ ser SEIKO schysst ut, ska ju vara bra kvalité med. :)
Dock har jag fastnat lite mellan SKX009 och SKX007, "för och nackdelar" enligt er om man kan sÀga sÄ? :)

Skx009 blÄ tavla och pepsivridning.
Skx007 svart tavla och vridning.

Jag Àger en 007 med pepsinsert. Tycker det passar bra. Provade 009 med svart insert men inte lika bra men inte dÄligt heller. Jag föredrar 007 :)

009 med svart insert...
3BDF9AEE-5AB4-40CC-BB19-C26A26B24CF1.jpeg

007 med pepsi samt coin edge bezel...
051419AE-21C8-456B-84A4-9E28F250A533.jpeg

Senast Àndrad:

Finns inga direkt nackdelar med nÄgon av dem. Kör pÄ den look du gillar. Original jubileet Àr sjukt bekvÀmt men rassligt, kolla pÄ strapcode för ev ersÀttningslÀnk.

Jag suktar lite efter en King Seiko med svart (möjligtvis blÄ) tavla i bra skick. Jag har en nÀra vÀn som bor i Japan (och pratar flytande japanska) och undrar om nÄgon har koll pÄ vad man kan hoppas pÄ att hitta en för dÀr (vad jag förstÄr ligger iaf Seikos nypriser betydligt lÀgre dÀr)? Min kompis Àr inte klockintresserad men gillar prylar och Àr uppmÀrksam pÄ detaljer.

Jag suktar lite efter en King Seiko med svart (möjligtvis blÄ) tavla i bra skick. Jag har en nÀra vÀn som bor i Japan (och pratar flytande japanska) och undrar om nÄgon har koll pÄ vad man kan hoppas pÄ att hitta en för dÀr (vad jag förstÄr ligger iaf Seikos nypriser betydligt lÀgre dÀr)? Min kompis Àr inte klockintresserad men gillar prylar och Àr uppmÀrksam pÄ detaljer.
Bara en heads up sÄ finns det fÄ (om ens nÄgra, vad jag vet?) svarta originaltavlor till KS. De du ser ute till försÀljning Àr troligen omarbetade. Men det finns mörkmörkblÄ urtavlor dÀremot, nÀstan svarta :)

Bara en heads up sÄ finns det fÄ (om ens nÄgra, vad jag vet?) svarta originaltavlor till KS. De du ser ute till försÀljning Àr troligen omarbetade. Men det finns mörkmörkblÄ urtavlor dÀremot, nÀstan svarta :)

Tack! Det förklarar ju en del gÀllande förekomsten. PrisfrÄgan kvarstÄr dock (dÄ frÀmst blÄ men Àven svart omarbetad).

Har bestÀmt mig för att köpa en Skx007 men funderar lite vart jag ska köpa den. Hade allra helst köpt den i butik i Stockholm och stöttat nÄgon klockhandel men det verkar skilja sÄ mycket i pris att köpa den pÄ CDON eller creationwatches. Vad sÀger ni? Köpa pÄ CDON eller creationwatches? Priset verkar landa pÄ ungefÀr densamma nÀr man tar hÀnsyn till tull och moms.

Har bestÀmt mig för att köpa en Skx007 men funderar lite vart jag ska köpa den. Hade allra helst köpt den i butik i Stockholm och stöttat nÄgon klockhandel men det verkar skilja sÄ mycket i pris att köpa den pÄ CDON eller creationwatches. Vad sÀger ni? Köpa pÄ CDON eller creationwatches? Priset verkar landa pÄ ungefÀr densamma nÀr man tar hÀnsyn till tull och moms.
Yonsson brukar nÀmna att det finns fina priser pÄ SKX007 pÄ Klockmaster Globen, se tidigare post: https://klocksnack.se/threads/officiella-seikotrÄden.9381/page-905#post-2189002

Vill du handla hos AD sÄ Àr det vÀl vÀrt att gÄ förbi och kolla. Hade vart en no brainer för mig om jag bott dÀr.

Alltid 2495kr hos Globen, en sÄ kallad no brainer.

Aldrig köpa ommÄlade klockor!
Varför? Jag gillar inte fake och sÄklart tacksam för informationen, men sÄlÀnge det sker öppet (det kanske inte hÀnder iofs?) och till ett vettigt pris ser jag inte problemet. Det skulle ju vara synd att förstöra en fin orginaltavla men det borde vÀl inte behöva ske om det minskar vÀrdet (kanske finns för mÄnga som likt mig inte hade nÄgon koll?)?

Är fortfarande mest nyfiken pĂ„ om nĂ„gon har en uppfattning om vilken prisnivĂ„ man kan hoppas pĂ„ Japan (vi kan hĂ„lla oss till blĂ„ tavla). Skulle vara kul med kanjitecken pĂ„ en "egenimporterad"...

