• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

mega

Rolex
Min beater, SKX007, har följt med pÄ bl.a vattensporter i mÄnga Är nu.

_8183010.jpg
 
BB8F3CCA-84D0-402C-9C2C-BDAD8052D0C5.jpeg
3B5246BA-2D2F-4036-BA68-8BC1D34BAD5C.jpeg
F22377EB-B713-4CAA-9794-880029A0524E.jpeg
278CF6BD-E209-477A-91C0-6603D5381BB9.jpeg


Min första Seiko!
Försökt lÀsa pÄ lite och har förstÄtt att Seiko Lord Quartz kvalitetsmÀssigt lÄg mellan Seiko 5 och king Quartz, vet nÄgon hÀr nÄgot mer? Tanken Àr att försöka hitta en orginallÀnk eller motsvarande till den med. Funderar pÄ om lÀnkar till king seiko passar Àven till denna? O har nÄgon tips pÄ var man kan leta sÄdana lÀnkar eller kanske rentav sitter pÄ en och vill sÀlja?
 

mega

Rolex
RÀtt coolt med sÄ repat glas. Dragit den i gruset eller? :)

Hur kommer det sig att bezeln Àr nÀstan orörd?
Jag Àr ganska försiktigt med mina klockor, Àven om det Àr en beater.
Tror att mineralglas Àr ganska svÄrt att hÄlla repfritt om man anvÀnder klockan normalt, har iaf inte repat den med flit, vinkeln pÄ bilden gör nog mycket ocksÄ, uppifrÄn ser det inte alls lika dramatiskt ut.
Bezeln kanske har klarat sig bra frÄn blekning eftersom klockan tenderar att vrida sig sÄ att den "hÀnger" Ät fel hÄll, dvs frÄn solen. Den har dÀremot fastnat ordentligt sÄ att den Àr helt omöjlig att vrida. Kanske skulle ta loss den och skölja av nÀr jag tÀnker efter...
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jo dÄ, dom sitter som dom ska. Helt enkelt pÄ det enda sÀttet som dom KAN sitta pÄ. Den betedde sig sÄhÀr "out of the box" ocksÄ, innan jag nÄgonsin rört stiften sjÀlv (och jag Àr första Àgaren).

Det Àr som att Àndarna pÄ stiften Àr Àr lite mindre Àn hÄlen och att den hakar i "mellantjockleken" tills man drar lite. DÄ tar den tag i dom riktiga Àndarna istÀllet. Bifogar en till video utan lÀnken:



EDIT: Hittade Ätminstone tvÄ oberoende klipp pÄ youtube med samma problem (samt en nÀve recensioner pÄ ToxicNatos om "wobbling and clicking" pÄ OEM-stiften):
Vet inte riktigt orsaken (jag har mer trott det var ÀndlÀnken men hursomhelst sÄ har jag samma pÄ min sÄ den lÀnken har jag aldrig anvÀnt.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Hej allesammans! NÀr jag tog pÄ mig klockan i morse mÀrkte jag att min SARB035 gav ifrÄn sig ett lite mÀrkligt ljud nÀr den satt pÄ handleden och vid nÀrmare felsökning verkar det som att rotorn har förlorat kontakten med övrig uppdragningsmekanism. Nu Àr jag i stort helt sÀker pÄ att jag inte har tappat den frÄn nÄgon högre höjd, men den kan ha Äkt i golvet frÄn typ en halvmeters höjd nÀr jag stÀdade i morse. Verket Àr ett 6R15c, men jag hittar ingen info pÄ WWW gÀllande hur allvarligt detta Àr. Pratar vi helservice eller Àr det nÄgot som Àr relativt lÀtt att fixa till?
 

