• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hej Seikoister!
Vilken Seiko originallÀnk passar pÄ alpinisten och vilken ref har den suttit pÄ!
Som jag förstÄr passar inte SARB033 etc.

/Jazze

Bjukkar pÄ en bild, blir intressantare dÄ!:)
E3A7506C-E5A1-4A26-9AC9-AAC30413454A.jpeg

TÀnkte köpa en klocka i julklapp till tjejen. Hon vill ha nÄn kass ur och penn klocka men tÀnkte köpa nÄn bÀttre. Köpte en Orient till henne förut för runt 2000kr och det tyckte hon var sjukt mycket haha, sÄ under 1000kr. DÄ kom jag pÄ "aah Seiko 5" Jag Àlskar de sjÀlv och tycker egentligen 37mm Àr för stort för en tjej men hon har typ 40mm pÄ sina numera döda klockor. Hennes Orient Àr 36mm och hon har vant sig vid den "lilla storleken"...

MÄste vara roséguldsfÀrg. Inte gulguld. Den pÄ bilden hade passat perfekt om det varit rosé istÀllet för gulguld. Jag har dessutom dÄligt fÀrgseende sÄ Àr svÄrt för mig att leta dÄ jag knappt ser skillnaden. Finns det nÄgon 5a som Àr lik den pÄ bilden fast roséguldsfÀrg? :)

MÄste inte vara en 5a. Helst quartz egentligen men mindre att vÀlja pÄ dÀr för under 1000kr.
20181109_225516.jpg

KÀnner att jag lÀngtar hem till Seiko. Turtle var mysig men lite för stor, SKX och alla andra instegsdykare Àr lite för risiga nÀr man vant sig vid bÀttre. Funderar pÄ SBDC061 eller SPB051, men det kÀnns som att man kommer bli galen pÄ storleken om Turtle var för stor. Vad Àr en vettig vÀg framÄt om man (undantaget Panerai) kÀnner att 40, max 42 mm, Àr en vettig storlek för en dykare?

Jag har precis köpt en SBDC061 och Àr jÀttenöjd. Verkligen inte för stor men bÀttre storlek Àn min Alpinist. Har Àven en SKX007 som kÀnns större Àn SBDC061.

HjĂ€lp mig lite... FĂ„tt grepp om den nya Marinemastern med safirglas och keramisk ring. Runt 20’ Hongkongdollar + givetvis svensk moms. Vad tycker ni? SlĂ„ till? GĂ€rna tankar bĂ„de kring modell och pris... Flyger hem frĂ„n HKG imorgon...
Hur gick det, blev det nÄgon klocka? :)

Söker efter en ny/begagnad Seiko Sarb033. Vet att den tagits ur produktion (synd), men den enda ÄterförsÀljaren verkar vara Amazon?
Vet ni nÄgot stÀlle inom sveriges grÀnser som har nÄgra kvar pÄ lager, eller sitter ni sjÀlva pÄ en klocka som Àr redo att gÄ vidare?

AlltsÄ.. ibland har man lite tur. Köpte nyligen en begagnad SARB035 och den var ju snygg och sÄ. Verket, 6R15, i denna klocka Àr specat till -15 till 25 sekunder per dag. Men jag har haft mer tur Àn sÄ... den tappar ett par tre sekunder om jag bÀr den pÄ jobbet en dag. Sen vinner dem dem Äter om den fÄr vila med kronan eller tavlan uppÄt. LÀttskött. :)

Gjorde en mÀtning över nÄgra dagar:
Screenshot_20181110-134819.png

De mer udda positionerna har den inte fÄtt vila i lika lÀnge, sÄ ta siffrorna som mindre statistiskt sÀkerstÀllda. Skönt bara att veta hur jag ska lÄta klockan vila för att slippa stÀlla om den. Tja, till sommartiden Àr Äter i alla fall.

Ibland Àr det de smÄ sakerna som gör en glad. Vi tar en idolbild ocksÄ:

DSC_0309.JPG

Tillbaka
Topp