• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Lauda

Patek
2-Faktor
Du har sunburst pÄ din, den andra modellen har inte sunburst-tavla.

Mekaniska urverk finns som manuella (dras inte upp automatiskt) och automatiska (dras upp av rotorn med hjÀlp av handledens rörelser. SÄ ja, den Àr mekanisk och en automatisk sÄdan. Motsatsen till mekanisk Àr en klocka med annan drivkÀlla Àn en huvudfjÀder, exempelvis en kvartsklocka som drivs av batteri.

Den kommer bli fullt uppdragen av att du har pÄ dig den, rÀcker att du vrider upp verket via kronan tills klockan startar. Om du vet med dig att du ska sova direkt sÄ kan du ju dra nÄgra extra varv för att fÄ upp kraftreserven.

-Tack för bra förklaring :happyhappy:
 

Jungelbobo

Cartier
Fick hem denna idag! Enkel och clean Ă„ galet fin! :)
3.jpg
 
Har kommit över denna riktigt snygga 5 Actus Kanji i otroligt bra skick, av allt att döma verkar allt vara original.
Finns det nÄgon hÀr som har en uppfattning om marknadsvÀrde pÄ denna? Vad kan jag lÀsa mig tlll kan den vara rÀtt ovanlig och urverken i dessa skall vara av bÀttre kvalitet...
IMG_1177.jpg
IMG_1178.jpg
IMG_1179.jpg
IMG_1181.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
DÄligt rykte vet jag inte men jag har hört tillrÀckligt mÄnga (dock inte mÄnga) skrÀckhistorier för att aldrig frÄga dem om nÄgot klockrelaterat. SÄ tolka det hur du vill. :)

Globen kan sÀkert rÄda dig, har som sagt svÄrt att tro att den skulle behöva en helservice.
Har ringt KLM Globen nu men fick typ inga riktiga svar. De var inte det minsta intresserade av att diskutera alternativ utan avfÀrdade mig med att prata med mina lokala Seiko-ÄterförsÀljare eller skicka den direkt till Optura för kostnadsförslag. Personen jag pratade med verkade superstressad och la pÄ snabbare Àn jag sÀga hej.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har ringt KLM Globen nu men fick typ inga riktiga svar. De var inte det minsta intresserade av att diskutera alternativ utan avfÀrdade mig med att prata med mina lokala Seiko-ÄterförsÀljare eller skicka den direkt till Optura för kostnadsförslag. Personen jag pratade med verkade superstressad och la pÄ snabbare Àn jag sÀga hej.
:bored:
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Har kommit över denna riktigt snygga 5 Actus Kanji i otroligt bra skick, av allt att döma verkar allt vara original.
Finns det nÄgon hÀr som har en uppfattning om marknadsvÀrde pÄ denna? Vad kan jag lÀsa mig tlll kan den vara rÀtt ovanlig och urverken i dessa skall vara av bÀttre kvalitet...
IMG_1177.jpg
IMG_1178.jpg
IMG_1179.jpg
IMG_1181.jpg

Har igentligen ingen större aning men jag har sett dem gÄ för nÄgra hundringar upp till massor med tusen. Den senaste likvÀrdiga sÄldes för ca2000kr hos Two Vintage Seikos med utrop pÄ 1500kr men den var inte pÄ orginallÀnk. Skulle jag gissa skulle jag nog sÀga 2500kr.
 

LI0N

Panerai
710B782E-B3FE-47FD-8A39-ED8D4F7AC27D.jpeg

NÄgon som vet vad det sitter för urverk i denna? Kvarts frÄn 70-80 talet kanske.
Tror ni en urmakare fÄr fixat datumet eller behöver skönheten ett nytt urverk?
 

kuma-kun

Audemars
, ,
Har kommit över denna riktigt snygga 5 Actus Kanji i otroligt bra skick, av allt att döma verkar allt vara original.
Finns det nÄgon hÀr som har en uppfattning om marknadsvÀrde pÄ denna? Vad kan jag lÀsa mig tlll kan den vara rÀtt ovanlig och urverken i dessa skall vara av bÀttre kvalitet...
IMG_1177.jpg
IMG_1178.jpg
IMG_1179.jpg
IMG_1181.jpg


Det Àr Seikos billigaste automatare frÄn början av 70-talet och varken ovanlig eller nÄgot speciellt verk.
Dom finns i massor av olika boetter och tavlor i mÄnga olika fÀrger och dom Àr ofta riktigt charmiga.
Antar att 5Actus var modell enbart för japanska marknaden.
Ett tag försökte jag att samla alla modeller men gav upp nÀr jag insÄg hur mÄnga det fanns och hur litet boende jag har.
PÄ sÄdana hÀr enklare klockor har skicket den största inverkan pÄ priset.
FrÄn en hundring i slitet skick till en tusenlapp om dom Àr mycket fina pÄ privata marknaden skulle jag sÀga.
SjÀlvklart ligger dom högre hos handlare som betalar skatter och har garantier och ofta har servat och sen finns det ju en hel del lycksökare pÄ nÀtet med horribla priser.
Det Àr viktigt att dom har orginal lÀnk annars helt ointressanta, ska var mÀrkta 5Actus.
Din som Àr fyrkantig och vÀldigt 70-tals cool med snygg blÄ tavla skulle jag prissÀtta till runt 800 kronor.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
, ,



