Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Om det Àr de tvÄ du vÀljer mellan sÄ Àr ju SRP den bÀttre klockan pÄ pappret dÄ den har ett finare urverk som gÄr att dra upp manuellt och som har hacking second. 4R36 som sitter i SRP Àr en vidareutveckling av 7S26 som sitter i SKX.Halloj!
Har blivit helt befÀst i Seiko och Àr frÀmst sugen pÄ en dykare (om inte en SARB033 magiskt dyker upp). Det blir antingen en SKX007K1 eller en SRP777K1. Det jag dock undrar över Àr hur dessa sitter pÄ en tunn handled som min (har ej exakt mÄtt) tyvÀrr.
Kan ni rekommendera den ena modellen över den andre som en instegsdykare för en seikolös herre som mig?
Tack pÄ förhand!
Halloj!
Har blivit helt befÀst i Seiko och Àr frÀmst sugen pÄ en dykare (om inte en SARB033 magiskt dyker upp). Det blir antingen en SKX007K1 eller en SRP777K1. Det jag dock undrar över Àr hur dessa sitter pÄ en tunn handled som min (har ej exakt mÄtt) tyvÀrr.
Kan ni rekommendera den ena modellen över den andre som en instegsdykare för en seikolös herre som mig?
Tack pÄ förhand!
Om det Àr de tvÄ du vÀljer mellan sÄ Àr ju SRP den bÀttre klockan pÄ pappret dÄ den har ett finare urverk som gÄr att dra upp manuellt och som har hacking second. 4R36 som sitter i SRP Àr en vidareutveckling av 7S26 som sitter i SKX.
Vilken du vÀljer Àr dock ren personlig preferens. SRP777 Àr 48mm lug-lug och SKX007 mÀter 46mm sÄ de Àr relativt snarlika. Har du en vÀldigt smal handled sÄ Àr det kanske iofs de 2 extra millimeterna som kan avgöra. Jag har bÄde SKX och SRP och de sitter fint pÄ mina 16,5cm handleder. Man ska dock vara uppmÀrksam pÄ att SRP bÀrs större dÄ den Àr 45mm mot SKX 42mm. Jag tycker att bÄda bÀrs vÀldigt bekvÀmt och bÄda passar pÄ bÄde lÀnk, gummi och nato. Gillar man att byta band sÄ Àr det lÀttare pÄ SRP dÄ den har borrade bandhorn.
Bilder pÄ bÄda mina (annan fÀrg) pÄ min arm:
Tusen tack till er bÄda för er svar och bilder.Jag har bÄde en skx007 och 009 och gillar dom skarpt. Jag upplever att de sitter mycket bra pÄ mina armar av mindre mÄtt (tror det var 16,25 mm eller 16). Jag tror inte du blir besviken med en sÄdan. Men tycker du den Àr fin eller Àr den intressant bara för att den Àr mindre?
Jag gillar bÄda klockorna starkt. Det Àr en liten detalj pÄ SKX'en som jag "stör" mig pÄ och det Àr att texten "200m" Àr orange. Detta har ju inte SRP'en vilket gör att den i mina ögon tilltalar mig mer. Det jag Àr osÀker pÄ kring SRP'n Àr just som MaBr sa att den bÀrs större dÄ den ÀndÄ Àr 3mm "större" Àn SKX'en.
Sen förstÄr jag att det Àr tvÄ helt olika modeller, först avstyrde jag helt en turtle men ju mer jag tittar pÄ den ju mer tilltalande blir den.... ruggigt svÄrt detta!
Texten pÄ SKX Àr röd i verkligheten, tror att man blir lite lurad av bilderna. Sen Àr texten sÄ liten sÄ det stör inte nÀr den klockan sitter pÄ handen men det Àr sÄklart min personliga Äsikt.Tusen tack till er bÄda för er svar och bilder.
Jag gillar bÄda klockorna starkt. Det Àr en liten detalj pÄ SKX'en som jag "stör" mig pÄ och det Àr att texten "200m" Àr orange. Detta har ju inte SRP'en vilket gör att den i mina ögon tilltalar mig mer. Det jag Àr osÀker pÄ kring SRP'n Àr just som MaBr sa att den bÀrs större dÄ den ÀndÄ Àr 3mm "större" Àn SKX'en.
Sen förstÄr jag att det Àr tvÄ helt olika modeller, först avstyrde jag helt en turtle men ju mer jag tittar pÄ den ju mer tilltalande blir den.... ruggigt svÄrt detta!
Mycket bra att kÀnna till! Om det Àr mer Ät det röda hÄllet sÄ kÀnns det bÀttre Àn orange. Den fÀrgen jag ser kÀnns som en mattare orange fÀrg vilket fÄr det att se lite "B" ut om ni förstÄr vad jag menar.Texten pÄ SKX Àr röd i verkligheten, tror att man blir lite lurad av bilderna. Sen Àr texten sÄ liten sÄ det stör inte nÀr den klockan sitter pÄ handen men det Àr sÄklart min personliga Äsikt.