Exxet

Rolex
Hej allesammans! NÀr jag tog pÄ mig klockan i morse mÀrkte jag att min SARB035 gav ifrÄn sig ett lite mÀrkligt ljud nÀr den satt pÄ handleden och vid nÀrmare felsökning verkar det som att rotorn har förlorat kontakten med övrig uppdragningsmekanism. Nu Àr jag i stort helt sÀker pÄ att jag inte har tappat den frÄn nÄgon högre höjd, men den kan ha Äkt i golvet frÄn typ en halvmeters höjd nÀr jag stÀdade i morse. Verket Àr ett 6R15c, men jag hittar ingen info pÄ WWW gÀllande hur allvarligt detta Àr. Pratar vi helservice eller Àr det nÄgot som Àr relativt lÀtt att fixa till?
Kan ju vara sÄ att skruven till rotorn gÀngat upp lite, har man mekat lite sÄ Àr det inget svÄrt, annars Àr det nog bara att lÀmna in till en uris, ska va fixat pÄ nÄgra minuter, om det Àr det felet vill sÀga.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Kan ju vara sÄ att skruven till rotorn gÀngat upp lite, har man mekat lite sÄ Àr det inget svÄrt, annars Àr det nog bara att lÀmna in till en uris, ska va fixat pÄ nÄgra minuter, om det Àr det felet vill sÀga.
Var förbi inne i stan idag och de var bestÀmda med att de var tvungen att skicka in den till Seiko, sÄ att det skulle kosta 450 kr för felsökning. Som tur var (!) upplyste sÀljaren mig om att jag minsann hade försÀkring dÄ jag köpt klockan via dem för ungefÀr ett Är sedan, sÄ det landar pÄ en hundring istÀllet!

Sen hade hon ocksÄ den oerhört goda smaken att lÄta mig prova nÄgra GS medans jag vÀntade pÄ att papperna skulle fyllas i. :hungry::hungry:
 

Exxet

Rolex
Var förbi inne i stan idag och de var bestÀmda med att de var tvungen att skicka in den till Seiko, sÄ att det skulle kosta 450 kr för felsökning. Som tur var (!) upplyste sÀljaren mig om att jag minsann hade försÀkring dÄ jag köpt klockan via dem för ungefÀr ett Är sedan, sÄ det landar pÄ en hundring istÀllet!

Sen hade hon ocksÄ den oerhört goda smaken att lÄta mig prova nÄgra GS medans jag vÀntade pÄ att papperna skulle fyllas i. :hungry::hungry:
DÄ Àr det ju lugnt :)
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Att fjÀdrarna fjÀdrar lite Àr inget konstigt. Det har inget att göra med hur stiften sitter.

OM stiften sitter som de ska sÄ Àr det ÀndlÀnkarna som Àr boven, inte stiften.

Det Àr vÀl en definitionsfrÄga kanske. Stiften hoppar runt i hÄlen som om dom Àr lite för smÄ typ. Jag fÄr nog till att prova dom dÀr toxic-stiften. Tror faktiskt att dom skulle lösa problemet. Men jag kan ha fel!
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
BB8F3CCA-84D0-402C-9C2C-BDAD8052D0C5.jpeg
3B5246BA-2D2F-4036-BA68-8BC1D34BAD5C.jpeg
F22377EB-B713-4CAA-9794-880029A0524E.jpeg
278CF6BD-E209-477A-91C0-6603D5381BB9.jpeg


Min första Seiko!
Försökt lÀsa pÄ lite och har förstÄtt att Seiko Lord Quartz kvalitetsmÀssigt lÄg mellan Seiko 5 och king Quartz, vet nÄgon hÀr nÄgot mer? Tanken Àr att försöka hitta en orginallÀnk eller motsvarande till den med. Funderar pÄ om lÀnkar till king seiko passar Àven till denna? O har nÄgon tips pÄ var man kan leta sÄdana lÀnkar eller kanske rentav sitter pÄ en och vill sÀlja?

Bra val, snygg klocka. Det dĂ€r Ă€r en Seiko Lord Quartz QFG050 frĂ„n 1980 tillverkad av Suwa. Urverket Ă€r ett 8243 3j och Ă€r specad till 10spm och har en respektabel batteritid pĂ„ 5Ă„r. Lord Quartz Ă€r inte mellan King Quartz och Seiko 5, Seiko 5 Ă€r bara automatiska urverk i. Seiko Lord Quartz Ă€r den billigaste och enklaste varianten av Seikos dĂ„varande premiumklockor. Finast och dyrast under den tidsperioden var Seiko Superior, sen Grand Quartz, sen King Quartz och sen Lord Quartz. De hĂ„ller generellt hög kvalitet men har enklare urverk och lĂ€nkar Ă€n storebröderna och har ofta lite mer vĂ„gad design men Ă€ndĂ„ ett par snĂ€pp upp frĂ„n de ”vanliga” quartzklockorna.