Det Àr Seikos billigaste automatare frÄn början av 70-talet och varken ovanlig eller nÄgot speciellt verk.
Dom finns i massor av olika boetter och tavlor i mÄnga olika fÀrger och dom Àr ofta riktigt charmiga.
Antar att 5Actus var modell enbart för japanska marknaden.
Ett tag försökte jag att samla alla modeller men gav upp nÀr jag insÄg hur mÄnga det fanns och hur litet boende jag har.
PÄ sÄdana hÀr enklare klockor har skicket den största inverkan pÄ priset.
FrÄn en hundring i slitet skick till en tusenlapp om dom Àr mycket fina pÄ privata marknaden skulle jag sÀga.
SjÀlvklart ligger dom högre hos handlare som betalar skatter och har garantier och ofta har servat och sen finns det ju en hel del lycksökare pÄ nÀtet med horribla priser.
Det Àr viktigt att dom har orginal lÀnk annars helt ointressanta, ska var mÀrkta 5Actus.
Din som Àr fyrkantig och vÀldigt 70-tals cool med snygg blÄ tavla skulle jag prissÀtta till runt 800 kronor.
Fast i det skicket med orginallÀnk plus att det Àr en 6106 SS? Inte kan du vÀl fÄ en sÄn för 800kr? Fast jag Àr ju mer hemma pÄ kvartsare :)

EDIT: Hittade tvÄ fyrkantiga 6106 SS pÄ eBay, en trasig utan band för 700kr och en beggad i anvÀnt skick, servad, pÄ lÀder för 2800kr. Sen om de blir sÄlda Àr en annan femma :)
 
Senast Àndrad:

kuma-kun

Audemars
Fast i det skicket med orginallÀnk plus att det Àr en 6106 SS? Inte kan du vÀl fÄ en sÄn för 800kr? Fast jag Àr ju mer hemma pÄ kvartsare :)

EDIT: Hittade tvÄ fyrkantiga 6106 SS pÄ eBay, en trasig utan band för 700kr och en beggad i anvÀnt skick, servad, pÄ lÀder för 2800kr. Sen om de blir sÄlda Àr en annan femma :)

Man ska nog söka pÄ sÄlda och Àven pÄ Yahoo auction för att fÄ en bra prisbild.
Jag har genom Ären köpt alldeles för mycket av sÄdana hÀr klockor och sÀljer nu av sakta men sÀkert i en samlaraffÀr dÀr man kan hyra en hylla och betalar en mindre kommission till Àgaren.
Jag prissÀtter 5Actus mellan 400 till 800 SEK och dom flyger verkligen inte ut ur affÀren.
 
D

Deleted member 1749

Guest
BE497692-FDB3-4BED-AD1B-1F3C0F246A63.jpeg
F9D270DB-0B0C-4726-A5E1-494663B3B801.jpeg
D8AEF7AD-7539-47BD-BFA5-FF6C2A265BC4.jpeg
F494726E-A223-4A5F-8062-70C4C12C5D10.jpeg
Hei.

SÞker info om denne Seikoklokken, arvegods fra morfar. Setter stor pris pÄ all hjelp, er «dÞd» for Þyeblikket, sÄ skal leveres inn pÄ service, tips om urmakere i Stockholm mottas med takk!

Jostein
 

Krl

Breitling
Sitter pÄ tvÄ stycken lite Àldre Seiko som jag verkligen gillar. Funktionen att man vrider pÄ kronan och visarna rör sig till den valda funktionen tycker jag Àr extra hÀftig mÄste jag sÀga.
 

Bilagor

  • Seiko Pet.JPG
    Seiko Pet.JPG
    154.3 KB · Visningar: 3
  • Seiko Yacht.JPG
    Seiko Yacht.JPG
    177.8 KB · Visningar: 2
Senast Àndrad:

EmilSve

Cartier
Hej!
Vad Àr ett rimligt pris för en Seiko Sarb033? Skulle ni sÀga att den Àr överhypad vid det hÀr laget? Lite Grand Seiko för smÄ pengar :)
Emil
 

AB

Panerai
2-Faktor
Hej!
Vad Àr ett rimligt pris för en Seiko Sarb033? Skulle ni sÀga att den Àr överhypad vid det hÀr laget? Lite Grand Seiko för smÄ pengar :)
Emil
Runt 3000, +/-500 beroende pÄ skick kanske, kolla in tidigare försÀljningar hÀr pÄ K&S. JÀmför inte med GS. Kör hÄrt!
 
Topp