Mycket bra att kÀnna till! Om det Àr mer Ät det röda hÄllet sÄ kÀnns det bÀttre Àn orange. Den fÀrgen jag ser kÀnns som en mattare orange fÀrg vilket fÄr det att se lite "B" ut om ni förstÄr vad jag menar.
Börjar nog fÄ ett lite bÀttre grepp om fÀrgen, tack!
FĂ€rgen i utomhusljus
Kanske pÄ grÀnsen med en SRP men en SKX ska du klara. Du har inte funderat pÄ en SKX013 istÀllet? MÀter bara 37mm sÄ mycket mindre Àn SKX.Börjar nog fÄ ett lite bÀttre grepp om fÀrgen, tack!
Drog ut ett mÄttband hÀr pÄ jobbet. Lite osÀker pÄ hur exakt det blev men tror handlederna mÀter ca 15,5mm-16mm. Tror ni det Àr för litet för SRP/SKX?
Se dÀr! Bra jÀmnförelse. Har ganska sÄ nyligen börjat grÀva i seikodykare sÄ hade inte fattat att det fanns en mindre modell av SKX. Det Àr ingen skillnad alls i utseende/urverk förutom storleken pÄ dessa tvÄ?Kanske pÄ grÀnsen med en SRP men en SKX ska du klara. Du har inte funderat pÄ en SKX013 istÀllet? MÀter bara 37mm sÄ mycket mindre Àn SKX.
LÄnad bild frÄn internetz, 007 till höger, 013 till vÀnster:
EDIT: bÀttre bild pÄ 013, ocksÄ lÄnad.
Ja, kolla runt om det finns nÄgon butik som sÀljer SRP sÄ att du kan prova men annars SKX kÀnns som ett sÀkrare kort om du inte har den möjligheten. Urverk och tavla Àr samma pÄ 007/013 men det Àr annan boett och andra visare.Se dÀr! Bra jÀmnförelse. Har ganska sÄ nyligen börjat grÀva i seikodykare sÄ hade inte fattat att det fanns en mindre modell av SKX. Det Àr ingen skillnad alls i utseende/urverk förutom storleken pÄ dessa tvÄ?
Ăr ocksĂ„ inne pĂ„ att en SRP kan vara för stor. FĂ„r kanske ge mig ut i verkligheten och pröva mig fram!
@gurraostkrok, för att göra ditt liv Ànnu lite jobbigare sÄ finns det ju Àven mini-turtles...
https://klocksnack.se/threads/seiko-slÀpper-mini-turtles.83771/
Hehe, sorry..! De har funnits ute ett bra tag sÄ de finns att fÄ tag pÄ.Ja nu blev det.....svÄrt. Dessa finns redan till salu antar jag? En 42mm turtle kÀnns som att den hade passat bra mycket bÀttre Àn en 45mm.
Börjar nog fÄ ett lite bÀttre grepp om fÀrgen, tack!
Drog ut ett mÄttband hÀr pÄ jobbet. Lite osÀker pÄ hur exakt det blev men tror handlederna mÀter ca 15,5mm-16mm. Tror ni det Àr för litet för SRP/SKX?
Jag har 16,3 cm handled och rockar en 45 mm Sbdc031 sÄ att 777:an skulle vara för stor Àr inte alldeles sÀkert.NÀr jag har valt mellan 007 och 013 sÄ har jag tyckt om 007-storleken mer trots 16 cm handled. Och dÄ Àr jag ÀndÄ allergisk mot för stora klockor (nÀr det gÀller andra klockor, frÀmst icke-dykare). Mini-turtlen har jag inte prövat men den verkar riktigt trevlig! Jag skulle tro pÄ en 007 eller en mini-turtle. Mini-turtle i blÄtt tycker jag Àr riiiiktigt fin .
HÀr en SKX173 (samma case som 007) pÄ en 15,5 cm handled
HÀr den mindre (37mm) skx023 pÄ samma handled
Hoppas det kan vara till nÄgon hjÀlp
Du saknar ju hela vridringen, inte bara inlÀgget. InlÀgget i annonsen Àr för övrigt fake.NÄgon som har koll om denna skulle passa pÄ en seiko kinetic?
DÀr ser man.Du saknar ju hela vridringen, inte bara inlÀgget. InlÀgget i annonsen Àr för övrigt fake.
Du behöver vridring, klickbricka och inlÀgg. Enklast Àr att hitta ett billigt skabbigt exemplar pÄ eBay och sno delarna frÄn den.DÀr ser man.
Ăr det nĂ„got man kan Ă„tgĂ€rda?
Inget som Ad fixar alltsÄ? Eller kanske inte Àr vÀrt det ekonomiskt pÄ en sÄ billig klockaDu behöver vridring, klickbricka och inlÀgg. Enklast Àr att hitta ett billigt skabbigt exemplar pÄ eBay och sno delarna frÄn den.
Det Àr alltid vÀrt att frÄga.Inget som Ad fixar alltsÄ? Eller kanske inte Àr vÀrt det ekonomiskt pÄ en sÄ billig klocka
TackDet Àr alltid vÀrt att frÄga.