Din klocka kom ursprungligen pÄ lÀnk, se bild nedan :)

I princip alla tunna seikolÀnkar med samma mÄtt passar, men roligast Àr ju att ha den som skall sitta pÄ orginal.

EE379A20-FB98-4103-B4FA-E95C17BD161F.jpeg
 
Senast Àndrad:

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Vet inte riktigt orsaken (jag har mer trott det var ÀndlÀnken men hursomhelst sÄ har jag samma pÄ min sÄ den lÀnken har jag aldrig anvÀnt.

Jag bestÀllde tre par "toxic" nu, sÄ för en sisÄdÀr 85 SEK (stift + frakten/3 + frimÀrke) kan jag ju lÀgga ett par pÄ posten om du/nÄn annan vill ha ett par. KÀndes jÀvla beiget att bara köpa ett par nÀr frakten var $13.30 sÄ jag tÀnkte att nÄn annan stackare kanske ocksÄ vill ha. Bara sÀga till isÄfall.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag bestÀllde tre par "toxic" nu, sÄ för en sisÄdÀr 85 SEK (stift + frakten/3 + frimÀrke) kan jag ju lÀgga ett par pÄ posten om du/nÄn annan vill ha ett par. KÀndes jÀvla beiget att bara köpa ett par nÀr frakten var $13.30 sÄ jag tÀnkte att nÄn annan stackare kanske ocksÄ vill ha. Bara sÀga till isÄfall.
Det var juste men jag tror jag stÄr över ÀndÄ!
 

Norken

Panerai
2-Faktor
LÀnken pÄ min Seiko Chronograph har gÄtt sÀnder och Àr pÄ jakt efter ett nytt band. Vad tycker ni om denna lÀnk som Àr tagen frÄn en vintage Seiko jag har hemma? Testade sÀtta pÄ den igÄr och den passar varje fall :)
image.jpg

image.jpg
 

Exxet

Rolex
Köpte just denna.
Vad Àr det för en? NÄgot vÀrde att tala om?

Modellnr - 6309-7040
image.jpg
image.jpg


Tappar drygt 45-60sek pr dag.
En sk Turtle, men med AM-delar, tavla, bezel-inlÀgg, förmodligen visarna ocksÄ, ser ganska polerad ut, vÀrde Àr ganska svÄrt men nÄn tusing kanske, kolla pÄ sÄlda 6309 turtle pÄ Ebay sÄ kan du fÄ en uppfattning.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Vet inte riktigt var jag skulle posta sÄ jag tÀnker att jag frÄgar hÀr, försöker hjÀlpa min farsa med extra lÀnkbitar till denna lÀnk, vet dock inte ref pÄ lÀnken, nÄgon som vet eller har nÄgra lÀnkbitar över sÄ köper jag gÀrna? Det Àr till en 7T04-0AK0
IMG_1326.jpeg

IMG_1327.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte riktigt var jag skulle posta sÄ jag tÀnker att jag frÄgar hÀr, försöker hjÀlpa min farsa med extra lÀnkbitar till denna lÀnk, vet dock inte ref pÄ lÀnken, nÄgon som vet eller har nÄgra lÀnkbitar över sÄ köper jag gÀrna? Det Àr till en 7T04-0AK0
IMG_1326.jpeg

IMG_1327.jpeg
Kolla Chronograph.com , de har lÀnkar till allt möjligt och nÀst intill hela den modellserien bör ha samma lÀnk.
 
C

Coach

Guest
Är det nĂ„gon som vet vad det hĂ€r Ă€r för referens ? Fick frĂ„gan av min bror och tĂ€nkte jag kunde vidarebefordra frĂ„gan till rĂ€tt stĂ€lle.
D497E614-04B6-4DBA-AD00-AC1CEE9290AC.jpeg
 
Topp