Varför? Jag gillar inte fake och sÄklart tacksam för informationen, men sÄlÀnge det sker öppet (det kanske inte hÀnder iofs?) och till ett vettigt pris ser jag inte problemet. Det skulle ju vara synd att förstöra en fin orginaltavla men det borde vÀl inte behöva ske om det minskar vÀrdet (kanske finns för mÄnga som likt mig inte hade nÄgon koll?)?

Är fortfarande mest nyfiken pĂ„ om nĂ„gon har en uppfattning om vilken prisnivĂ„ man kan hoppas pĂ„ Japan (vi kan hĂ„lla oss till blĂ„ tavla). Skulle vara kul med kanjitecken pĂ„ en "egenimporterad"...
För att det Àr sÄ nÀra fake man kan komma.
Du kommer aldrig fÄ prisexempel utan att ge referens, det spretar alldeles för mycket pÄskina Seikos beroende pÄ modell och urverk.

Du kommer aldrig fÄ prisexempel utan att ge referens, det spretar alldeles för mycket pÄskina Seikos beroende pÄ modell och urverk.

Jag kanske uttryckte mig oklart men tÀnkte mest om det generellt Àr rimligt att KS Àr betydligt billigare i Japan jÀmfört med att köpa hÀr. 5625-7000 verkar vara ganska lÀttilgÀngliga (med vit tavla iallafall) och kanske kan vara lÀmplig referens om det gör frÄgan enklare att besvara (Àr typ 4000 rimligt hÀr för en i fint skick)?

Jag kanske uttryckte mig oklart men tÀnkte mest om det generellt Àr rimligt att KS Àr betydligt billigare i Japan jÀmfört med att köpa hÀr. 5625-7000 verkar vara ganska lÀttilgÀngliga (med vit tavla iallafall) och kanske kan vara lÀmplig referens om det gör frÄgan enklare att besvara (Àr typ 4000 rimligt hÀr för en i fint skick)?
De har bara funnits med ljus tavla, 4K lÄter rimligt. Klockor med lÄg efterfrÄgan Àr sÀllan dyrare i Sverige Àn i Japan men det finns sÄklart fler att tillgÄ i Japan.

Kan inte uttala mig sÀrskilt mycket om priser pÄ plats i Japan men min kvalificerade gissning Àr att priserna generellt ligger lÀgre, beror nog pÄ vilken butik man hamnat pÄ. Finns nÄgra Japan-guider hÀr pÄ forumet som du skulle kunna lÀsa igenom för att fÄ veta vad det finns för stÀllen. Sitter pÄ telefonen och har inga lÀnkar till dessa, du fÄr söka lite sÄ hittar du nog :)

Det rÄder vÀl delade meningar kring restaureringar men det Àr ju inget man vinner pluspoÀng pÄ direkt, Àr man sjÀlv nöjd sÄ Àr det vÀl bra. Seiko gör mig veterligen inga egna restaureringar sÄ det som Àr ute betyder inte att det Àr professionellt gjort om Àn det ser glansigt och fint ut.

Köpte Seiko 5m22-7b60 pÄ Myrorna, likadan som denna https://m.ebay.ie/itm/Watch-Seiko-K...-5M22-7B60-oversize-/182999046771?_mwBanner=1.

Den beter sig lite mĂ€rkligt, fungerar i cirka en min efter rörelse och sen slutar den fungera. Hur fungerar egentligen dessa Kinectic-klockor? Är det nĂ„got som brukar paja i dessa eller tror ni det helt enkelt behöver bytas batteri?
Kör sekundvisaren dubbelhopp eller slÄr den som vanligt och slutar? Med en sÄ gammal och till det yttre sliten kinetic sÄ behöver den nog en ny kondensator/batteri oavsett problem. Ingen stor kostnad men sÀkert mer Àn vad du gav för klockan :). Annars Àr det lite svÄrare att diagnostisera om det rör sig om nÄgot annat problem

Kör sekundvisaren dubbelhopp eller slÄr den som vanligt och slutar? Med en sÄ gammal och till det yttre sliten kinetic sÄ behöver den nog en ny kondensator/batteri oavsett problem. Ingen stor kostnad men sÀkert mer Àn vad du gav för klockan :). Annars Àr det lite svÄrare att diagnostisera om det rör sig om nÄgot annat problem

Den kör dubbelhopp, Àr det ett svÄrt ingrepp att byta kondensator/batteri? NÄgot en hemmapulare med tummen mitt i handen fixar? :)

Den kör dubbelhopp, Àr det ett svÄrt ingrepp att byta kondensator/batteri? NÄgot en hemmapulare med tummen mitt i handen fixar? :)
Edit: Dubbelhopp Àr en indikation om att laddningen snart Àr slut, sÄ batteriet Àr nog helt slutkörd och ett byte ska nog rÀcka för att fÄ igÄng den.

Det sÀgs vara enkelt, finns guider pÄ Youtube. Ta en titt pÄ lÀnken nedan och avgör om du Àr rÀtt person för jobbet, annars kostar det nog inte mycket att be en urmakare göra jobbet :)

Tillbaka
Topp